شناسهٔ خبر: 56890493 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات اعلام کرد؛

جزئیات طرح حمایت از کسب و کارهای دیجیتال/ پلتفرم‌های پرمخاطب بیشترین حمایت را دریافت می‌کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام جزئیات طرح حمایت از کسب و کارهای دیجیتال گفت: پلتفرم‌هایی که بیشترین مخاطب را دارند حمایت‌های گسترده‌تری دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، عیسی زارع‌پور در آیین رونمایی از طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال که ظهر امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال می‌تواند سهم بسیار بالایی در اقتصاد کشور داشته باشد و الان در ایران حدود ۷ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. از سال گذشته کارگروه ویژه‌ای برای توسعه اقتصاد دیجیتال تشکیل شد.

وی افزود: این کارگروه اختیار کافی برای رفع موانع اقتصاد دیجیتال را دارد و ذیل این کارگروه ۹ کمیسیون تخصصی تشکیل شده و مصوبات خوبی هم تا کنون داشته است. مصوبه خوبی برای حمایت از فری‌لنسر‌ها داشتیم که به زودی ابلاغ می‌شود. مهم‌ترین مصوبه‌ای که از ماه‌ها قبل پیگیر آن بودیم مصوبه حمایت از کسب و کارهای آنلاین که امروز رونمایی می‌شود.

وزیر ارتباطات بیان کرد: اقتصاد دیجیتال از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از لایه‌های آن خدمات فناوری اطلاعات در صنایع مختلف است. در واقع این حوزه سه لایه دارد که طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال مربوط به لایه دوم است و باتوجه به مسدودسازی که در مورد دو پلتفرم بین‌المللی ایجاد شده است حمایت‌های خوبی در این طرح پیش‌بینی شده است که زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم شود. 

زارع‌پور عنوان کرد: صرف نظر از اتفاقی که برای پلتفرم‌های واتس‌اپ و اینستاگرام بیوفتد حمایت از کسب و کارها ادامه می‌یابد. حدود ۳۰ نوع حمایت از کسب و کارها پیش‌بینی شده است و اجرای کامل آن نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها است و کارگروه خاصی برای پیگیری اجرای این طرح در وزارت ارتباطات تشکیل شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در این آیین‌نامه حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دستگاه‌های مختلف برای کسب و کارهای دیجیتال در نظر گرفته شده است. این آیین نامه ۱۴ ماده دارد. پلتفرم‌های مشمول این حمایت‌ها تا ۱۰ روز آینده معرفی می‌شوند همچنین کسب و کارهای مشمول این طرح نیز شناسایی می‌شوند. پلتفرم‌های پرمخاطب حمایت‌های بیشتری را دریافت می‌کنند تا فضای رقابتی در کشور ایجاد شود. در پلتفرم‌های داخلی طبق این طرح خدمات پرداخت ایجاد می‌شود و بانک مرکزی متعهد شده است زیرساخت‌های لازم را فراهم کند. ساز و کار خرید اعتباری نیز در این طرح پیش‌بینی شده است. در صورتی که رمز ارزها نیز مجوز‌های لازم را دریافت کنند امکان استفاده از آن‌ها در پلتفرم داخلی وجود خواهد داشت.


وزیر ارتباطات ادامه داد: برای اینکه کسب و کارها به سرعت بتوانند شبکه مشتریان خود را در پلتفرم‌های داخلی ایجاد کنند بسته تبلیغاتی خاصی پیش‌بینی شده است و هر پلتفرم باید حداقل نصف تعداد دنبال‌کننده هر کسب و کار را کخ قبلا در سکوهای خارجی داشته است در اختیار کسب و کارها قرار دهد. سازمان صدا و سیما موظف شده است هیچ تبلیغی برای سکوهای غیرایرانی انجام ندهد و رسانه ملی باید مردم را با محل جدید فعالیت کسب و کارها در پلتفرم‌های داخلی آشنا کند. خدمات پستی با تخفیف بیشتری به کسب و کارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی ارائه می‌شود.

زارع‌پور گفت: در این بسته هزینه قابل قبول برای کسب و کارها پیش‌بینی شده است و تعدادی از کسب‌وکارها هم تا دو سال از پرداخت مالیات معاف هستند حتی برای کسب و کارهایی که پیش‌تر مالیات پرداخت می‌کردند تخفیف در نظر گرفته شده است. با همکاری وزارت اقتصاد قرار است وام‌هایی به کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال پرداخت می‌شود و بانک‌ها برای پرداخت وام می‌توانند از اعتبار حساب کاربری کسب و کارها استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کسب و کاری که پیش‌تر به راحتی فعالیت می‌کرده است ولی به دلیل نگرانی از فرایند پیچیده اخذ مجوز وارد پلتفرم داخلی نمی‌شود شرایطی فراهم شده تا ثبت نام و ورود کسب و کار به پلتفرم داخلی به منزله اخذ مجوز تلقی شود. طبق ماده ۱۴ مصوبه هیئت وزیران از امروز پیگیری اجرای همه مفاد این آیین نامه در وزارت ارتباطات آغاز می‌شود. این گام بزرگ ان‌شاءالله منجر به رونق اقتصاد دیجیتال در کشور می‌شود. در صورتی که کیفیت خدمات در پلتفرم داخلی تا حد مطلوبی افزایش پیدا کند کاربران به سمت این نرم‌افزار‌ها کشیده می‌شوند و به زودی لایحه صیانت از حریم خصوصی کاربران در ه‍یئت وزیران تصویب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما