شناسهٔ خبر: 67917235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ساختمانی بدون پنجره برای جاسوسی جهانی

این ساختمان طوری طراحی کردند که به هیچ چیز نیاز نداشته یا به تعبیر دیگر خودکفا باشد. این ساختمان برق و آب اش را خودش تامین می‌کند و آنقدر آذوقه دارد که بتواند ۱۵۰۰ نفر را دو هفته داخل خود نگهدارد. ساخت این برج ۵ سال طول کشید.

صاحب‌خبر -

 نیویورک یک شهر بسیار بزرگ و متفاوت از بقیه شهر‌ها است. به طوری که به پایتخت جهان نامیده می‌شود. اما یک ساختمان بسیار عجیب بدون پنجره در این شهر وجود دارد. اسم این ساختمان  ۳۳ توماس استریت است.

معمار این ساختمان جان کال وارنیک که سابقه طراحی یاد بود جان اف کندی را هم دارد. این ساختمان را شرکت تلفنی AT andT سفارش داده بود؛ که تماس‌های تلفنی راه دور را پردازش کند. این مرکز بزرگترین مرکز تلفنی تماس در کل شرکت‌ای تی اند تی بود. این ساختمان روزانه ۱۷۵ میلیون تماس را مدیریت می‌کرده است، به همین خاطر این ساختمان قرار نبود یک فضای اداری معمولی داشته باشد. بلکه اینجا یک زیر ساخت حیاتی برای کل دنیا به حساب می‌آمداین ساختمان هم زمان با جنگ سرد ساخته شد در این دوران زمانی بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند به دلیل حمله هسته‌ای شوروی یک جنگ جهانی سوم در راه است.

به همین دلیل این ساختمان طوری طراحی کردند که به هیچ چیز نیاز نداشته یا به تعبیر دیگر خودکفا باشد. این ساختمان برق و آب اش را خودش تامین می‌کند و آنقدر آذوقه دارد که بتواند ۱۵۰۰ نفر را دو هفته داخل خود نگهدارد. ساخت این برج ۵ سال طول کشید. به همین خاطر مجبور شدند یکسری ساختمان قدیمی را خراب کنند. ارتفاع این برج ۱۷۰ متر است.

 اما به دلیل اینکه تجهیزات الکترونیکی طبقات این برج خیلی بلندتر از طبقات ساختمان‌های معمولی است. کل نمای بیرونی ساختمان بدون پنجره و با یک نوع سنگ گرانیت پوشیده شده است. معمار‌های آن زمان این سبک را می‌پسندیدند جون باعث می‌شد، در آن شلوغی منهتن خیلی در چشم نباشد.

شرکت AT AndT می‌گوید که هنوز از این ساختمان استفاده می‌کند. دلیل این هم که ساختمان بدون پنجره ساخته شده برای جلوگیری از ورود گرما و برای امنیت آن  است. زیرا که تجهیزات داخل آن به شدت گرما تولید می‌کنند و گرمای اضافی می‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود. به همین دلیل دیگر در ساختمان نگران آتش سوزی، باران و حمله‌های تروریستی نیستند.

طبق گفته‌های ادوارد اسنودن این ساختمان مرکز جاسوسی بزرگی برای سازمان امنیت ملی آمریکا بوده است. در حال حاضر هم این کار را  به احتمال زیاد انجام می‌دهد. از این ساختمان به عنوان محل  اطلاعات رد و بدل استفاده می‌شده است. اینجا فقط یک مرکز مخابراتی نبوده بلکه مرکز عملیات بزرگی به اسم تایتان پوینت بوده است. طبق گفته کارکنان AT andT تایتان پوینت از یک سوئیچ خاص برای هدایت تماس‌های داخلی و خارجی را هدایت می‌کرد. اما یک بخش امنیتی هم داخل ساختمان وجود داشت که از این سوئیچ جاسوسی می‌کرد تا و اطلاعات تماس‌ها را به دست می‌آورد.

از آن جا که این ساختمان تماس‌های تلفنی نیویورک را که مهم‌ترین شهر دنیا و پایتخت جهان بود کنترل می‌کرد. اهمیت خاصی داشت. سعی می‌شد که اطلاعات مالی وال استریت و سازمان ملل را مخفی نگهدارد. اطلاعات این نهاد‌های مهم از این طریق  و از طرف مرکز رد و بدل می‌شد. بر اساس اسناد اسنودن سازمان امنیت ملی آمریکا از تمامی نهاد‌های مذکور از همین طریق جاسوسی می‌کرده است.

این جاسوسی شامل نهاد‌هایی همچون سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و متحدان آمریکا و حداقل ۳۵ کشور دیگر می‌شده است.

طبق اسناد اسنودن ایم سازمان به جز‌ای تی اند تی، با چند شرکت دیگر همکاری کرده است، که اسم و مشخصات شان مشخص نیست.. اسنودن از برنامه‌ای به اسم اسکید آر نام می‌برد که با استفاده از دیش‌های ماهواره‌ای بالای همین ساختمان قرار دارد مکالمات ماهواره‌ای را شنود می‌کردند. طبق گفته‌های کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا این ساختمان تنها جایی در آمریکا است، که‌ای  تی اند تی ایستگاه ماهواره‌ای دارد.

علاوه بر اسکید آر این ساختمان مرکز اصلی برنامه بلارنی از سازمان امنیت ملی آمریکا هم است. این برنامه شامل همکاری با شرکت‌های تجاری برای جاسوسی اطلاعات خارجی که از طریق اطلاعات جهانی رد وبدل می‌شود استفاده می‌کند.

 

نظر شما