شناسهٔ خبر: 56706546 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با این ۲ ویتامین سنگ کلیه را دور بزنید

محققان به تازگی اعلام کرده اند؛ گنجاندن کلسیم و پتاسیم بالا در رژیم غذایی می‌تواند از بروز علائم عودکننده سنگ‌های کلیوی جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

سنگ‌های کلیوی نه تنها درد‌های شدیدی را به همراه دارند، بلکه با بیماری‌های مزمن کلیه، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مرتبط اند. اگر سنگ‌های کلیوی را تجربه کرده باشید، ۳۰ درصد احتمال تشکیل سنگ‌های بعد طی بازه‌ای ۵ ساله وجود دارد.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند افراد با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می‌توانند از بروز سنگ‌های کلیه علامت دار و عودکننده جلوگیری کنند.

آن‌ها در مطالعات مختلفی، تأثیر تغییرات رژیم غذایی را در تشکیل سنگ‌های کلیه مورد بررسی قرار داده و دریافتند که غنی کردن رژیم غذایی با مقادیر بالای کلسیم و پتاسیم از بروز این سنگ‌ها پیشگیری می‌کند.

یافته‌ها حکایت از آن دارد: آن دسته از رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم پایین به همراه مصرف مایعات محدود، کافئین و فیتات احتمال تشکیل سنگ‌های کلیوی را برای اولین بار افزایش می‌دهد.

به گزارش سیناپرس، مصرف مایعات کم‌تر از ۳۴۰۰ میلی لیتر در روز که حدود ۸ لیوان می‌شود، با تشکیل اولیه سنگ‌های کلیوی ارتباط دارند که در کنار آن نمی‌توان نقش کافئین و فیتات را نادیده گرفت. مایعات مصرفی حتی مایعات گرفته شده از میوه‌ها و سبزیجات را هم شامل می‌شود.

زمانی که مصرف مایعات کم شده و کافئین را جایگزین آن می‌کنید، حجم ادرار کم شده و غلظت آن افزایش یافته و منجر به تشکیل سنگ‌های کلیوی می‌شود. فیتات نوعی ترکیب آنتی اکسیدانی است که در غلات کامل، آجیل و دیگر موادغذایی یافت می‌شود و به خودی خود باعث بالا رفتن جذب کلسیم و ترشح کلسیم در ادرار می‌شود.

تغییر رژیم غذایی به منظور جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی ممکن است دشوار باشد، اما تعیین اولویت‌ها در کاهش و عدم مصرف این قبیل موادغذایی نقش مؤثری در این میان ایفا می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که مصرف پایین کلسیم و پتاسیم در پیشگیری و کاهش ابتلا به سنگ‌های کلیوی اولویت بالاتری نسبت به مصرف مایعات دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد: رژیم‌های غذایی که روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم و منیزیم را در خود گنجانده اند، از بروز اولیه سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کنند. به گزارش سیناپرس، افراد بهتر است میوه‌ها و سبزیجات بیشتری حاوی کلسیم و پتاسیم بالاتر به رژیم روزانه خود اضافه کنند.

میوه‌هایی که پتاسیم بالایی دارند، شامل موز، پرتغال، گریپ فروت، خربزه و زردآلو و طالبی و سبزیجات هم شامل سیب زمینی، قارچ، نخود، خیار و کدو سبز می‌شوند.

نظر شما