شناسهٔ خبر: 57496217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

۳۰ درصد سامانه‌های آب‌رسانی مازندران تحت پوشش آبفا نیست/ هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی سرم و واکسن بیماری هاری در استان

رئیس مرکز بهداشت استان اعلام کرد: وجود سگ های بدون صاحب یکی از مشکلات استان مازندران است که امسال به نسبت سال قبل، ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن و سرم بیشتری تزریق کردیم اما متاسفانه امسال چند فقره فوتی ناشی از بیماری هاری نیز داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:  برای نخستین بار در استان شاهد انتقال بیماری هاری به سگ‌های چوپان و دام اهلی نظیر گاو هستیم که بسیار خطرناک است و جای نگرانی است.

این مسئول با اشاره به شناسنامه دار بودن  سگ‌هایی که توسط مسافران به مازندران وارد می شوند، اظهار کرد: این سگ ها باید حتما  دارای شناسنامه باشند و  واکسن هاری زده باشند و این موارد جزو مطالبات جدی است که سهل‌انگاری در این مسئله می‌تواند برای استان بسیار خطرآفرین باشد.

علیپور با اشاره به افزایش روزافزون تعداد سگ‌های بدون صاحب در مازندران گفت: شهرداری متولی اصلی ساماندهی و جمع‌آوری این سگ‌ها  است و متاسفانه این ساماندهی به‌خوبی انجام نمی‌گیرد و ممکن است این مسئله موجب بروز فاجعه‌های جبران ناپذیری شود.

وی افزود: سرایت بیماری هاری به انسان و دام بسیار فاجعه‌بار است و هم اکنون تمامی واحدهای بیماری هاری ما در سراسر استان به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات هستند و سالانه در استان مازندران نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بابت سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مراجعه همراه با تاخیر بیمارانی که دچار گزیدگی از سوی سگ‌های ولگرد می‌شوند متاسفانه منجر به تبدیل عفونت ویروس هاری به بیماری هاری می‌شود که تاکنون در دنیا درمانی برای آن یافت نشده است و در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود.

این مسئول یادآور شد: افرادی که دچار گزیدگی سگ می‌شوند باید ابتدا سریعا به مدت ۲۰ دقیقه محل گزیدگی را با آب و صابون شستشو دهند و سپس بدون درنگ به مراکز درمانی و بهداشت مراجعه کنند.

 بیش از ۳۰ درصد سامانه‌های آب‌رسانی استان تحت پوشش آبفا نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه عمدتا در روستاها نگهداری و کلرزنی آب‌ها به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و شاهد رشد بیماران متاثر از مصرف آب آشامیدنی هستیم.

این مسئول با بیان اینکه اکنون بیش از ۳۰ درصد سامانه‌های آب‌رسانی استان تحت پوشش آبفا نیست و موجب بروز مشکلات بسیاری شده است، گفت: در سال‌جاری شاهد دو طغیان بسیار بزرگ  در غرب استان در  شهر کلاردشت و یکی از روستاهای چالوس بودیم که در هر کدام از این دو مورد بیش از ۵۰۰ نفر دچار بیماری شدند و همچنان نیز ادامه دارد و خاتمه طغیان بیماری را اعلام نکرده‌ایم.

نظر شما