شناسهٔ خبر: 56698966 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

برنامه تحولی برای اجرای باغبانی مدرن و بر پایه دانش

صاحب‌خبر -

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باغبانی مدرن، به روز و بر پایه دانش از راهبردهای معاونت باغبانی است که نیازمند تدوین برنامه تحولی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان مازندران، محمدمهدی برومندی در گردهمایی مدیران ستادی معاونت باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران امور باغبانی استان‌های کشور و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر افزود: سیاستگذاری در بخش باغبانی، نیاز جدی کشور است زیرا اگر برنامه‌ریزی صورت نگیرد، شرایط سخت را تجربه خواهیم کرد. برای سیاستگذاری درست باید از بخش خصوصی و دولتی بهره گیریم.

وی ادامه داد: در برنامه تحولی نیازمند هم‌اندیشی و همفکری همه متخصصان و کارشناسان کشاورزی هستیم، تنها صدور بخشنامه  مورد قبول نیست، بلکه باید از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی همه استان‌های کشور استفاده می‌کنیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در شناسنامه‌دار کردن باغ‌های کشور غفلت شده بود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران، اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغ‌های کشور را آغاز کرده است و در گام نخست این طرح در باغ‌‌های تجاری که محصولشان صادراتی است، اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا شناسنامه‌دار شدن باغ های کیوی و مرکبات مازندران و گیلان شروع شده است.

برومندی گفت: طبق قانون بودجه کشور امسال 6 هزار و 675 میلیارد تومان برای اصلاح، نوسازی و توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیب‌دار و توسعه زیرساخت‌های گلخانه ای و گیاهان دارویی اعتبار مصوب شده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کمبود آب به شدت فعالیت کشاورزی و درآمد روستاییان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این امر سبب افزایش کوچ روستاییان به مناطق دیگر کشور می‌شود.

وی تامین غذای ارزان را از ماموریت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: در این شرایط همچنان با تولید مازاد بر مصرف برخی از محصولات باغی در کشور به عنوان یک چالش جدی مواجه هستیم.

برومندی بر حل مسائل پیش روی بخش باغبانی و کشاورزی کشور برای دستیابی به امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: باید با انجام اقدامات ویژه باغات کشور را حفظ کنیم زیرا درآمد اصلی بیشتر روستاییان از تولید محصولات باغی است.

نظر شما