شناسهٔ خبر: 57251766 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

ترکیب ناشناخته ایران برای انگلیسی‌ها

سرانجام روز موعود فرارسید و تیم ملی کشورمان در اولین دیدار خود در جام‌جهانی 2022 قطر از ساعت 16:30 امروز در ورزشگاه خلیفه به مصاف انگلیس خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: سرانجام روز موعود فرارسید و تیم ملی کشورمان در اولین دیدار خود در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر از ساعت ۱۶:۳۰ امروز در ورزشگاه خلیفه به مصاف انگلیس خواهد رفت. شیرهایی که برای قهرمانی به قطر آمده‌اند و امید زیادی دارند تا بعد از سال‌ها بتوانند در جام‌جهانی پرفروغ ظاهر شوند. ساوت‌گیت برای اینکه تیمش برای فتح جام بجنگد هیچ‌چیز کم ندارد، اما آنها چند ماهی است که از شرایط ایده‌آل خود در یورو ۲۰۲۰ فاصله دارند. به خاطر همین هم سرمربی انگلیسی روزهای پرتنشی تا برای رسیدن به جام‌جهانی طی کرد.

بدون تردید دغدغه اصلی انگلیسی‌ها عدم‌شناختی است که از تیم ملی ایران و بازیکنانی که کارلوس کی‌روش آنها را امروز به میدان خواهد فرستاد، دارند. سرمربی تیم ملی در دوره‌های قبل جام‌جهانی هم سعی کرد تیمش به‌خصوص برای حریفان اول جام، تیمی ناشناخته باشد تا بتواند به آنچه می‌خواهد در گام اول برسد.

در آلمان، حریف اول ایران نیجریه بود که از سید دوم به مسابقات راه پیدا کرده بود و ایران توانست با سرمربیگری کی‌روش یک امتیاز از این مسابقه بگیرد. در جام‌جهانی روسیه هم اولین مصاف ایران با مراکش بود. کی‌روش برای این مسابقه هم تیمش را ناشناخته نگه داشت تا سه امتیاز با ارزش از این بازی کسب کند.

هم‌اکنون شرایط فرق کرده و اولین مصاف ایران با تیم سرگروه خواهد بود. تیمی که سخت تحت فشار است تا ناکامی‌های اخیر خود در لیگ ملت‌های اروپا را با یک شروع خوب در جام‌جهانی جبران کند. در آن‌‌سو انگلیسی‌ها برای کارلوس کی‌روش تیمی کاملا شناخته شده هستند و او قطعا به‌دنبال این خواهد بود تا با در اختیار گذاشتن کمترین فضا برای انگلیسی‌ها آنها را مجبور به روی آوردن به بازی مستقیم و بردن توپ به کناره‌ها کند. 

کی‌روش برای اینکه بازیکنانش به شناخت کافی از تیم انگلیس و ستاره‌هایش برسند موقع تمرین، موقع صرف غذا و حتی استراحت هم فیلم بازی‌های انگلیس را برای آنها به نمایش می‌گذاشت. مرد پرتغالی خوب می‌داند اگر از بازی اول بتوانند حتی یک امتیاز بگیرند شروع فوق‌العاده‌ای در جام داشته‌اند. از این‌رو در شرایط روحی و روانی بهتری هم به مصاف دو حریف دیگر خواهند رفت. اگرچه شکست در این مسابقه هم نباید به منزله پایان راه ملی‌پوشان باشد از این جهت که ما هنوز دو بازی دیگر مقابل ولز و آمریکا خواهیم داشت.

نکته جالب توجه اینکه رسانه‌های انگلیسی و اروپایی در روزهای اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا ترکیب ایران در بازی امروز را حدس بزنند اما به آنچه می خواستند، نرسیدند، از این رو به سایت‌های داخلی روی آوردند تا از این طریق متوجه شوند که ترکیب ایران را چه نفراتی تشکیل خواهند داد غافل از اینکه کی‌روش خیلی زرنگ‌تر از این حرف‌هاست تا به این راحتی دستش را رو کند. اما برای بررسی ترکیب تیم ملی در بازی امروز نگاهی انداختیم به نفراتی که کی‌روش برای سیستمی که احتمالا ۱-۴-۱-۴ یا ۱-۳-۲-۴ خواهد بود، در اختیار دارد.

 بیرانوند در ترکیب، حسینی گل دوم

تیم ملی با 4 دروازه‌بان آماده راهی قطر شده است و قانون این اجازه را به تیم‌ها می‌دهد تا حداکثر 26 بازیکن را در لیست بازی خود داشته باشند. از آنجا که تیم ملی با 25 بازیکن راهی قطر شده پس 14 بازیکن می‌توانند نفرات نیمکت‌نشین ایران در بازی امروز باشند. آنچه تا حد زیادی مشخص است علیرضا بیرانوند وظیفه حراست از خط دروازه را بر‌عهده خواهد داشت. شواهد امر نشان می‌دهد سیدحسین حسینی گلر دوم باشد. ضمن اینکه دو دروازه‌بان دیگر هم احتمالا روی نیمکت ذخیره‌ها بنشینند.

 کی‌روش به کدام زوج اعتماد می‌کند

قطعا یکی از ابهامات اصلی ترکیب مدنظر کی‌روش در بازی امروز زوج خط میانی است. ابهامی که قطعا ساوتگیت را هم به فکر فرو برده است. فقط می‌توان حدس زد که زوج محمد‌حسین کنعانی و شجاع خلیل‌زاده یکی از گزینه‌های اصلی است و زوج مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی که در جام‌جهانی روسیه برای ایران به میدان رفتند، گزینه دیگر. اینکه حالا شانس کدام زوج برای بازی کردن بیشتر است را کارلوس کی‌روش می‌داند. اما از نظر هماهنگی شرایط کنعانی و شجاع به خاطر هم‌باشگاهی بودن بهتر است و شاید این مساله باعث شود کی‌روش امروز به آنها اعتماد کند.

 رقابت شیرین در کناره‌ها

در سمت راست و چپ خط دفاع مهره‌های خوبی در اختیار کی‌روش قرار دارند که هر‌یک در ترکیب اصلی باشند قطعا سخت‌ترین بازی عمرشان را باید پشت‌سر بگذارند. از این جهت که وینگر‌های انگلیس (فودن و استرلینگ) فوق‌العاده خطرناک هستند. وینگرهایی که در لیگ جزیره جزو بهترین‌ها به‌شمار می‌روند و متوقف کردن آنها آمادگی و قابلیت دفاعی زیادی را می‌طلبد. از این روز احتمال اینکه صادق محرمی در راست و میلاد محمدی در چپ به بازی گرفته شوند زیاد است. حتی ممکن است کی‌روش حاج‌صفی را به محمدی در چپ ترجیح دهد.

 چشمی در نقش تخریبچی

اگر قرار باشد تیم ملی از سیستم 1-4-1-4 بهره ببرد به احتمال خیلی زیاد چشمی جلوی مدافعان میانی بازی خواهد کرد. بازیکنی که قدم‌های بلند و قدرت سرزنی خوبی دارد. از این لحاظ می‌تواند در نبردهای هوایی کمک زیادی به مدافعان برای مهار روی کین و دیگر سرزن‌های انگلیس کند. چشمی در جام‌جهانی قبل هم نقش یک هافبک تخریبی را در بازی اول با مراکش بر‌عهده گرفت، اما به‌دلیل مصدومیت دو بازی بعد را از دست داد.

 نقش اساسی هافبک‌های میانی

دو هافبک میانی تیم ملی در بازی امروز نقش بسیار حیاتی را عهده‌دار خواهند بود. جایی که بیلنگام، رایس، مونت و... بازی خواهند کرد. سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، احسان حاج‌صفی و حتی وحید امیری می‌توانند در مرکز میدان و جلوی چشمی بازی کنند. احتمال بازی کردن عزت‌اللهی که خیلی زیاد است و از بین سه نفر دیگر یکی به میدان خواهد رفت. هر چهار بازیکن قابلیت این را دارند که در حملات هم به مهاجمان کمک کنند. در این میان نوراللهی و امیری به خاطر چند بازی در کنار مهدی طارمی با او هماهنگی خوبی دارند که این مساله می‌تواند به تیم ملی کمک کند. البته حاج‌صفی به‌عنوان کاپیتانی باتجربه و همچنین بازیکنی که سال‌ها لژیونر بوده شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی دارد. 

 وینگرهای خستگی‌ناپذیر

بازوهای اصلی تیم ملی در بازی امروز نقش اساسی را برای کمک به دفاع و شرکت در حملات بر‌عهده خواهند داشت. علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، مهدی ترابی و حتی سامان قدوس نفراتی هستند که کی‌روش می‌تواند روی آنها به‌عنوان وینگر حساب کند. البته اگر قرار باشد سردار آزمون مهاجم نوک باشد، آن وقت مهدی طارمی در نقش وینگر بازی خواهد کرد که با توجه به شرایط نه‌چندان مطلوب آزمون بعید است این اتفاق حداقل در بازی امروز رخ دهد.

 طارمی نقطه امید تیم ملی

بدون تردید امید اول گلزنی ایران در بازی امروز کسی نیست جز مهدی طارمی؛ ستاره‌ این روزهای فوتبال اروپا که در هفته پنجم لیگ قهرمانان اروپا نیز به‌عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. طارمی فصل رویایی را در پورتو آغاز کرده تا حدی که مورد توجه تیم‌های مدعی لیگ جزیره هم قرار گرفته است. درخشش در جام‌جهانی و مخصوصا در بازی عصر امروز می‌تواند سرنوشت فوتبالی این بازیکن را هم تغییر دهد؛ هر‌چند به نظر می‌آید انگلیسی‌ها بیشترین شناخت را از طارمی کسب کرده باشند و قطعا برنامه خاصی برای مهار او دارند. در خط حمله کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون هم می‌توانند بازیکنان تعویضی تاثیرگذار باشند. دو بازیکن با ‌تجربه بالای اروپایی که به ترتیب سومین و دومین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کنند.

نظر شما