شناسهٔ خبر: 57359855 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم خبر داد:

آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها بازنگری می‌شود/ ضرورت تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه

وزیر علوم از بازنگری آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم که ۶ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم سال‌ها در عنوان اسمی خود، فناوری را داشت؛ اما در عمل این حوزه مغفول مانده بود. وزیر علوم به ارزش فناوری آگاه بوده و می‌دانست که اگر نفت در ایران به فناوری تبدیل شود، سود حاصل از آن صد چندان می‌شود.

وی افزود: سازمان پژوهش‌ها، ۱۴۸ شرکت فناور و ۷ پژوهشکده دارد. پژوهشکده‌ها مسئولیت خلق ایده و تولید دانش فنی را دارند، به عبارتی پژوهشکده‌ها مغزافزار فناوری هستند. در کنار این پژوهشکده‌ها، شرکت‌ها به تولید فناوری کمک خواهند کرد.

زمانیان گفت: خام‌فروشی فقط در زمینه نفت نیست‌، در بسیاری دیگر از حوزه‌ها هم خام‌فروشی در کشور اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این خسران، پژوهشکده‌ای تاسیس شده است. ۲۳ طرح کلان ملی مسئله محور را هم در آینده محقق خواهیم کرد.

فعالیت ۲ هزار دانشجو در طرح دستیار فناور

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم که ۶ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: معاونت فناوری وزارت علوم با هدف اشتغال دانش‌بنیان و مدیریت متمرکز پارک‌های علم و فناوری تاسیس شد. من معتقدم معاونت فناوری باید در همه وزارتخانه‌های کشور ایجاد شود و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، مسئولیت این معاونت‌ها را به عهده بگیرد.

وی افزود: توسعه فناوری و نوآوری با رویکرد تحول‌گرایانه و مسئله‌محور، توسعه دیپلماسی از دیکر اهداف تاسیس این معاونت است. رتبه ایران در شاخص فناوری از ۱۲۰ جهان در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۶۰ در ساله ۲۰۲۱ و رتبه ۵۳ جهان در سال ۲۰۲۲ رسید.

خیرالدین گفت: زیست بوم فناوری و نوآوری پیشران دانش‌بنیان تکمیل شده است. ۵۱ پارک علم و فناوری و ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور در کشور داریم. هفت هزار و ۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان و ۱۱۱ هزار و ۲۵۳ نفر هم در واحدهای فناوری شاغل هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تصریح کرد: پنج راهبرد در یکسال گذشته مدنظر معاونت فناوری بوده است. این پنج راهبرد شامل توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و تقویت کارآفرینی، تجاری‌سازی فناوری، ماموریت‌گرایز و هدایت ظرفیت‌های فناورانه و تدوین و پایش نظام ملی فناوری است.

وی تاکید کرد: این معاونت در حوزه بین الملل پارک‌ها عملکرد خوبی داشته است‌. هر پارک مسئول ارتباط با یک کشور شد. طرح ملی کارآفرینی در دانشگاه‌ها یکی دیگر از طرح‌های معاونت فناوری وزارت علوم است. اعتبار به دانشگاه‌ها پرداخت شده است و به هر دانشجو یک میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

خیرالدین با اشاره به این که جشنواره فیلم کوتاه فناوری و نوآوری با مشارکت پارک علم و فناوری قم اجرا خواهد شد، افزود: در طرح ۵۰ پارک، ۵۰ طرح، هر پارک مسئول پیشبرد یکی از برنامه‌های معاونت می‌شود. طرح دستیار فناور هم یکی از طرح‌های جریان‌ساز است که چهار ماه از اجرای آن می‌گذرد و بیش از ۲ هزار دانشجو در آن شرکت کرده‌اند. حقوق مختصری هم به دانشجویان پرداخت می‌شود.

معاون فناوری وزیر علوم گفت: برونداد در پارک علم و فناوری اشتغال و فناوری مهم است که از ۷۰ هزار به ۱۱۱ هزار نفر شاغل رسیده‌ایم. یکی دیگر از اقدامات راه‌اندازی سامان نان بوده است که ایده‌ آن از سوی وزیر مطرح شد. نیازها بر اساس حوزه موضوعی، کشور و  استان مطرح می‌شوند. سامانه نان ظرفیت زیادی برای مطرح کردن نیازها و ایده‌هاست. سامانه نان می‌تواند پنجره واحد نظام فناوری باشد.

وی تصریح کرد: حدود ۵۳۶ ایده در این سامانه ثبت شده است. همچنین ۲۴۰ کارگزار در این زمینه وارد شده‌اند. آیین‌نامه‌ حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین هم با ۳۹ ماده تصویب شد. ماده ۱۱ و ۱۳ و ۱۴ قانون جهش تولید دانش‌بنیان در این راستا کمک‌کننده‌اند. البته تبصره‌ای وجود دارد که تاسیس شرکت‌ها را به نوعی دولتی کرده و استقبال از آن را کم می‌کند.

تقدیر از پارک‌های علم و فناوری برتر

در این آیین پارک‌ علم و فناوری سیستان و بلوچستان و پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در مجموع شاخص‌ها به عنوان پارک‌های برتر معرفی شدند.

در ادامه، پارک آذربایجان شرقی از نظر تعاملات بین‌المللی و گرنت فناوری برتر معرفی شد.

پارک های علم و فناوری خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز از نظر برگزاری تور فناوری برتر شدند.

از نظر توسعه زیست بوم فناوری، پارک علم و فناوری خراسان رضوی و از نظر توسعه فرهنگ فناوری، پارک علم و فناوری گیلان برتر شدند.

در شاخص تحقیق و توسعه، پارک علم و فناوری پردیس و پارک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برتر شدند.

پارک علم و فناوری البرز که کمترین بودجه دولتی را دارد، رتبه برتر فروش محصولات را کسب کرد.

پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از نظر تعامل با دستگاه های اجرایی استانی برتر شد و از نظر اشتعال آفرینی رتبه برتر به پارک کردستان رسید.

در زمینه طرح دستیار فناوری نیز، پارک استان فارس به عنوان دبیرخانه این طرح، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک دانشگاه فردوسی مشهد برتر شناخته شدند.

در زمینه ثبت نیازها و ایده ها در سامانه نان، وزارت نفت و پارک علم و فناوری استان سمنان برتر معرفی شدند.

از میان مراکز رشد فناوری، مرکز رشد فناوری تربت حیدریه، مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند و مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برتر شدند.

از نظر کار آفرینی نیز مرکز کار آفرینی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان پارک برتر معرفی شد.

پارک‌های علم و فناوری باید فناوری روز دنیا را بررسی کنند

در ادامه این برنامه محمدعلی زلفی گل وزیر علوم اظهار کرد: در این برهه از زمان با اتفاقاتی روبرو هستیم که باید فرصت را غنیمت بدانیم. تدوین برنامه توسعه هفتم کشور و تدوین و ارسال لایحه بودجه به دولت، ۲ اتفاق مهم این روزها در حوزه مدیریتی وزارت علوم و کشور است. در این دو حوزه باید به بودجه توجه ویژه‌ شود و روسای پارک‌ها نیازهای خود را در بودجه مطرح کنند.

وی افزود: تبدیل علم به ثروت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. در سال‌هایی که از تاسیس پارک‌های علم و فناوری گذشته، می‌توان شاهد رشد چشمگیری در فناوری کشور بود. جمهوری اسلامی در عرصه پارک‌های علم و فناوری به خوبی عمل کرده و دستاوردهای ارزشمندی داشته است. طرح یک ایده در گام اول باید پذیرفته شود و کار ایده‌پرداز از این جهت بسیار مشکل است. در این زمینه باید قدردان دکتر ستاری باشیم.

زلفی گل گفت: آموزشی که میزان اشتغال‌پذیری دانشجویان را ارتقا دهد، یکی از وظایف وزارت علوم است. آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور هم از جمله وظایف این وزارتخانه است. آموزش‌ها صرفا نظری لازم هستند؛ اما کافی نیستند. دانشگاه باید حکمت بنیان باشد، یعنی حکیم کار عبث و بیهوده انجام نمی‌دهد. آموزش و پژوهش هدفمند، اولویت وزارت علوم است. شخصیت علمی و فناوری کشور باید متوازن باشد نه کاریکاتوری. تجربه را باید ارزان خرید، با مطالعات تطبیقی ملی و فراملی. در این راستا باید مسیر پیشرفت کشورهای مختلف را مطالعه کنیم و از راهکارهای آن‌ها بهره ببریم.

وزیر علوم تصریح کرد: لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنیم. پارک‌های علم و فناوری هم باید بخشی داشته باشند که فناوری روز دنیا را بررسی کند. در علم مالکیت مطرح نیست، ارزش علم به انتشار آن است. اثربخشی و بهره‌وری در علم مهم است، به همین دلیل فناوری خرید و فروش می‌شود؛ چون از فناوری می‌شود ثروت تولید کرد.

وی تاکید کرد: وزارت علوم به همین دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهش تفکیک کرد. یکپارچگی علوم موضوعی است که در کشور ما مغفول مانده بود. خروجی همه علوم طبیعی باید به افزایش رفاه و آسایش بشر منجر شود. خروجی علوم انسانی استفاده از دستاوردهای علوم طبیعی برای ایجاد آرامش در بشر است. مشکل کشور ما در ایجاد شکاف بین این دو حوزه است. باید روشی را پیدا کنیم که این شکاف برطرف شده و یکپارچگی فراهم شود. پارک‌های علم و فناوری می‌توانند این یکپارچگی را ایجاد کنند.

زلفی گل افزود: سوال علم بهتر است یا ثروت، اساسا سوال نادرستی است. مانند این است که بپرسیم پدر بهتر است یا مادر؟! در حالیکه هر دو لازم هستند. ۲ درصد علم دنیا متعلق به جمهوری اسلامی است و این را مدیون مدیران پیشین کشور هستیم. نباید دستاورد مدیران قبلی در زمینه تولید مقاله را انکار کنیم. قانون جهش تولید دانش‌بنیان سکوی پرتاب علم به فناوری است. روسای پارک‌های علم و فناوری باید از این قانون حداکثر استفاده را کرده و فناوری تولید کنند.

وزیر علوم اظهار کرد: موفقیت حاصل تعامل، همفکری و هم‌افزایی است. رئیس پارکی موفق خواهد شد که تعامل خوبی با استاندار، شورای شهر و نمایندگان مجلس داشته باشد. آیین‌نامه‌ جامع مدیریت در حال تدوین است. در آیین‌نامه‌ قبلی پارک‌های علم و فناوری دیده نشده بودند؛ چون این آیین‌نامه پیش از تاسیس پارک‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود.

وی افزود: بهره‌روی در آموزش عالی یکی دیگر از نکات مهم مورد نظر وزارت علوم است. نظام ارتقای بهره‌وری در آموزش عالی (ناب) زیر مجموعه پایگاه استنادی جهان اسلام است. پارک‌ها با مطالعه در این زمینه باید برای ارتقای بهره‌وری اقدام کنند. پارک‌های علم و فناوری باید شرکت‌های دانش‌بنیان را به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه تشویق کنند تا بتوانند محصولاتی رقابت‌ناپذیر تولید کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما