شناسهٔ خبر: 57252938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گروسی: از وجود برنامه‌ هسته‌ای نظامی در ایران مطمئن نیستیم

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شواهدی مبنی بر گسترش برنامه هسته‌ای نظامی ایران در دسترس نیست.

صاحب‌خبر -

«رافائل گروسی» دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه خبری سی‌بی‌سی اعلام کرد که اکنون زمان آن نیست که ایران را قدرت هسته‌ای نظامی بدانیم و شواهدی مبنی بر گسترش برنامه هسته‌ای نظامی تاکنون در دسترس نبوده است.

در جریان این مصاحبه از گروسی پرسیده شد او تا چه حد تهران را نزدیک به ساخت بمب هسته‌ای می‌داند، که او در پاسخ گفت: «در حال حاضر ایران سطح غنی‌سازی را به حدی رسانده که به بیش از یک بمب برسد، اما ما نشانه‌ای نداریم که بگویم ایران برنامه نظامی هسته‌ای دارد.»

در ادامه دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «در حال حاضر به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که ایران را قدرت هسته‌ای بنامیم، اما باید تلاش خود را بالا ببریم که به چنین نقطه‌ای نرسیم.»

پیشتر اوایل ماه جاری گروسی گفته بود ایران به تمام تعهدات خود ذیل برجام پایبند است. او هفته جاری نیز در نشستی خبری اعلام کرد امیدوار است اواخر ماه جاری با مقامات کشورمان در خصوص پایان دادن به «بن‌بست اورانیوم یافت شده در مکان‌های اعلام نشده» دیدار داشته باشد.

اما به تازگی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای به موضع‌گیری علیه ایران پرداختنه و مدعی شدند: «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و منطقه را محکوم می‌کنیم و متعهد می‌شویم با آن‌ها مقابله کنیم. ما تضمین می‌کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران هستیم.»

نظر شما