شناسهٔ خبر: 57444030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

جام جهانی ۲۰۲۲| فروپاشی نسل طلایی ژرمن‌ها و تکمیل شگفتی سامورایی‌ها با صدرنشینی در گروه مرگ

در دوازدهمین روز از جام جهانی 2022 قطر 4 دیدار برگزار شد و تکلیف 4 تیم صعود کننده به مرحله یک هشتم مشخص شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – در دوازدهمین روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۴ دیدار از گروه‌های E و F برگزار شد که در مهم ترین بازی‌ها ژاپن و اسپانیا به مصاف هم رفتند؛ آلمان حذف شد و مراکش بعد از یک بازی زیبا در نهایت به عنوان صدرنشین صعود کرد.

در ادامه این گزارش مروری خواهیم داشت به عملکرد و نتایج چهار دیدار شب گذشته جام جهانی ۲۰۲۲:

گروه E

*کرواسی – بلژیک؛ وداع تلخ شیاطین سرخ مقابل شطرنجی‌ها در شب فرصت سوزی لوکاکو

تیم ملی کرواسی در آخرین دیدار خود از گروه E رقابت‌ها در ورزشگاه احمد بن علی از ساعت ۱۸:۳۰ مقابل بلژیک قرار گرفت. این بازی با قضاوت آنتونی تیلور آغاز شد. شطرنجی‌ها در این بازی با سیستم ۴-۱-۲-۳ در زمین حضور یافتند و در سوی دیگر شیاطین سرخ با سیستم ۳-۴-۳ مقابل کرواسی قرار گرفتند.

این مسابقه در ابتدا با حملات خطرناک تیم ملی کرواسی همراه بود و ایوان پرشیچ هم موفق شد یه شوت به سمت دروازه بلژیک بزند که با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. کراماریچ در دقیقه ۱۵ در محوطه جریمه بلژیک سرنگون شد و داور به سود کروات‌ها پنالتی گرفت اما لحظاتی بعد داور انگلیسی با کمک گرفتن از VAR صحنه را آفساید و پنالتی را مردود اعلام کرد. تا پایان نیمه نخست حملات زیادی از سوی ۲ تیم ایجاد شد که در نهایت همه آن‌ها بی‌ثمر بود.

در آغاز نیمه دوم روملو لوکاکو برای بلژیک وارد میدان شد تا کابوس آن‌ها تکمیل شود. لوکاکو در دقیقه ۴۸ روی ضربه خطرناک اولین موقعیت جدی بلژیک را به وجود آورد، اما سرانجامی نداشت. در دقیقه ۶۰ شوت لوکاکو در مقابل دروازه خالی به تیر دروازه لیواکوویچ برخورد کرد. در دقیقه ۶۲ لوکاکو باز هم یک دروازه خالی دیگر را هدر داد. ضربه سر او مقابل دروازه خالی از بالای دروازه کروات‌ها به بیرون رفت. در دقیقه ۸۷ در ازدحام جمعیت محوطه جریمه کرواسی توپ به پای لوکاکو برخورد کرد و با اختلاف کم از کنار دروازه کرواسی به بیرون رفت. در دقیقه ۹۰ سانتر کوین دی‌بروین را باز هم لوکاکو مقابل دروازه هدر داد. بلژیک با این تساوی در رده سوم ایستاد تا با نسل طلایی خود از جام جهانی ۲۰۲۲ خداحافظی کنند.

*کانادا – مراکش؛ یکه‌تازی شیرهای اطلس با شکار گوزن‌های شمالی

در دیدار همزمان گروه E تیم ملی کانادا در ورزشگاه الثمامه از ساعت ۱۸:۳۰ مقابل مراکش قرار گرفت. این دیدار را رافائل کلاوس قضاوت کرد. کانادا در این بازی با سیستم ۴-۴-۲ وارد میدان شد و در سوی مقابل مراکشی‌ها با سیستم ۴-۱-۲-۳ مقابل کانادا قرار گرفتند.

میلان بوریان، دروازه‌بان کانادا برای دور کردن توپ از محوطه جریمه خارج شد، اما پاس او به حکیم زیاش رسید تا در دقیقه ۴ مسابقه بازیکن مراکش بلافاصله دروازه خالی کانادا را باز کند. بعد از گل مراکش بهتر از حریف خود بود، اما بعد از آن کانادا بازی را در دست گرفت. دقیقه ۲۳ دوباره حملات مراکش روی دروازه کانادا زیاد شد تا اینکه در همین دقیقه، پاس بلند اشرف حکیمی با فرار یوسف النصیری همراه شد و این بازیکن با شوتی محکم توپ را از زیر دستان بوریان عبور داد تا تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ مراکش باشد که در ۲ جام جهانی گلزنی کرده است.

کانادا توانست در دقیقه ۴۲ یکی از گل‌های خورده را جبران کند. حرکت آدکوگبه از سمت چپ با ارسال زمینی این بازیکن همراه شد که نایف آگرد به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. این اولین گل خورده مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ بود.

تا پایان ۹۰ دقیقه بازیکنان مراکش حملات زیادی روی دروازه کانادا صورت دادند، اما در نهایت مراکش این بازی را با نتیجه ۲ بر یک پیروز شدتا با ۷ امتیاز به عنوان تیم نخست صعود کند. در این گروه کانادا بدون امتیاز در رده چهارم قرار گرفت.

گروه F

*ژاپن – اسپانیا؛ سامورایی‌ها شگفتی را کامل کردند

از گروه F دو دیدار همزمان نیز برگزار شد که در یکی از این بازی‌ها ژاپن و اسپانیا از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه بین المللی خلیفه الریان به مصاف یکدیگر رفتند. قضاوت این دیدار را ویکتور گومس بر عهده داشت. سامورایی‌ها در این بازی با آرایش ۳-۴-۳ در زمین قرار گرفتند و تیم اسپانیا هم با سیستم ۴-۱-۲-۳ مقابل ژاپن قرار گرفت.

دیدار این ۲ تیم در اوایل نیمه نخست شاهد حملات خطرناکی بود. تیم ملی اسپانیا تا دقیقه ۱۰ مسابقه حملات زیادی را صورت دادند که بی‌نتیجه بود تا اینکه در دقیقه ۱۲ ضربه سر موراتا وارد دروازه ژاپنی‌ها شد تا اسپانیایی‌ها از حریف خود پیش بیفتند. اسپانیا تا پایان نیمه نخست حملات زیادی انجام داد، اما دروازه‌بان ژاپن با عکس‌العمل‌های فوق‌العاده مانع از فروپاشی مجدد دروازه شد.

با آغاز نیمه دوم تیم ملی ژاپن از لاک دفاعی بیرون آمد و حملاتی را طرحی کرد تا اینکه خیلی زود و در دقیقه ۴۸ شوت ریتسو دوان از پشت محوطه جریمه به زیبایی درون دروازه اسپانیا قرار گرفت و کار به تساوی کشیده شد. خیلی زود و در دقیقه ۵۱ حمله دیگری از ژاپنی‌ها با سانتر و در نهایت ضربه آئو تاناکا در مقابل دروازه اونای سیمون وارد دروازه اسپانیایی‌ها شد تا ژاپن کامبک بزند و از حریف خود پیش بیفتد. در ادامه حملات اسپانیا سرانجامی نداشت تا بازی با همین نتیجه به پایان برسد. ژاپن با این پیروزی ۶ امتیازی و صدرنشین شد و به مرحله بعدی صعود کرد. اسپانیا نیز ۴ امتیازی باقی ماند و به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی صعود کرد.

*کاستاریکا – آلمان؛ وداع مانشافت با قطر

در آخرین دیدار همزمان شب گذشته که از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار شد دو تیم کاستاریکا و آلمان در ورزشگاه البیت برگزار شد. قضاوت این بازی بر عهده استفانی فراپارت بود. کاستاریکا با سیستم ۵-۴-۱ مقابل آلمان قرار گرفت و در سوی مقابل ژرمن‌ها با سیستم ۴-۱-۲-۳ وارد زمین شدند.

دیدار آلمان و کاستاریکا سراسر هیجان و استرس بود. جمال موسیالا اولین حمله جدی ژرمن‌ها را صورت داد تا این موقعیت به دلیل تعلل بیش از حد موسیالا از دست برود. توماس مولر دقایق بعد می‌توانست گل اول آلمان را به ثمر برساند، اما موفق نبود، تا اینکه سرژ گنبری در دقیقه ۱۱ با ضربه سر دروازه ناواس را باز کرد. این نخستین گل گنبری در جام جهانی بود. تا پایان نیمه نخست آلمان حملات بسیار زیادی روی دروازه کاستاریکا صورت داد که همه‌ی آن‌ها یکی پس از دیگری از دست رفتند.

با آغاز نیمه دوم کاستاریکا نیز کمی جلو آمد و حملاتی را روی دروازه ژرمن‌ها شکل داد، اما هیچ کدام از بازیکنان کاستاریکا کاری از پیش نبردند؛ تا اینکه یلتسین تخدا بازیکن کاستاریکا روی یک حمله موفق شد در دقیقه ۵۹ دروازه آلمان را باز کند تا آلمان بیش از پیش به حذف نزدیک شود. آلمان بعد از دریافت گل حملات جدی را روی دروازه کاستاریکا صورت دادند که همه‌ی آن‌ها بی‌نتیجه ماندند. کاستاریکا که حملات خود را شروع کرده بود؛ موفق شد در دقیقه ۷۰ روی حرکت خوان پابلو وارگاس از شلوغی محوطه جریمه آلمان استفاده کند و گل دوم را نیز به آلمان بزند.

این پایان کار نبود و آلمان موفق شد روی دو صحنه در دقایق پایانی مسابقه ۳ گل به ثمر برساند و ۴ بر ۲ پیروز شود، اما این‌ها برای آلمان کافی نبود تا آن‌ها با بدشانشی ازجام جهانی حذف شوند. آلمان با ۴ امتیاز سوم شد تا آرژانتین و لهستان در رتبه اول و دوم قرار بگیرند و به دور بعد صعود کنند.

*۴ دیدار پایانی مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ از گروه‌های G و H امروز برگزار خواهد شد که در ادامه مروری بر پیش بازی آن‌ها خواهیم داشت:

گروه G

*کره جنوبی – پرتغال؛ ببرهای آسیا در اندیشه صعود

تیم ملی پرتغال در دیداری همزمان از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه اجوکیشن سیتی به مصاف کره جنوبی خواهد رفت. قضاوت این دیدار بر عهده فاکوندو تیو خواهد بود.

پرتغال دو بازی نخست خود را با اقتدار مقابل غنا و اروگوئه پیروز شد و کره‌ای ها با یک شکست مقابل غنا و تساوی مقابل اروگوئه با یک امتیاز قعرنشین است. کره جنوبی و پرتغال برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی مقابل هم قرار خواهند گرفت.

پرتغال در بازی دوم خود با برد مقابل اروگوئه صعودش را مسجل کرد. کره جنوبی برای صعود فقط به برد با اختلاف ۲ گل مقابل پرتغال نیاز دارد و این در شرایطی است که غنا برنده نباشد و اروگوئه با اختلاف زیاد غنا را شکست ندهد.

*غنا – اروگوئه؛ دست سوارز باز هم به کمک آبی آسمانی می‌رود؟

اروگوئه و غنا امشب در دیداری همزمان از ساعت ۱۸:۳۰ مقابل هم قرار خواهند گرفت. این بازی که در ورزشگاه الجنوب برگزار می‌شود به قضاوت دنیل سیبرت سوت خواهد خورد.

دیدار غنا و اروگوئه برای دومین بار در تاریخ جام جهانی اتفاق خواهد افتاد. ۲ تیم برای نخستین بار در جام جهانی ۲۰۱۰ در مرحله یک چهارم نهایی مقابل هم قرار گرفتند که در این بازی جنجالی اروگوئه موفق شد غنا را در ضربات پنالتی شکست دهد. غنایی‌ها که کینه زیادی از اروگوئه و مخصوصا سوارز دارند به نوعی این بازی را دیدار انتقامی در نظر گرفته‌اند تا آخرین حضور سوارز در جام جهانی را به کامش تلخ کنند.

غنا در صورت پیروزی و کسب ۳ امتیاز بدون هیچ دردسری صعود می‌کند و اگر با اختلاف بالا پیروز شود و پرتغال شکست بخورد امکان صدرنشینی برای ستاره‌‌های سیاه آفریقا وجود دارد. اروگوئه نیز برای صعود باید غنا را شکست دهد و کره جنوبی مقابل پرتغال برنده نباشد و این در حالیست که کره با اختلاف گل زیاد برنده بازی خود نشود تا اروگوئه به دور بعد راه یابد.

گروه H

*کامرون – برزیل؛ تلاش شیرهای رام نشدنی برای تابو شکنی مقابل سلسائو

در نخستین دیدار گروه H جام جهانی ۲۰۲۲ امشب از ساعت ۲۲:۳۰ دو دیدار برگزار خواهد شد که در یکی از آن‌ها برزیل در ورزشگاه لوسیل مقابل کامرون قرار خواهد گرفت. اسمائیل الفتح قضاوت این دیدار را بر عهده خواهد گرفت.

کامرون و برزیل برای سومین بار در تاریخ جام جهانی مقابل هم قرار خواهند گرفت. این دو تیم یک بار در سال ۱۹۹۴ مقابل هم قرار گرفتند که برزیل موفق شد با حساب کار ۳ بر صفر کامرون را شکست دهد. دومین تقابل این دو تیم در جام جهانی ۲۰۱۴ بود که باز هم سلسائو بود که موفق شد با حساب کار ۴ بر یک پیروز این جدال باشد. این دو تیم یکبار هم در یک بازی دوستانه پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل هم قرار گرفتند که در آن بازی برزیل یک بر صفر کامرون را شکست داد.

جز برزیل که با ۶ امتیاز صعودش مسجل شده، کامرون برای صعود باید مقابل برزیل با اختلاف ۲ گل پیروز شود؛ به شرط اینکه سوئیس ببازد.

*سوئیس – صربستان؛ فرصت انتقام در رادار عقاب‌ها

در دیدار همزمان گروه H رقابت‌ها که از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار خواهد شد، ۲ تیم سوئیس و صربستان در ورزشگاه ۹۷۴ مقابل هم صف آرایی خواهند کرد. قضاوت این بازی را فرناندو راپالینی بر عهده خواهد گرفت.

سوئیس و صربستان بعد از ۴ سال دوباره در مرحله گروهی جام جهانی اینبار در قطر مقابل هم قرار خواهند گرفت. ۴ سال پیش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، دو تیم مقابل هم قرار گرفتند که با پیروزی ۲ بر یک سوئیس همراه بود. بعد از این بازی صربستان با اختلاف ۲ امتیاز پایین تر از سوئیس قرار گرفت و از دور رقابت‌ها حذف شد تا سوئیس به دور بعد راه یابد. این دیدار نیز می‌تواند برای صربستان یک بازی انتقامی باشد تا اینبار از سوئیس بگذرند و برای نخستین بار با نام صربستان به دور حذفی صعود کنند.

تیم ملی سوئیس با یک پیروزی می‌تواند صعود خود را جشن بگیرد، اما اگر به تساوی برسند باید منتظر باخت یا تساوی کامرون مقابل برزیل باشند. صربستان هم باید سوئیس را با اختلاف ۲ گل شکست دهد آن هم به شرط اینکه کامرون با اختلاف برزیل را نبرد و تفاضل ژاپن نسبت به کامرون بیشتر باشد.

انتهای پیام/

نظر شما