شناسهٔ خبر: 56558919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عقب‌نشینی دوم تل‌آویو مقابل حزب‌الله در کاریش

روزنامه جوان

تل‌آویو روند تست پمپاژ گاز از میدان کاریش را کلید زد، ولی برای جلوگیری از تصاعد بحران با حزب‌الله لبنان از مجاری امریکا به حزب‌الله پیام داده که تزریق گاز بخشی از فرآیند راه‌اندازی دکلی است که در میدان نفتی نصب خواهد شد «و آغاز تولید گاز نیست.»

صاحب‌خبر -
تل‌آویو روند تست پمپاژ گاز از میدان کاریش را کلید زد، ولی برای جلوگیری از تصاعد بحران با حزب‌الله لبنان از مجاری امریکا به حزب‌الله پیام داده که تزریق گاز بخشی از فرآیند راه‌اندازی دکلی است که در میدان نفتی نصب خواهد شد «و آغاز تولید گاز نیست.»
 
منابع مطلع در لبنان دیروز خبر دادند که تل‌آویو پاسخ خود را به پیش‌نویس توافق پیشنهادی ترسیم مرز‌های دریایی به طرف لبنانی تحویل داده است. روزنامه لبنانی الرأی‌الیوم نوشته که جواب طرف اسرائیلی از طریق «آموس هوکشتاین» میانجی امریکایی به مقامات بیروت منتقل شده و الیاس بوصعب، معاون پارلمان لبنان و مسئول پیگیری این پرونده، به همراه هوکشتاین درحال بررسی نقطه‌نظرات تل‌آویو درباره پیش‌نویس توافق پیشنهادی است. مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف در متن پیش‌نویس، اصرار لبنان بر این است که باید خط شناور‌های دریایی به عنوان مرز‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شود، ولی مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند که این خط جزو ملاحظات امنیتی برای اسرائیل است و حاضر نیستند آن را به رسمیت بشناسند. با روشن شدن این نقطه اختلاف کلیدی و برخی اختلافات دیگر بین بیروت و تل‌آویو که جزئیات آن‌ها رسانه‌ای نشده، تلاش‌ها برای حل اختلافات ادامه دارد، ولی همزمان رژیم صهیونیستی از دیروز کار تست پمپاژ گاز در میدان نفتی کاریش را شروع کرد؛ اقدامی که با توجه به نهایی نشدن توافقات بین دو طرف می‌تواند به تصاعد بحران بین دو طرف منجر شود. حزب‌الله بار‌ها هشدار داده که در صورت استخراج گاز قبل از تکمیل توافق، میدان کاریش را هدف قرار خواهد داد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله وعده کرده: «اگر ما نتوانیم منابع خود را داشته باشیم، هیچ کس نمی‌تواند.» حزب‌الله دیروز مجدداً هشدار خود را تکرار و اعلام کرد: «اگر رژیم صهیونیستی مرتکب اشتباه شود، کاریش منفجر خواهد شد!» منابع اسرائیلی از روز جمعه گزارش کرده‌اند که ارتش رژیم صهیونیستی در مرز‌های شمالی با لبنان به حال آماده‌باش درآمده و دیروز هم بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تهدید کرد در صورتی که حزب‌الله به اسرائیل حمله کند، تل‌آویو پاسخ قاطع خواهد داد. گانتس گفته که توافق گازی با لبنان خوب است و تأکید کرده که «همچنان امکان دستیابی به آن وجود دارد»، ولی در یک موضع لفاظانه گفته که اگر حزب‌الله به اسرائیل حمله کند لبنان را ویران خواهیم کرد. گانتس تأکید کرد که اسرائیل در اجرای برنامه‌های استخراج گاز از میدان کاریش «حتی بدون توافق» با لبنان پیش خواهد رفت. 
 حمله سایبری هشدارآمیز
با وجود لفاظی گانتس، دیروز همزمان با اولین تست پمپ گاز از میدان نفتی کاریش، منابع اسرائیلی فاش کردند که تل‌آویو به بیروت خبر داده که تست پمپ گاز به معنی استخراج از این میدان نفتی نیست. باراک راوید، خبرنگار ارشد اسرائیلی حوالی ظهر دیروز در توئیتی نوشت که «اسرائیل» از طریق آموس هوکشتاین، فرستاده امریکایی به لبنان اطلاع داده که تزریق گاز بخشی از فرآیند راه‌اندازی دکل است و آغاز تولید گاز نیست. وب‌سایت اکسیوس نیز همین روایت را از قول مقامات اسرائیلی تأیید و فاش کرد اسرائیل به لبنان اطلاع داده که اقدامات شرکت انرژین در میدان کاریش بخشی از عملیات فعال‌سازی سکوی گازی بوده و تولید گاز آغاز نشده است. ساعاتی بعد، منابع اسرائیلی از آغاز پمپاژ گازی معکوس در میدان گازی کاریش از طرف شرکت یونانی «انرژین» خبر دادند. منابع رژیم صهیونیستی می‌گویند که پمپاژ معکوس گاز به معنی استخراج نیست و صرفاً مقدمه‌ای برای استخراج گاز از این میدان گازی به شمار می‌آید. شرکت «انرژین» همچنین ضمن گفتگو با شبکه «ال بی سی»، و تأیید آزمایش «سیستم پمپاژ خود» درباره این آزمایش بیانیه صادر کرد. در بیانیه شرکت انرژین که عصر دیروز صادر شد، صرفاً تست پمپاز گاز تأیید و اعلام شده این کار تأییدیه دریافتی از وزارت انرژی اسرائیل با هدف «شروع مراحل آزمایشی خاص جریان گاز از خشکی» انجام شده است. با اعلام شروع مرحله تست از سوی تل‌آویو، این برای دومین بار است که رژیم صهیونیستی در مناقشه بر سر کاریش، مقابل حزب‌الله جانب احتیاط را می‌گیرد. ساعاتی قبل از شروع تست، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که شرکت انرژین مورد یک حمله سایبری قرار گرفته و سایت‌ها و ادارات گاز آن از دسترس خارج شده است؛ اقدامی که در فضای تنش‌آلود بین بیروت و تل‌آویو، یک هشدار به حساب می‌آید. کانال تلگرامی گروه موسوم به «الطاهره» عراق، با انتشار یک پست، مسئولیت حمله سایبری به سایت‌های این شرکت و ادارات گاز رژیم صهیونیستی را برعهده گرفته است. با وجود هشدار تل‌آویو درباره حمله به لبنان، دیلی‌تلگراف، تهدید‌های مقام‌های اسرائیلی را انتخاباتی دانسته است. دیلی‌تلگراف نوشته است: «آخرین تهدید‌های صادر شده از سوی رهبری نظامی و سیاسی در تل‌آویو باعث وحشت اسرائیلی‌های ساکن در نزدیکی مرز لبنان شده است. با این حال، این احتمال وجود دارد که این شعار‌ها مخاطب داخلی داشته باشند.» به نوشته دیلی‌تلگراف، اسرائیل در ماه نوامبر وارد دور جدیدی از انتخابات ملی خواهد شد و تعیین مرز‌های دریایی اخیراً علیه رهبری کنونی اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته است و باعث شده وزرا برای حفظ چهره وارد عمل شوند. 
 ورود فرانسه به میانجیگری
دیروز همزمان با تصاعد تنش بین بیروت و تل‌آویو وزارت خارجه فرانسه رسماً اعلام کرد که پاریس فعالانه در میانجیگری امریکا با هدف دستیابی به توافق در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی مشارکت می‌کند. وزارت خارجه فرانسه همچنین تأکید کرد که این توافق هم به نفع لبنانی‌ها خواهد بود و هم به نفع اسرائیلی‌ها. المیادین با اشاره به فعال شدن فرانسه در این حوزه نوشته است: آیا فرانسه مدعی حمایت از توافق بین لبنان و رژیم اشغالگر اسرائیل فقط به خاطر تأمین گاز برای زمستان در بحبوحه بحران اوکراین است؟

نظر شما