شناسهٔ خبر: 57361320 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

وزیر علوم:

نوآوری تولید محصول رقابت ناپذیر است/ ضرورت بومی سازی ایده‌های فناورانه بین‌المللی

زلفی گل گفت: شعار ما در نوآوری در وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری تولید محصول دانش بنیان رقابت ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، آیین گرامیداشت نخستین سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، امروز یکشنبه ۶ آذرماه با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم؛ سورنا ستاری، معاون سابق فناوری و نوآوری رئیس جمهور و روسای دانشگاه‌ها و نیز روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است.

زلفی گل در این مراسم گفت: هر چند مدت کمی از تاسیس پارک‌ها می‌گذرد، شاهد رخداد اتفاقات ارزشمندی هستیم. انصافا در بحث شرکت‌های دانش بنیان و تولید دانش بنیان قدردان سورنا ستاری، معاون اسبق فناوری و نوآوری ریاست جمهوری هستیم. انصافا جاانداختن بحث فناوری و نوآوری و شرکت‌ها در کشور کار راحتی نبوده و این کار رابا جدیت پیگیری کرد.

وی افزود: بحث آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور و آموزشی که میزان کارآمادگی دانش آموختگان را ارتقا دهد یکی از سرفصل‌های مهم وزارت علوم است و صرفا آموزش‌های نظری اگرچه یک ضرورت است، اما کافی نیست و شرایط کشور می‌طلبد که دانش آموختگان ما در بحث مهارت محوری توانمند باشند.  

زلفی گل ادامه داد: امروز به این نتیجه رسیدیم که شان و شخصیت علمی و فناوری کشور باید متوازن باشد و شخصیت کاریکاتوری در شان علم فناوری کشور نیست. برای این کار نیاز داریم که فکر کنیم و تجربه را ارزان بخریم و از طریق مطالعات فراملی آن را به دست بیاوریم و ضرورت دارد روسای پارک‌های علم و فناوری برای رصد علم و فناوری دنیا بسیج شوند. پارک‌ها دائما علم و فناوری دنیا را پیگیری، مطالعه و بومی سازی کنند.

وزیر علوم گفت: تکالیف پارک‌ها در مقایسه با دانشگاه در خلق علم و فناوری است. نوع نگاهمان به پارک‌ها و دانشگاه‌ها در سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا باید متفاوت باشد. به همین دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم.

زلفی گل اظهار کرد: حدود ۲ درصد علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است، اگر امروز در بحث فناوری و شرکت‌های دانش بنیان مشکل داریم، دلیلی نمی‌شود که تولید علم کشور را کنار بگذاریم؛ نیاز امروز جامعه دلیل نمی‌شود که داشته‌های قبلی خودمان را نادیده بگیریم باید با تدوین قوانین، مشوق جامعه علمی برای فعال سازی فناوری و ثروت شویم.

وی قانون جهش تولید را سکوی پرتاب علم به فناوری عنوان کرد و گفت: ماده ۱۳ قانون برای دانشگاه‌ها فوق العاده است. اگر خواستیم به یک هدف مقدسی برسیم با توصیه نمی‌شود و باید فکر کنیم و قوانینی تصویب کنیم که اجرای آن جمعیت مورد نظر را به سمت هدف هدایت کند.

وزیر علوم گفت: گزارشاتی مبنی بر اینکه رابطه روسای پارک و دانشگاه‌ها دوستانه نیست به ما می‌رسد، باید بدانید که از تقابل موفقیت حاصل نمی‌شود. رئیس دانشگاه و پارک زمانی موفق می‌شوند که ارتباطات قوی با یکدیگر داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی اوقات صحبت از این می‌شود که از طریق تحقیقات دانش بنیان ما می‌توانیم محصولات رقابت پذیر با دنیا تولید کنیم. به شخصه عنوان می‌کنم اگر ما به بحث فناوری و نوآوری توجه جدی کنیم می‌توانیم محصولاتی تولید کنیم که رقابت ناپذیر باشند. پارک‌ها به شرکت‌ها تاکید کنند که برای بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کنند و محصولات رقابت ناپذیر تولید کنند. هنر نوآوری این است که محصولاتی را تولید کند که برای اولین بار و رقابت ناپذیر باشد.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

نظر شما