شناسهٔ خبر: 57100598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تلاش بایدن برای ماهیگیری از آسه‌آن

صاحب‌خبر -
در هفته‌ای که با برگزاری سه نشست مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در جنوب شرق  آسیا، شامل آسه آن، گروه 20 و اپک، باید آن را هفته آسیا توصیف کرد، روز جمعه کامبوج اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، نشست آسه آن را کلید زد. این در حالی است که جو بایدن به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در نشست‌های حاشیه این کنفرانس تلاش کرد، با ماهیگیری به نفع امریکا، اتحادی را علیه چین شکل دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، انتظار می‌رود بحران سیاسی میانمار و رقابت امریکا و چین بر بحث‌ها در این نشست غالب باشد این در حالی است که میانمار به‌دنبال کودتای نظامی در سال ۲۰۲۱ به اجلاس امسال دعوت نشد. در همین ارتباط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست گفت: «جهان در میانمار شکست خورده است.» او ابراز امیدواری کرد که انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا بتواند این کشور عضو را برای تبعیت از طرح صلح خود در سال آینده تحت فشار بگذارد. در همین حال و در جریان نشست آسه‌آن، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از کشورهای جنوب شرقی آسیا خواست تا تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از «بازی‌های گرسنگی» روسیه بر سر قرارداد غلات دریای سیاه اوکراین که ممکن است هفته آینده منقضی شود، انجام دهند. 
دیروز نیز در حاشیه این نشست جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، با رهبران اتحادیه آسه‌آن دیدارهای جداگانه داشتند. این در حالی است که به گزارش ایرنا، بایدن در سخنان خود در حاشیه این نشست تلاش کرد، روی منطقه هند و اقیانوس آرام تمرکز کند و مقامات ارشد دولت امریکا نیز پیش از این نشست گفته بودند، وی قصد دارد به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در دریای چین جنوبی اشاره کند. بنا بر این گزارش به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی خود در این نشست گفت: «مشارکت استراتژیک جامع بین ایالات متحده و اتحادیه آسه‌آن به مقابله با بزرگ‌ترین مسائل زمان ما کمک خواهد کرد. از همین رو ما به‌دنبال حل و فصل مسائل از جنوب دریای چین تا میانمار با همکاری آسه‌آن هستیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما