شناسهٔ خبر: 56761971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

کالابرگ بی‌ کالابرگ؟

دلیلش نبود منابع است یا فراهم نبودن زیرساخت‌ها معلوم نیست اما انگار دولت اراده‌ای برای عمل به وعده ارائه کالابرگ از شهریور ماه ندارد. برخی نمایندگان مجلس به تحقق این امر اصرار دارند اما برخی از درک مشکلات دولت می‌گویند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - از اصرار مجلس برای ارائه کالابرگ و تامین مابه‌تفاوت حذف ارز 4200 تومانی از کالاهای اساسی آنقدر نگذشته که فراموش کرده باشیم اما این طور که معلوم است این مهم قرار نیست محقق شود! 

از همان وقتی که دولت با وجود بی‌نیازی از تصویب مجلس اصرار داشت برای دست زدن به این به اصطلاح جراحی اقتصادی و حذف ارز 4200 تومانی تایید و تصویب مجلس را بگیرد، شاهد اصرار برای جبران مضرات این رویکرد برای مردم بودیم. مجلسی‌ها ایده ارائه کالابرگ را داشتند و تاکید می‌کردند که یارانه نقدی آثار سوء دارد. قرار هم بر این شد که تا فراهم شدن زیرساخت‌ها یارانه نقدی که رقم آن هم افزایش یافته بود پرداخت شود و بعد شرایط تغییر کند.

اکنون اما بعد از چندین ماه نه تنها خبری از عمل به این وعده نیست، بلکه به گفته برخی نمایندگان مجلس ارائه کالابرگ از سوی دولت منتفی شده است. دولتی‌ها می‌گویند علت عدم اجرای این طرح که قرار بود از شهریور ماه اجرایی شود، فراهم نشدن زیرساخت‌ها است.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اما به تجارت‌نیوز گفته که علت وقفه در انجام این طرح، نبود منابع مالی است نه زیرساخت. وی همچنین از وجود تناقض در تصمیمات در ایام بودجه پرده برمی‌دارد و معتقد است دولت ابتدا باید آثار و پیامدهای مالی هر طرحی را برای شورای نگهبان روشن کند، اگر اصلاحات نیاز بود، مجلس دست به کار شود.

در همین شرایط احسان ارکانی- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- از یک اولتیماتوم سه هفته‌ای برای بازگرداندن این طرح و توزیع آن بین مردم خبر داده است. 

قادری اما در پاسخ به این پرسش که اگر کالابرگ منتفی شود، مجلس طرح حمایتی دیگری دارد، اظهار کرد: خیر؛ سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه معتقد است که فرقی بین کوپن و کالابرگ نیست. برای تامین کالای اساسی با توجه به قدرت خرید مردم، باید منابع در بودجه پیش‌بینی شود. وگرنه اصرار بر اجرای هر طرحی بی‌فایده خواهد بود.

احسان ارکانی اما در این باره سخت‌گیر‌تر است. او با اشاره به اینکه قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور ۱۴۰۰ با کالا برگ جبران شود؛ وزارت اقتصاد هم گفته داریم روی کالا برگ کار می‌کنیم، گفته: اگر تعلل اتفاق بیفتد ما ناگزیریم ظرف دو سه هفته آینده با هماهنگی کمیسیون های مربوطه در این حوزه اقدام نظارتی انجام دهیم.

او در مصاحبه با عصر ایران تاکید کرده که در شرایط فعلی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر می‌شود اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند. 

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه نیز از دیگر مدافعان ارائه کالابرگ بود که انگار نظرش تغییر کرده است. او گفته: قطعاً کالابرگ نسبت به یارانه نقدی مزایایی دارد منتها زمان دادن کالابرگ به مردم مهم است، زمانی که ما از کالابرگ صحبت می‌کردیم دولت می‌خواست به‌خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد. در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد به‌صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد.اما الآن ارز 4200 حذف شده و یک تورم 50درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده است، لذا در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم 300 یا 400 هزار تومان که برای یک خانواده 4نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الآن به‌جای این رقم یارانه نقدی، کالابرگ ارائه شود قطعاً مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

او در مصاحبه تا تسنیم، تأکید کرد: معتقدم در زمان حاضر زمان حذف یارانه نقدی و دادن کالابرگ نیست و ارائه کالابرگ به مردم هیچ تأثیر به‌روی تورم ندارد.

نظر شما