شناسهٔ خبر: 57572615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واکنش های متفاوت به اعدام محسن شکاری

ستاره صبح آنلاین-مصطفی فروغی: خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه نوشت:«محسن شکاری، اغتشاشگری که ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از مامورین حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد، صبح ۱۷ آذرماه اعدام شد.پس از اعدام محسن شکاری واکنش های متفاوت در داخل و خارج نسبت به این اعدام انجام شد.سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران از قوه قضاییه تشکر کرد.حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از قوه قضاییه خواست با اغتشاشگران مسامحه نکند.وزیر خارجه هم در این باره گفت: مقابله با ترور، خشونت و نفرت‌پراکنی از مسئولیت‌های صریح بین المللی است.همچنین سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس گفت براندازان آشوب برپا می‌کنند، آتش می‌زنند، غارت می‌کنند، زنده زنده می‌سوزانند، می‌زنند و می‌کشند.در همین حال کشورهای غربی نسبت به اعدام محسن شکاری واکنش نشان دادند و آلمان سفیر ایران را احضار کرد ، همچنین انگلیس علاوه بر احضار سفیر ایران 10 شخصیت ایرانی را نیز تحریم کرد. کانادا هم 22 ایرانی را تحریم کرد. همچنین جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپه گفته است روز دو شنبه در ارتباط با این اقدام در اتحادیه جلسه ای برگزار خواهد شد.در ادامه موضع گیرهای متفاوت را می خوانید:

صاحب‌خبر -

احضار سفیر ایران در آلمان
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر ایران در آلمان در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در جریان ناآرامی‌ها، به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد.یک منبع دیپلماتیک این خبر را به خبرگزاری فرانسه داده است.

کانادا ۲۲ فرد در ایران را تحریم کرد
به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت کانادا به تازگی‌ به اتهام نقض حقوق بشر توسط ایران، روسیه و میانمار، تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای این کشورها اعمال کرد.تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود.این تحریم‌ها در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر اعمال شده‌اند.ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا درباره این اقدام تحریمی گفت: کارهای بیشتری باید انجام شود اما کانادا هیچ گاه دست از حمایت از حقوق بشر نخواهد کشید.

واکنش لوکزامبورگ به اجرای حکم اعدام محسن شکاری
به گزارش ایسنا وزیر خارجه لوکزامبورگ در توییتی به اجرای حکم اعدام محسن شکاری اعتراض کرد.وزارت خارجه لوکزامبورگ به نقل از ژان آسلبرن، وزیر خارجه این کشور روز پنج‌شنبه در توییتی مدعی شد: اعدام محسن شکاری 23 ساله تشدید سرکوب ایران علیه زنان و مردانی است که برای حقوق اساسی‌شان اعتراض می‌کنند.

واکنش وزیر خارجه انگلیس به اجرای حکم محسن شکاری
ایسنا نوشت:وزیر خارجه انگلیس به اجرای حکم یکی از بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر واکنش نشان داد.جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز پنج‌شنبه در توییتی با بیان اینکه از خبر اولین اعدام یکی از معترضین در ایران خشمگین هستم، مدعی شد که دنیا نباید خشونتی که ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد را نادیده بگیرد و انگلیس با هرگونه مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.

واکنش آلمان به اجرای حکم محسن شکاری
وزیر خارجه آلمان به اجرای حکم یکی از بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در توییتی چنین مدعی شد که محسن شکاری به دلیل مخالفت با دولت در رویه‌ای نابکارانه محکوم و اعدام شد اما تهدید اعدام میل مردم برای دستیابی به آزادی را خفه نخواهد کرد.

فرانسه: اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد
به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره تعیین نام‌ افراد و نهادهای ایرانی بحث خواهند کرد.ایرنا نوشت اتحادیه اروپا از ماه اکتبر تاکنون دو دور تحریم علیه ایران را در قالب مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر اعمال کرده است.درحالی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از اعمال تحریم‌های جدید به بهانه حقوق بشری علیه ایران خبر داده که این کشور طی سال‌های گذشته و در جنگ علیه مردم یمن بیشترین حمایت را از کشورهای متجاوز به یمن داشته است، به طوری که نهادهای حقوق بشری بین المللی خواستار توقف این حمایت‌ها که بیشتر نظامی است، شدند.

واکنش اتحادیه اروپا به اعدام محسن شکاری
سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در توییتی اجرای حکم اعدام محسن شکاری را محکوم کرد.پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: اتحادیه اروپا با قوی‌ترین الفاظ اعدام محسن شکاری را محکوم می‌کند و می‌خواهد که از اجرای مجازات اعدام جلوگیری شود و مراحل قانونی برای حفظ حقوق طی شود.

واکنش ایران به اظهارات مداخله‌جویانه اروپایی‌ها
 وزارت امور خارجه کشورمان به اظهارات مداخله جویانه برخی مقامات و کشورهای اروپایی در پی اجرای حکم «محسن شکاری» واکنش نشان داد.در حساب کاربری توییتر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط آمده است :" ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضایی نیز صادق است.

تشکر احمد خاتمی از قاطعیت قوه قضاییه
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه نباید اقتدار نظام ملعبه دست عده ای اغتشاشگر قرار بگیرد، گفت: اغتشاشگران از تهدید گرفته تا ناامن کردن فضا برای خانم های چادری و عمامه پرانی پیش رفتند و اگر حضور مردم و قاطعیت قوه قضائیه نبود این پیروان رضاخان و داعش دست به هر جنایتی می زدند.عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ما تشکر می کنیم از قاطعیت قوه قضائیه که در همین روزها اولین اغتشاشگر را به حکم قانون پای چوبه دار فرستاد تا بدانند قانون در این کشور حکمفرماست. 

نباید با اغتشاشگران مساحمه صورت گیرد
حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات اخیر قوه قضائیه در برخورد قاطع با اغتشاشگران و آشوبگران حوادث اخیر در کشور: نباید در مورد اغتشاشگران مسامحه‌ای صورت گیرد.اغتشاش در کشورهای مدعی دموکراسی هم قابل تحمل نیست.

تقسیم نقش از نگاه سخنگوی هیات رئیسه مجلس
سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس: تقسیم نقش این است: ۱.براندازان آشوب برپا می‌کنند، آتش می‌زنند، غارت می‌کنند، زنده زنده می‌سوزانند، می‌زنند و می‌کشند
۲.آتش آشوب که فرونشست و نوبت برخورد با راهزنان امنیت رسید؛ کار اصلاح طلبان برای مظلوم نمایی و سفیدنمایی قاتلان و قداره بندان و تغییر جای قاتل و جلاد، آغاز می‌شود

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه انگلیس 
وزارت امور خارجه انگلیس سفیر ایران در این کشور را فراخواند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در جریان ناآرامی‌ها، سفیر ایران در این کشور را فراخوانده است.جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای در این زمینه بیان کرد که اعدام محسن شکاری توسط ایران اقدامی شنیع است.وی در ادامه گفت: ما نظرات‌مان را برای دولت ایران شفاف ساخته‌ایم. ایران باید فورا اعدام‌ها را متوقف کند.
وزارت خارجه آلمان نیز صبح روز گذشته  سفیر ایران در این کشور را در اعتراض به اجرای حکم محسن شکاری فراخوانده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما