شناسهٔ خبر: 56816214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

پکن به ایالات متحده هشدار داد

سخنگوی وزارت دفاع چین از ایالات متحده خواست که ارسال تسلیحات به این جزیره را متوقف کند و تاکید کرد هر گونه تلاش برای جلوگیری از اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی چین با شکست مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت دفاع چین از ایالات متحده خواست که ارسال تسلیحات به این جزیره را متوقف کند و تاکید کرد هر گونه تلاش برای جلوگیری از اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی چین با شکست مواجه خواهد شد.

 به نقل از اسپوتنیک، تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: حل و فصل موضوع تایوان منحصراً مربوط به مردم چین است و چینی‌ها باید خودشان با آن برخورد کنند. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که بازی با آتش را متوقف کند... هر تلاشی برای جلوگیری از اتحاد کامل چین به طور اجتناب ناپذیری با شکست مواجه خواهد شد.

در ماه سپتامبر، کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده قانون سیاست تایوان را تصویب کرد که ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به جزیره ارائه می‌کند و حضور آن را در سازمان‌های بین‌المللی بدون شکستن سیاست چین واحد تقویت می‌کند.

این مقام چینی افزود که تماس‌های نظامی بیشتر بین واشنگتن و تایپه و همچنین ارسال تسلیحات ایالات متحده به جزیره، وضعیت در تنگه تایوان را تشدید می‌کند و می‌تواند به رویارویی بین آمریکا و چین منجر شود.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشتر در روز چهارشنبه درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که تلاش های چین برای تغییر وضعیت موجود در روابط خود با تایوان باید سیگنال نگران کننده‌ای برای جامعه بین المللی باشد.

مائو خاطرنشان کرد: «تایوان بخشی از چین است و این چین نیست، بلکه حزب دموکراتیک مترقی [حاکم بر تایوان] ... و ایالات متحده ... هستند که در تلاش برای تغییر وضعیت موجود هستند».

اوضاع در اطراف تایوان پس از آن تشدید شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت از این جزیره بازدید کرد. از آن زمان چندین کشور از جمله فرانسه، آلمان، ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها هیئت های خود را به جزیره فرستاده اند. تایوان از سال ۱۹۴۹ به‌طور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را استان خود می‌داند، در حالی که تایوان - سرزمینی با دولت منتخب خودش - معتقد است که کشوری خودمختار است اما از اعلام استقلال کوتاهی می‌کند. پکن با هرگونه تماس رسمی کشورهای خارجی با تایپه مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیرقابل انکار می‌داند./ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما