شناسهٔ خبر: 56714779 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ثبت تصاویر جدیدی از ستون های آفرینش

مهدی فلاحی پناه منبع: .abc.net  

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تصاویر جدیدی که توسط ناسا منتشر شده، منظره ای دیدنی و بسیار دقیق از ستون های نمادین آفرینش را ثبت کرده است.

صاحب‌خبر -

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تصاویر جدیدی که توسط ناسا منتشر شده، منظره ای دیدنی و بسیار دقیق از ستون های نمادین آفرینش را ثبت کرده است.

به گزارش سیناپرس، این ابرها که ستون های آفرینش نامیده می شوند، ساختارهای هیدروژنی گاز و غباری هستند که در سحابی عقاب، در صورت فلکی مارها و در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از زمین بوده و پر از ستاره هستند.

به گفته ناسا، در تصاویر با کیفیت جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، ستون های سه بعدی مانند صخره های باشکوه ولی بسیار نفوذپذیرتر به نظر می رسند. طاق‌ها و مناره‌ هایی که شبیه به منظره‌ ای بیابانی هستند در واقع همیشه در حال تغییر بوده و حاصل گاز و غبار برای تشکیل ستاره‌های جدید هستند.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا در سال ۱۹۹۵ ستون های آفرینش را با اولین تصویر خود که توسط رصدگران فضایی نمادین تلقی می شد مشهور کرد. در سال ۲۰۱۴ این صحنه را مجدداً مشاهده کرد تا نمای وسیع تری را در نور مرئی نشان دهد.

به گفته ناسا، اکنون یک نمای جدید و نزدیک به نور مادون قرمز از دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب (NIRCam) به رصد بهتر و بیشتر غبار در این منطقه ستاره ساز کمک می کند. 
ناسا اعلام کرد: ستون ‌های قهوه ‌ای ضخیم و غبارآلود دیگر آنقدر مات نیستند و ستاره ‌های قرمز زیادی که هنوز در حال شکل ‌گیری هستند به چشم می ‌آیند. 

دیدگاه جدید به محققان کمک می کند تا با شناسایی تعداد بسیار دقیق ستارگان تازه تشکیل شده، همراه با مقادیر گاز و غبار در منطقه، مدل های تشکیل ستاره خود را اصلاح کنند. 

به گفته ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب برترین رصدخانه علوم فضایی جهان است. این تلسکوپ شش تنی جانشین تلسکوپ فضایی هابل ۳۲ ساله است. این رصدخانه در دسامبر سال گذشته به مدار زمین پرتاب شد و در ژانویه به نقطه تعادل بین خورشید و زمین رسید و اولین تصویر خود را برای انتشار عمومی در جولای تولید کرد.

تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب به اخترشناسان اجازه می دهد تا پشت ابرهای عظیم غبار و گاز که رصدخانه های نور مرئی مانند هابل قادر به دیدن آن نیستند را ببینند.

ناسا در پایان اضافه کرد که وب اسرار منظومه شمسی ما را حل خواهد کرد. به دنیاهای دوردست اطراف ستاره‌های دیگر نگاه خواهد کرد و ساختارها و منشأهای مرموز جهان و مکان ما در آن را بررسی خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، سه هدف دیگر این تلسکوپ اینست که بتوانیم شاهد شکل گیری اولین ستاره ها و کهکشان ها در نزدیکی آغاز کیهان اولیه باشیم، درک ما از چگونگی جمع شدن کهکشان ها در طی میلیاردها سال بیشتر شود و شاید درباره اتمسفر سیارات فراتر از منظومه شمسی اطلاعاتی به دست آوریم که بتواند جستجو برای حیات فرازمینی را بیشتر کند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: .abc.net
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما