شناسهٔ خبر: 57477307 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

درباره سریالی که قدرت جذب مخاطب را دارد

درامی به نام «پوست شیر»

در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬سه‭ ‬سریال‭ ‬کمدی،‭ ‬دو‭ ‬سریال‭ ‬درام،‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬مجموعه‭ ‬جنایی‭ ‬در‭ ‬پلتفرم‌های‭ ‬مختلف‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬پخش‭ ‬هستند؛‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬همین‭ ‬قصه‭ ‬هاست‭ ‬که‭ ‬هفته‭ ‬پیش‭ ‬فصل‭ ‬اول‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬8‭ ‬قسمت‭ ‬پایان‭ ‬یافته‭ ‬و‭ ‬مخاطبان‭ ‬منتظر‭ ‬پخش‭ ‬فصل‭ ‬جدید‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬پلتفرم‭ ‬فیلم‭ ‬نت‭ ‬هستند‭. ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬را‭ ‬می‌توان‭ ‬در‭ ‬مقایسه‭ ‬با‭ ‬آثار‭ ‬دلسردکننده‭ ‬سالهای‭ ‬اخیر‭ ‬در‭ ‬شبکه‭ ‬نمایش‭ ‬خانگی‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬قابل‭ ‬قبول‭ ‬محسوب‭ ‬کرد؛‭ ‬قصه‌ای‭ ‬که‭ ‬فارغ‭ ‬از‭ ‬تمامی‭ ‬نقاط‭ ‬ضعف‭ ‬و‭ ‬دراماتیک‭ ‬بازی‌های‭ ‬گاه‭ ‬و‭ ‬بی‌گاهش‭ ‬قدرت‭ ‬جذب‭ ‬مخاطب‭ ‬برای‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬قصه‌اش‭ ‬را‭ ‬دارد‭. ‬اگرچه‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬سیاق‭ ‬همه‭ ‬قصه‌های‭ ‬چند‭ ‬سال‭ ‬اخیر‭ ‬باز‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬قشری‭ ‬خاص‭ ‬می‌رود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬پایین‭ ‬شهر‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کنند،‭ ‬تازه‭ ‬از‭ ‬زندان‭ ‬آزاد‭ ‬شده‌اند‭ ‬یا‭ ‬دست‭ ‬کم‭ ‬مدتی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬بوده‭ ‬اند،‭ ‬ادبیات‭ ‬و‭ ‬مرام‭ ‬خاص‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬پاتوقشان‭ ‬در‭ ‬قهوه‭ ‬خانه‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬دلیل‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬موضوع‭ ‬یک‭ ‬قتل‭ ‬تمرکز‭ ‬دارد،‭ ‬یکسره‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ماکت‭ ‬قشر‭ ‬پایین‭ ‬شهر‭ ‬نمی‌ماند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬یک‭ ‬قاتل‭ ‬می‌گردد‭.‬

صاحب‌خبر -


>‭ ‬موسیقی‭ ‬قرضی‭ ‬قصه‭ ‬بر‭ ‬داستان‭ ‬نشسته‭ ‬است

موسیقی‭ ‬متن‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬وامدار‭ ‬دو‭ ‬مجموعه‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬توسط‭ ‬بزرگان‭ ‬سینمای‭ ‬جهان‭ ‬‮«‬دیوید‭ ‬فینچر‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬کریستوفر‭ ‬نولان‮»‬‭ ‬است‭. ‬موسیقی‭ ‬متن‭ ‬فیلم‭ ‬سینمایی‭ ‬‮«‬میان‌ستاره‌ای‭ -‬Interstellar‮»‬‭ ‬فیلمی‭ ‬علمی‭ - ‬تخیلی‭ ‬و‭ ‬حماسی‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬‮«‬کریستوفر‭ ‬نولان‮»‬‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬2014‭ ‬اکران‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬متن‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬‮«‬هانس‭ ‬فلوریان‭ ‬زیمِر‮»‬‭ ‬موسیقیدان،‭ ‬آهنگساز‭ ‬آلمانی‭ ‬ساخته‭ ‬است‭) ‬و‭ ‬سریال‭ ‬تلویزیونی‭ ‬‮«‬شکارچی‭ ‬ذهن‭- ‬Mindhunter‮»‬‭ ‬نام‭ ‬مجموعه‭ ‬تلویزیونی‭ ‬جنایی‭ ‬ساخته‭ ‬‮«‬دیوید‭ ‬فینچر‮»‬‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬13‭ ‬اکتبر‭ ‬2017‭ ‬در‭ ‬نت‌فلیکس‭ ‬منتشر‭ ‬شد‭. ‬‮«‬جیسِن‭ ‬هیل‮»‬‭ ‬آهنگساز‭ ‬و‭ ‬موسیقی‌دان‭ ‬آمریکایی‭ ‬این‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬ساخته‭ ‬است‭) ‬دو‭ ‬اثری‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬بیشترین‭ ‬یادآوری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تماشای‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬دارند‭. ‬در‭ ‬حقیقت‭ ‬اگرچه‭ ‬موسیقی‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬تداعی‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬مجموعه‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬ماهیت‭ ‬جنایی‭ ‬و‭ ‬درام‭ ‬و‭ ‬قصه‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬همخوانی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬توجه‭ ‬مخاطب‭ ‬را‭ ‬جلب‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬که‭ ‬قصه‭ ‬ها،‭ ‬ملودی‌ها‭ ‬و‭ ‬پی‭ ‬رنگ‌ها‭ ‬در‭ ‬سینما‭ ‬و‭ ‬سریال‌های‭ ‬ما‭ ‬بدون‭ ‬ذکر‭ ‬نام‭ ‬اقتباس‭ ‬می‌شوند‭ ‬هم‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬نقاط‭ ‬ضعفی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬خلل‭ ‬فرهنگی‭ ‬ملحوظ‭ ‬نظر‭ ‬داشت‭.‬


>‭ ‬زنان‭ ‬منفعل‭ ‬قصه‭ ‬هرکدام‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬سرگردانند

سه‭ ‬شخصیت‭ ‬زن‭ ‬اصلی‭ ‬قصه‭ ‬در‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬هرکدام‭ ‬جنسی‭ ‬از‭ ‬خنثی‭ ‬بودن‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬روابط‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬هرکدام‭ ‬جنسی‭ ‬از‭ ‬انفعال‭ ‬را‭ ‬بازنمایی‭ ‬می‌کنند‭. ‬‮«‬لیلا‭ ‬برزگر‮»‬‭ ‬با‭ ‬بازی‭ ‬پانته‭ ‬آ‭ ‬بهرام‭ ‬زنی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬15‭ ‬سال‭ ‬زندگی‭ ‬مشترک‭ ‬آنقدر‭ ‬زندگی‭ ‬متزلزلی‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬پیدا‭ ‬شدن‭ ‬اختلافات‭ ‬با‭ ‬همسرش‭ ‬و‭ ‬بیرون‭ ‬زدنش‭ ‬از‭ ‬خانه‭ ‬حتی‭ ‬توانایی‭ ‬پرداخت‭ ‬یک‭ ‬ماه‭ ‬اجاره‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬مسافرخانه‭ ‬درجه‭ ‬چندم‭ ‬را‭ ‬ندارد‭. ‬شخصیتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬فاصله‭ ‬چند‭ ‬روز‭ ‬از‭ ‬عرش‭ ‬به‭ ‬فرش‭ ‬می‌افتد‭ ‬اما‭ ‬توانایی‭ ‬سرپا‭ ‬شدن‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬شکل‭ ‬بی‌خانمان‭ ‬شدنش‭ ‬بسیار‭ ‬اغراق‌آمیز‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬باور‭ ‬است‭. ‬زنی‭ ‬که‭ ‬جز‭ ‬همسرش‭ ‬هیچ‭ ‬خانواده،‭ ‬دوست‭ ‬یا‭ ‬آشنایی‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬ندارد‭.‬

‮«‬مژگان‮»‬‭ ‬با‭ ‬بازی‭ ‬ژیلا‭ ‬شاهی‭ ‬زنی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬رغم‭ ‬سال‌ها‭ ‬کارکردن‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬تلاش‭ ‬برای‭ ‬برآمدن‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬زندگی‌اش‭ ‬توانایی‭ ‬اجاره‭ ‬یک‭ ‬اتاق‭ ‬برای‭ ‬زندگی‭ ‬را‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬تماما‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬دعاست‭ ‬تا‭ ‬همسری‭ ‬صیغه‌ای‭ ‬هزینه‌های‭ ‬زندگی‌اش‭ ‬را‭ ‬تقبل‭ ‬کند‭. ‬باز‭ ‬هم‭ ‬تکرار‭ ‬پرتره‭ ‬زنی‭ ‬که‭ ‬جز‭ ‬همسرش‭ ‬هیچ‭ ‬خانواده،‭ ‬دوست‭ ‬یا‭ ‬آشنایی‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬ندارد‭.‬

‮«‬ساحل‮»‬‭ ‬با‭ ‬بازی‭ ‬پردیس‭ ‬احمدیه‭ ‬دختری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اگرچه‭ ‬به‭ ‬قتل‭ ‬رسیده‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬فلش‭ ‬بک‌های‭ ‬قصه‭ ‬ما‭ ‬دائم‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬رفتارهایش‭ ‬همراه‭ ‬می‌شویم؛‭ ‬‮«‬ساحل‮»‬‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬میان‭ ‬شخصیت‭ ‬مستقلی‭ ‬ندارد،‭ ‬از‭ ‬سویی‭ ‬همه‭ ‬کارهایش‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬رفتن‭ ‬همیشگی‭ ‬از‭ ‬ایران‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬صرف‭ ‬آشنایی‭ ‬با‭ ‬پسری‭ ‬که‭ ‬خیلی‭ ‬چیزی‭ ‬از‭ ‬زندگی‌اش‭ ‬گفته‭ ‬نمی‌شود،‭ ‬تصمیم‭ ‬می‌گیرد‭ ‬که‭ ‬بماند؛‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬این‭ ‬دختر‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬15‭ ‬سال‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬غیاب‭ ‬پدری‭ ‬که‭ ‬زندان‭ ‬بوده‭ ‬حالا‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬پدر‭ ‬نزدیک‭ ‬می‌شود‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬رغم‭ ‬وابستگی‭ ‬و‭ ‬دلبستگی‌ای‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬پدرش‭ ‬دارد‭ ‬همچنان‭ ‬می‌خواهد‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ایران‭ ‬برود‭.‬


>‭ ‬درماتیک‭ ‬بازی‌های‭ ‬سریال‌های‭ ‬ایرانی

‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬به‭ ‬رغم‭ ‬قصه‭ ‬خوبی‭ ‬که‭ ‬تعریف‭ ‬می‌کند‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬موضوعات‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬ضعیف‭ ‬است؛‭ ‬مثلا‭ ‬در‭ ‬صحنه‌های‭ ‬احساسی‌اش‭ ‬حتما‭ ‬باید‭ ‬باران‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬گیرد؛‭ ‬اولین‭ ‬ملاقات‭ ‬‮«‬نعیم‮»‬‭ ‬با‭ ‬دخترش‭ ‬در‭ ‬کوچه‌ای‭ ‬قدیمی‭ ‬می‌توانست‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬آسمان‭ ‬صافی‭ ‬که‭ ‬شروع‭ ‬سکانس‭ ‬بود‭ ‬ادامه‭ ‬یابد‭ ‬اما‭ ‬کلیشه‭ ‬باران‭ ‬با‭ ‬دیالوگ‌ها‭ ‬همراه‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬باز‭ ‬شاهد‭ ‬یک‭ ‬فضای‭ ‬تکراری‭ ‬باشیم‭. ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬همیشه‭ ‬برای‭ ‬یادآوری‭ ‬آدم‌های‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬رفته‭ ‬نیاز‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬آنان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬دویدن‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬ساحل‭ ‬دریای‭ ‬شمال‭ ‬ببینیم‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬این‭ ‬کلیشه‭ ‬هم‭ ‬بار‭ ‬دیگر‭ ‬تکرار‭ ‬می‌شود‭. ‬تصاویر‭ ‬کودکی‭ ‬یا‭ ‬بزرگسالی‭ ‬آدم‌ها‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬تصویر‭ ‬آهسته‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬برگ‌هایی‭ ‬در‭ ‬هوا‭ ‬معلق‭ ‬هستند‭ ‬هم‭ ‬دیگر‭ ‬کلیشه‭ ‬گل‭ ‬درشتی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬‮«‬پوست‭ ‬شیر‮»‬‭ ‬در‭ ‬تمامی‭ ‬فلش‭ ‬بک‌ها‭ ‬و‭ ‬یادآوری‌های‭ ‬گذشته‌اش‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬متوسل‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬تاثیری‭ ‬دراماتیک‭ ‬بر‭ ‬بیننده‭ ‬بگذارد‭.‬

موضوع‭ ‬دیگر‭ ‬لوکیشن‌های‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬صحنه‌ها‭ ‬مانند‭ ‬خانه‭ ‬رضا‭ ‬و‭ ‬همسرش‭ ‬دقیقا‭ ‬با‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬آفتاب‭ ‬پرست‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬سیاوش‮»‬‭ ‬همپوشانی‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ذهن‭ ‬می‌رسانند‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬بزرگی‭ ‬و‭ ‬هزینه‌های‭ ‬سنگینی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬تولیدات‭ ‬صرف‭ ‬می‌شود‭ ‬نمی‌توان‭ ‬از‭ ‬فضاهای‭ ‬غیرتکراری‭ ‬بهره‭ ‬برد؟


>‭ ‬بازیگرانی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬قصه‭ ‬وزن‭ ‬می‌دهند

سارا‭ ‬بقایی‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬متن‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬ایرنا‭ ‬نوشته‭ ‬است‭: ‬بازی‌های‭ ‬بازیگران‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬نقاط‭ ‬قوت‭ ‬آن‭ ‬است؛‭ ‬هادی‭ ‬حجازی‭ ‬فر‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬‮«‬نعمیم‭ ‬مولایی‮»‬‭ ‬اگرچه‭ ‬جلوه‌هایی‭ ‬از‭ ‬بازی‌های‭ ‬قدیمی‌اش‭ ‬را‭ ‬تکرار‭ ‬می‌کند‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬خود‭ ‬جاافتاده‭ ‬و‭ ‬بازی‭ ‬باورپذیری‭ ‬را‭ ‬ارائه‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬

شهاب‭ ‬حسینی‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬‮«‬سرگرد‭ ‬محب‭ ‬مشکات‮»‬‭ ‬پرتره‌ای‭ ‬از‭ ‬پلیسی‭ ‬برانگیخته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬زخم‌های‭ ‬شخصی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬داشته‭ ‬انگیزه‭ ‬و‭ ‬وجدانی‭ ‬بیدار‭ ‬برای‭ ‬وظیفه‌اش‭ ‬دارد؛‭ ‬حسینی‭ ‬نقش‭ ‬پلیسی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬اغراق‭ ‬درآورده‭ ‬و‭ ‬قدرت‭ ‬همراه‌سازی‭ ‬مخاطب‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارد‭.‬

پانته‭ ‬آ‭ ‬بهرام‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بهترین‭ ‬بازی‌هایش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬ارائه‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬توان‭ ‬بازی‭ ‬مادری‭ ‬داغدیده‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬می‌گذارد‭.‬

پردیس‭ ‬احمدیه‭ ‬هم‭ ‬اگرچه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬همانند‭ ‬سایر‭ ‬نقش‭ ‬آفرینی‌هایش‭ ‬بازیگری‭ ‬شش‌دانگ‭ ‬نیست‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬مجموع‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬نقش‭ ‬خود‭ ‬برآمده‭ ‬است‭.‬

علیرضا‭ ‬کمالی‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬رضا‭ ‬پروانه‭ ‬و‭ ‬ژیلا‭ ‬شاهی‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬مژگان‭ ‬اگرچه‭ ‬نقش‌های‭ ‬دوم‭ ‬این‭ ‬قصه‭ ‬هستند‭ ‬اما‭ ‬هردو‭ ‬بسیار‭ ‬قوی‭ ‬ظاهر‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬قصه‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬شخصیت‌هایشان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬جذاب‭ ‬بازی‭ ‬می‌کنند‭.‬

نظر شما