شناسهٔ خبر: 56541849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تحریک اتمی مسکو با انفجار در پل‌کریمه!

روزنامه جوان

به‌رغم هشدار‌های اکید روس‌ها نسبت به استفاده از سلاح هسته‌ای در صورت حمله به تمامیت ارضی این کشور، مقامات اوکراینی در پی تحریک پوتین هستند تا میزان جدیت او را بسنجند و عملاً با انفجار روی پل کریمه این اقدام تحریک‌آمیز را انجام دادند؛ انفجاری که هرچند مانعی جدی در مسیر تدارکات نظامی روس‌ها ایجاد نمی‌کند، ولی مقامات اوکراینی را چنان به وجد آورده که گویا ضربه اول اتمی ناتو را به روسیه وارد کرده‌اند که توان زدن ضربه دوم را ندارد. 

صاحب‌خبر -
به‌رغم هشدار‌های اکید روس‌ها نسبت به استفاده از سلاح هسته‌ای در صورت حمله به تمامیت ارضی این کشور، مقامات اوکراینی در پی تحریک پوتین هستند تا میزان جدیت او را بسنجند و عملاً با انفجار روی پل کریمه این اقدام تحریک‌آمیز را انجام دادند؛ انفجاری که هرچند مانعی جدی در مسیر تدارکات نظامی روس‌ها ایجاد نمی‌کند، ولی مقامات اوکراینی را چنان به وجد آورده که گویا ضربه اول اتمی ناتو را به روسیه وارد کرده‌اند که توان زدن ضربه دوم را ندارد. 
 
در شرایطی که روسیه با الحاق چهار استان شرقی اوکراین به خاک خود، نشان داد که قصدی برای ادامه پیشروی ندارد و می‌خواهد جنگ را در همین جا مختومه اعلام کند، اما دولتمردان اوکراین به تبعیت از جنگ‌افروزی‌های امریکا اقدامات تحریک آمیزی را انجام می‌دهند که می‌تواند آتش جنگ را در این کشور مجدداً شعله‌ور کند. بخش‌هایی از پل کریمه که یک مسیر عمده ارسال تدارکات روسیه به جنوب اوکراین است، بامداد شنبه بر اثر انفجار فرو ریخت که بر اثر آن سه نفر کشته شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام محلی شبه‌جزیره کریمه اعلام کرد، چندین تانکر حامل سوخت روی پل متصل‌کننده شبه‌جزیره کریمه به روسیه دچار حریق شدند. کمیته ملی ضد تروریسم روسیه نیز اعلام کرد یک کامیون حمل سوخت روی پل منفجر شده است. اولگ کریوچکوف، دستیار رئیس منطقه شبه‌جزیره کریمه تأکید کرد، آنچه که گمان برده می‌شود تانکر حامل سوخت است روی پل مشهور به «پل کریمه» یا پل «تنگه کرچ» گرفتار حریق شده، اما این حریق بر عملکرد قسمت‌های متحرک مخصوص عبور و مرور کشتی‌ها تأثیر نگذاشته است. همچنین یک مقام مسئول وابسته به سازمان فدرال جاده‌های روسیه به خبرگزاری تاس گفت، تحرک خودرو‌ها در قسمت پل خودرویی کریمه به دلیل وقوع این حادثه و تخریب بخشی از آن به حال تعلیق در آمده است. یک مقام محلی مسئول در حوزه حمل و نقل اعلام کرد، عبور و مرور قطار‌ها از بخش ریلی پل کریمه نیز به دلیل آتش‌سوزی به حال تعلیق در آمده است. 
 کی‌یف: تازه اول ماجراست
این اقدام خرابکارانه که اوکراینی‌ها مسئولیت آن را رسماً برعهده نگرفته اند، یک روز پس از تولد ٧٠سالگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رخ داد و ممکن است باعث شدت‌گیری جنگ شود. پل ١٩ کیلومتری کریمه طولانی‌ترین پل در سراسر اروپاست و از طریق تنگه کرچ، سرزمین اصلی روسیه را به شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند و هزینه ساختن این پل ٣ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود. پل کریمه علاوه بر اهمیت نمادینش، مهم‌ترین مسیر تدارکاتی برای ارسال تجهیزات از روسیه به شبه‌جزیره کریمه و از آنجا به جنوب اوکراین است و تخریب آن می‌تواند در ارسال تدارکات و تجهیزات نظامی مشکلاتی را ایجاد کند. 
تخریب بخشی از پل کریمه چنان در کی‌یف شوق و ذوقی را به راه انداخته است که گویا روسیه را با خاک یکسان کرده‌اند. میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیروز در یک پیام توئیتری اعلام کرد: «آنچه در پل کریمه رخ داد، تازه شروع ماجرا است». به گزارش رویترز، این مقام اوکراینی با تأکید بر لزوم بازگشت کریمه به اوکراین گفت: «همه تجهیزات و سازه‌های غیرقانونی باید نابود شود و همه آنچه سرقت شده باید به اوکراین بازگردانده شود. هر چیزی (منطقه‌ای) که توسط روسیه اشغال شده باید آزاد شود.»
پیش از این نیز زلنسکی در سخنانی خواستار تخریب این پل شده بود تا ضربه جدی به روس‌ها وارد کند، اما از ترس واکنش روسیه، تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده‌اند. هدف قرار دادن پل کریمه، یک روز پس از درخواست زلنسکی برای حمله پیشدستانه اتمی غرب به زرادخانه‌های اتمی روسیه انجام شد. دولتمردان کی‌یف پس از الحاق چهار استان این کشور به روسیه، به شدت عصبانی شده‌اند و برخلاف روس‌ها، سعی دارند آتش جنگ را همچنان گرم نگه دارند و به همین خاطر از کشور‌های غربی درخواست ارسال تسلیحات بیشتری را کرده‌اند تا در مقابل روس‌ها پیروز شوند. 
 واکنش تند مسکو 
انفجار در پل کریمه، خشم مقامات مسکو را در پی داشته است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه به حمله به پل کریمه توسط نیرو‌های اوکراینی واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واکنش رژیم کی‌یف به تخریب زیرساخت‌های غیر نظامی، اعتراف به ماهیت تروریستی آن است». سخنگوی کاخ کرملین هم اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دستور تشکیل یک کمیته دولتی در ارتباط با وضعیت اضطراری پیش آمده برای پل کریمه را صادر کرده است. از سوی دیگر، در حالی که مقام‌های روسیه از تحقیقات برای یافتن علت انفجار در پل کریمه خبر داده‌اند، ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان کریمه، اوکراین را عامل انفجار در پل کریمه خواند. وی البته اعلام کرد که به پل آسیب جدی وارد نشده است و تعمیر آن فوراً انجام خواهد شد. 
این حمله درحالی انجام شده است که پوتین و دیگر مقامات روسی در هفته‌های اخیر به شدت نسبت به هر گونه اقدام نظامی علیه تمامیت ارضی این کشور هشدار می‌دادند و پوتین رسماً اعلام کرد در صورت به خطر افتادن حاکمیت کشورش ممکن است ناگزیر از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند؛ هشداری که مقامات کاخ سفید هم آن را جدی تلقی کردند و گفتند که پوتین در این مورد به‌خصوص شوخی نمی‌کند. با این حال، سران کی‌یف، اقدامات تحریک‌آمیزی را از خود نشان می‌دهند. این در شرایطی است که چندی پیش دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در سخنانی هشدار داده بود که اگر اوکراین به شبه‌جزیره کریمه حمله کند، «قیامت برپا خواهد شد». 
با این اوصاف، با هشدار‌های قبلی مقامات ارشد کرملین، به واکنش سخت نسبت به حملات این‌چنینی، باید دید که واکنش مسکو چه خواهد بود؛ آیا حاضر است که از سلاح‌های نامتعارف برای تنبیه اوکراینی‌ها استفاده کند. هرچند برخی منابع مدعی هستند که روس‌ها برنامه‌های دیگری را در اوکراین دنبال می‌کنند. به همین منظور، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه پس از تماس تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور و پوتین که روز جمعه انجام شد، ادعا کرده که رئیس‌جمهور روسیه تمایل دارد معامله بزرگی با غرب از جمله درباره موضوع اوکراین انجام دهد تا نتایج برآمده از جنگ سرد را ملغی کند. این توافقات به اصطلاح بزرگ که روس‌ها هنوز آن را تأیید نکرده‌اند، درحالی است که اوکراین دنبال عضویت در ناتو است و غربی‌ها هم کماکان به ارسال تسلیحات خود به این کشور ادامه می‌دهند و با این وجود، افق روشنی برای پایان درگیری‌ها وجود ندارد.

نظر شما