شناسهٔ خبر: 68604641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تمامی ارکان عراق مصمم به خروج آمریکایی‌ها هستند/ احتمال خلق بحران توسط واشنگتن برای ابقای نظامیان در بغداد

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل منطقه گفت: بغداد با ادامه حضور آمریکایی‌ها در کردستان عراق مخالف است و اعتقاد دارد که دولت مرکزی تصمیمات مهم و اساسی را در خصوص مسائل امنیتی اتخاذ می‌کند.

صاحب‌خبر -

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد توافق آمریکا و عراق برای خروج نظامیان ائتلاف بین‌المللی از بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که توافق مذکور یک موضوع جدید به حساب نمی‌آید؛ چراکه از سال‌های گذشته بحث بر این بود که پس از سرکوب داعش باید از عراق خارج می‌شدند و صرفاً در موضوعاتی مانند مسائل آموزشی آن هم بر اساس اعلام نیازمندی دولت عراق می‌توانستند در این کشور حضور داشته باشند اما آمریکایی‌ها به دلایل گوناگون و با ایجاد بحران‌های جدید و به بهانه وجود تروریسم در عراق، نیروهای خود در این کشور را افزایش هم داده بودند. این مسأله موجب نگرانی دولت، پارلمان و مقاومت عراق شده بود و بر این اساس مقام‌های ایالات متحده سعی و تلاش داشتند که با گفت‌وگوهایی که با دولت عراق انجام می‌دهند، همچنان حضور خود را در این کشور عملیاتی کرده و در عراق باقی بمانند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقاومت عراق ضرباتی را به پایگاه‌های آمریکا وارد آورد و خواستار عملیاتی شدن خروج آنها  از خاک این کشور شده بود، ایالات متحده وارد گفت‌وگو با دولت عراق شد تا بتواند مقاومت عراق را کنترل کند اما پس از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق این مذاکرات مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در نهایت پس از چند دور گفت‌وگو توافق مذکور و نهایی برای خروج آمریکایی‌ها از عراق حاصل شد. دولت عراق به عنوان نمایندگان ملت عراق، زمانی را برای خروج نیروهای آمریکایی در نظر گرفتند که البته در هر مرحله تأخیراتی صورت گرفت ولی نکته مهم این بود که آمریکایی‌ها متوجه شدند باید به تعهدات خود برای خروج از عراق عمل کنند و همین نکته دقیقاً از سوی نخست‌وزیر عراق مورد تاکید قرار گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که تأکید پارلمان عراق و همچنین اقدامات مقاومت عراق خروج آمریکایی‌ها از عراق سرعت بخشید. در سفر اخیر مقام‌های ارشد عراق به آمریکا مجدداً موضوع خروج مطرح شد و قرار شد تا جدول زمان‌بندی در این خصوص تهیه شود. در این مسیر منابع آمریکایی در این رابطه اظهارنظرهایی داشتند و اعلام شده که احتمالاً بخشی از نیروهای آمریکایی در پایگاه الحریر واقع در اقلیم کردستان مستقر خواهند شد که این موضوع هم مورد توافق دولت عراق قرار نگرفت و در آنجا اعلام شد که عراق یکپارچه بوده و دارای دولت مرکزی است و این دولت تصمیمات مهم و اساسی را در خصوص مسائل امنیتی اتخاذ خواهد کرد. بر همین اساس اینکه گفته شده قرار است بخشی از نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان مستقر شوند، یک موضوع فرعی از سوی واشنگتن است که در جهت ایجاد اختلاف میان اقشار و اقوام مختلف عراق مطرح شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در مورد خروج خود مجدداً موضوع تروریسم را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که در سپتامبر ۲۰۲۵ از عراق خارج می‌شوند که یک بهانه آشکار به حساب می‌آید. عراقی‌ها هم در این خصوص اعلام کردند که توان مقابله با این تهدیدات را در سطوح  امنیتی و نظامی دارند اما امکان دارد که ایالات متحده طی یک سال آینده اقداماتی را برای ابقاء نیروهای نظامی خود در عراق انجام دهند که البته این هوشیاری مردم، مقاومت و دولت عراق را می‌طلبد تا اجازه خلق بحران در عراق توسط آمریکایی‌ها را ندهند. در هر حال به صورت کلی باید توجه کرد که اراده دولت، پارلمان، ملت و مقاومت عراق کاملاً در مورد خروج آمریکایی‌ها مشهود است و آنها هم خواستار ادامه این روند در کشورشان نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما