شناسهٔ خبر: 56959980 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

توت عنخ آمون چگونه به شهرت رسید؟

احسان محمدحسینی منبع: english.news.cn  

صد سال پیش و در تاریخ چهارم نوامبر سال ۱۹۲۲، هوارد کارتر باستان شناس مشهور توانست یکی از بزرگترین کشفیات دنیای باستان شناسی را به نام خود ثبت کرده و نخستین مقبره دست نخورده یک فرعون را شناسایی کند.

صاحب‌خبر -

صد سال پیش و در تاریخ چهارم نوامبر سال ۱۹۲۲، هوارد کارتر باستان شناس مشهور توانست یکی از بزرگترین کشفیات دنیای باستان شناسی را به نام خود ثبت کرده و نخستین مقبره دست نخورده یک فرعون را شناسایی کند.

به گزارش سینا پرس، سرزمین باستانی مصر به دلیل اهرام و مومیایی خود شهرت دارد. بر اساس فرهنگ باستانی مصر، اجساد مردگان مومیایی شده و سپس در مقابر جای می گرفت و اشیا و هدایای ارزشمندی نیز همراه با افراد دفن می شدند.

به همین دلیل فراعنه مصر از تمامی امکانات موجود برای ساخت مقابری در شان مقام و منزلت خود استفاده کرده و مشهورترین این مقابر به شکل هرم ساخته شدند.  در معماری اهرام مصر هدف اصلی سازندگان ، ساختن سدی مقاوم در برابر تخریب ها و جلوگیری از سرقت آثار داخل ان بود و به همین دلیل ساخت این بناها همراه با پیچیدگی ها و پنهان کاری های بسیاری است تا کسی پس از مرگ فرعون امکان دسترسی و دستبرد به این ثروت را نداشته باشد.  

تقریبا در تمامی هرم ها ده ها راه انحرافی و تله های مختلف برای جلوگیری از ورود دزدان تعبیه شده است و همچنین هیچ یک از آن ها در ورودی نداشتند. به گزارش سیناپرس، البته  تمامی تلاش فراعنه مصر و معماران سازنده این بناهای منحصر به فرد که با دستان صدها هزار برده ساخته شدند، نتوانست در برابر  وسوسه دستیابی به ثروت افسانه ای  موجود در داخل هرم ها مقاومت کرده و  طی هزارن سال پس از ساخته شدن اهرام ، دزدان مقابر موفق شدند تا به گنجینه های موجود در قبر پادشاهان دسترسی پیدا کنند و زمانی که باستان شناسان در روزگار معاصر به داخل این هرم های شگفت انگیز رسیدند تنها با دیواره های خالی و اتاق های غارت شده ای  رو به رو شدند که هیچ نشانه ای از شکوه جلال فراعنه مصر در ان باقی نمانده بود .

در این میان اما داستان مقبره توت عنخ آمون بسیار متفاوت است و باستان شناسان موفق شدند مقبره این فرعون جوان مرگ شده را که هزاران سال از دسترس راهزنان و دزدان عتیقه جات دور مانده بود، به طور دست نخورده و همراه با مهر و موم اصلی ورودی مقبره کشف کنند. این اتفاق دقیقا ۱۰۰ سال پیش و در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۰۱ خورشیدی برابر با ۴ نوامبر سال ۱۹۲۲ رخ داد. 

به همین دلیل دولت مصر مراسمی ویژه برای این رویداد در نظر گرفته و  مردم در مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد کشف مقبره پادشاه توت عنخ آمون در معبد اقصر در اقصرگرد هم آمدند. مصر روز جمعه مراسمی را برای جشن صدمین سالگرد کشف مقبره پادشاه توت عنخ آمون در سال ۱۹۲۲ برگزار کرد.

توت عنخ آمون که در ۹ سالگی بر تخت سلطنت نشست و در ۱۹ سالگی درگذشت، شناخته شده ترین فرعون مصر باستان در جهان است. این پادشاه جوان از سال ۱۳۳۲ قبل از میلاد تا ۱۳۲۳ قبل از میلاد در دوره ای به نام پادشاهی جدید در مصر باستان حکومت کرد.

فلسفه وجودی ساخت اهرام مصر را باید در نگرش و جهان بینی مردم این سرزمین در روزگار باستان جستجو کرد . در مصر باستان عقیده عمومی بر این بود که در صورت حفظ جسد پس از مرگ ، روح فرد مرده امکان زندگی مجدد را خواهد داشت و از این رو تمامی تلاش مردم در طول زندگی خود ، صرف ساختن مقبره ای در خور توجه و همچنین پرداخت هزینه مومیائی کردن اجسادشان بود .

در واقع مصریان باستان برای انسان دو ماهیت فیزیکی و روحانی با نام را RA  و کا KA متصور بودند و هدف اصلی مومیائی کردن اجساد نیز کمک به روح برای شناسائی جسم در زمان پس از مرگ بود و به باور این مردم اگر جسدی نابود می شد ، روح وی تا ابد در سرگردانی و عذاب قرار می گرفت. 

سرانجام با کشف مقبره یکی از فراعنه مصر که هنوز دست غارتگران به ان نرسیده بود ، کلید این معما گشوده شد . البته این فرعون در هرم مدفون نشده بود و مقبره ای کاملا عادی داشت. توت عنخ آمون یکی از فراعنه سلسله هجدهم مصر محسوب می شد که در هنگام مرگ بسیار جوان و در  سن نوزده سالگی بود.

مرگ وی مصادف با دوره زوال قدرت فراعنه سلسله هجدهم بوده و دوره کوتاه سلطنت وی همراه با هرج و مرج و بی ثباتی دینی و سیاسی در سرزمین مصر بود . به گزارش سیناپرس، این آرامگاه در سال ۱۹۲۲ میلادی توسط باستان شناسی به نام هوارد کارتر کشف شد .

بر اساس آزمایش های دی ان ای انجام شده در سال ۲۰۱۰ بر روی مومیائی این فرعون ، مشخص شد که توت عنخ آمون فرزند فرعون توت عنخ آتون است.  اگر چه این فرعون جوانمرگ در طول زندگی خود نسبت به سایر پادشاهان مصر قدرت بسیار کمی داشته و پس از مرگش نیز فراموش شد ولی امروزه وی را به عنوان مشهورترین فرعون مصر می شناسند زیرا آرامگاه وی تنها نمونه دست نخورده ای است که وضعیت زندگی و فرهنگ مردم مصر باستان است . 

شاید بتوان مهمترین دلیل باقی ماندن این آرامگاه را در دو موضوع دانست : اول اینکه اصولا توت عنخ آمون فرعون کم اهمیتی بود و چند سال پس از مرگ وی به کلی از یادها رفت و دلیل دوم اینکه بر خلاف بیشتر فراعنه، مقبره وی به صورت آشکار بر روی زمین نبود بلکه آرامگاه این فرعون جوان عبارت بود   اتاق هایی در زیر زمین  که روی آن با قلوه سنگ پوشیده شده بود. 

آرامگاه توت عنخ آمون در نزدیکی مجسمه وی در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد و وضعیت مقبره وی نشان می دهد که احتمالا مرگ وی ناگهانی و پیش از تکمیل ساختمان آرامگاه اتفاق افتاده است . تابوت وی و نقاب طلائی هفده کیلویی قرار گرفته بر روی صورت جسد را می توان اصلی ترین دیدنی این آرامگاه دانست.

تا سال ها پس از کشف این مقبره افراد عادی و گردشگران اجازه ورود به آن را نداشتند و تنها می توانستند به دیدن آثار باقی مانده در موزه ها و گزارش ها و تصاویر موجود قناعت کنند ولی در سال ۲۰۰۷ با آماده شدن شرایط امنیتی ، درهای این آرامگاه بر روی مردم باز شد .

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: english.news.cn
 

no-alt
no-alt
no-alt
no-alt
no-alt
هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما