شناسهٔ خبر: 56918821 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تنش کم‌سابقه میان کره شمالی و جنوبی

پیونگ‌یانگ با موشک به رزمایش سئول-واشنگتن پاسخ داد

روزنامه جوان

امریکا و کره‌جنوبی سرگرم برگزاری رزمایش هوایی گسترده با حضور ۲۴۰ فروند هواپیمای جنگی در منطقه شرق آسیا هستند. کره‌شمالی دیروز نه تنها در اقدامی نادر با شلیک ۲۳ فروند موشک به تحرکات واشنگتن- سئول واکنش نشان داد بلکه به آن‌ها هشدار داد که در صورت ادامه این وضعیت، وحشتناک‌ترین بهای تاریخ را خواهند پرداخت.

صاحب‌خبر -

امریکا و کره‌جنوبی سرگرم برگزاری رزمایش هوایی گسترده با حضور ۲۴۰ فروند هواپیمای جنگی در منطقه شرق آسیا هستند. کره‌شمالی دیروز نه تنها در اقدامی نادر با شلیک ۲۳ فروند موشک به تحرکات واشنگتن- سئول واکنش نشان داد بلکه به آن‌ها هشدار داد که در صورت ادامه این وضعیت، وحشتناک‌ترین بهای تاریخ را خواهند پرداخت.
به گزارش «جوان» شبه‌جزیره کره چهار شنبه طوفانی را پشت سر گذاشت. بنابر گزارش ارتش کره‌جنوبی، نظامیان پیونگ‌یانگ دست کم ۱۰۰ گلوله توپخانه به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کردند و این گلوله‌ها در مرز دریایی حائل بین دو کره فرود آمدند. بعد از اقدام دیروز کره‌شمالی در پرتاب موشک‌های بالستیک و پس از آن شلیک موشکی هشدار جنگنده‌های کره‌جنوبی به سمت مرز دریایی دو کشور، ستاد مشترک نیرو‌های مسلح کره‌جنوبی با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد اقدام دوباره همسایه شمالی در شلیک به سمت مرز دریایی دو کشور، نقض توافقنامه‌های نظامی بین دو طرف است. در این بیانیه آمده است که ارتش کره‌شمالی در هفت ساعت اخیر، علاوه بر ۱۰۰ گلوله توپخانه، حداقل ۱۷ فروند موشک بالستیک و دیگر انواع موشک‌ها را به سمت دریای شرقی شلیک کرده است.
در اقدامی کم‌سابقه، پس از آزمایش موشکی کره‌شمالی آژیر هشدار در منطقه «الئونگ» در کره‌جنوبی به صدا درآمد. شبکه خبری ای‌بی‌سی از قول کارشناسان گزارش کرد که کره‌شمالی ۲۳ موشک به سواحل کره‌جنوبی شلیک کرده که بر اساس تعداد پرتاب‌های روزانه یک رکورد است. گفته می‌شود این موشک‌ها مستقیماً از روی این جزیره عبور کرده است. به همین دلیل، ارتش کره‌جنوبی سطح آمادگی و هشدار خود را در پاسخ به این آزمایش موشکی افزایش داده است.
ژاپن ستاد بحران تشکیل داد
شرایط در منطقه به قدری متشنج شد که سرویس امنیت دریایی ژاپن هم دیروز درباره پرتاب موشک بیانیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «طبق اعلام وزارت دفاع ژاپن، کره‌شمالی ممکن است یک موشک بالستیک را شلیک کرده باشد. از هواپیما‌ها و کشتی‌ها درخواست می‌شود از دستورالعمل‌ها پیروی کنند و در صورت سقوط قطعات، بدون نزدیک شدن به آنها، به سرویس امنیتی دریایی گزارش بدهند.» شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن هم به این موضوع پرداخت و اعلام کرد که دفتر نخست‌وزیری ژاپن در واکنش به پرتاب جدید موشک بالستیک، یک ستاد بحران ایجاد کرده است. در همین رابطه، یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت: «کره‌شمالی در سال جاری پرتاب‌های موشکی را با شدت بی‌سابقه‌ای انجام داده و با انجام اقدامات تحریک‌آمیز تنش‌ها را افزایش داده است.»‌وی هشدار داد: «این اقدامات صلح و امنیت کشور، منطقه ما و جامعه جهانی را تهدید می‌کند و کاملاً غیر قابل قبول است. آن‌ها نقض قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل است. کشورمان از طریق سفارتش در پکن به کره‌شمالی اعتراض و محکومیت شدیداللحن خود را اعلام کرده است.»
افزایش خطر درگیری‌های مسلحانه
با این حال، کره‌شمالی انگشت اتهام را به سمت امریکا و کره‌جنوبی گرفت و اعلام کرد که آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر این کشور به منظور هشداری به واشنگتن و سئول در مورد رزمایش‌های نظامی مشترک‌شان است که از نظر آن‌ها تمرینی برای تهاجم است که رزمایش اخیر هم یکی از این موارد است. در بیانیه‌ای که دیروز به همین منظور منتشر شد، پاک جونگ چون، دبیر حزب حاکم کارگران که از نزدیکان کیم جونگ اون است، رزمایش اخیر را «تهاجمی و تحریک‌آمیز» خواند. پاک در اشاره‌ای آشکار گفت: «اگر امریکا و کره‌جنوبی بدون هیچ ترسی تلاش کنند از نیرو‌های مسلح علیه (کره‌شمالی) استفاده کنند، ابزار ویژه نیرو‌های مسلح (شمال) بدون تأخیر مأموریت استراتژیک خود را انجام خواهند داد. وی گفت: «امریکا و کره‌جنوبی باید با یک پرونده وحشتناک روبه‌رو شوند و وحشتناک‌ترین بهای تاریخ را بپردازند.» لیف اریک ایزلی، استاد دانشگاه او‌ها در سئول، می‌گوید: «به نظر می‌رسد کره‌شمالی موشک‌هایی شلیک می‌کند تا آژیر‌های حمله هوایی را به صدا درآورد تا به این وسیله کره‌جنوبی را تهدید کند دولت خود را برای تغییر سیاست تحت فشار قرار دهد» چئونگ سونگ چانگ، تحلیلگر مؤسسه سجونگ در کره‌جنوبی هم معتقد است: «خطر درگیری‌های مسلحانه بین کره‌ای‌ها در سواحل غربی یا شرقی آن‌ها در حال افزایش است.»‌او گفت که کره‌جنوبی برای جلوگیری از خارج شدن تنش‌ها از کنترل و احتمالاً سوق دادن کره‌شمالی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود، باید «پاسخ‌های متناسب» به تحریکات کره‌شمالی بدهد، نه پاسخ‌های قاطع.»

نظر شما