شناسهٔ خبر: 56534938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

انفجار در پل استراتژیک روسیه-کریمه

تصاویری که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، قطاری را نشان می‌دهد که روی پل «کِرچ» در آتش می‌سوزد.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: گزارش‌ها حاکی از وقوع یک انفجار بزرگ در پل راه آهن و جاده‌ای است که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می‌کند.
تصاویری که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، قطاری را نشان می‌دهد که روی پل «کِرچ» در آتش سوخته‌است.
همچنین به نظر می‌رسد بخشی از پل جاده مجاور فروریخته‌است.
رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند که آتش سوزی بر اثر انفجار یک کامیون رخ داده‌است.
انفجار در جاده، منجر به آتش گرفتن تانکرهای نفت در بخش راه آهن شد و سپس جاده فرو ریخت.
همه ترددها در این مسیر به حالت تعلیق درآمده‌است.
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، خسارات وارده را «یک آغاز» خواند؛ اما مستقیماً مسئول بودن اوکراین را بر عهده نگرفت.
او در توییتی نوشت: «هر چیزی که غیرقانونی است باید نابود شود، هر چیزی که به سرقت رفته باید به اوکراین بازگردانده شود، هر چیزی که توسط روسیه اشغال شده است باید بیرون رانده شود.»
پل روی تنگه کِرچ توسط ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۸، چهار سال پس از الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه، افتتاح شد.
پل کریمه که دارای خط آهن و همچنین راه شوسه است، به دستور ولادیمیر پوتین و به ویژه برای حمل تجهیزات نظامی روسیه ساخته شده است.
این پل به عنوان یک هدف کلیدی برای نیروهای اوکراینی مطرح شده‌است چون روسیه از آن برای انتقال تجهیزات نظامی به اوکراین استفاده می‌کند.
احداث این پل به نمادی از الحاق این شبه‌جزیره به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ تبدیل شده است.
آتش‌سوزی در این پل یک روز پس از تولد هفتاد سالگی رئیس‌ جمهور روسیه روی داده است.
کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد: «ساعت ۰۶:۰۷ امروز به وقت مسکو، انفجاری در یک خودروی باری در بخش بزرگراه پل کریمه در سمت شبه‌جزیره تامان رخ داد و هفت مخزن سوخت قطاری را که عازم شبه جزیره کریمه بود به آتش کشید.»
ولادیمیر کنتانتینوف، رئیس پارلمان کریمه، «خرابکاران اوکراینی را که سرانجام توانستند دستان خونین خود را به پل کریمه برسانند» مقصر این انفجار دانست.
او افزود که آسیب به پل «به سرعت ترمیم خواهد شد، چون ماهیت جدی ندارد.»
پیشتر اداره راه‌آهن شبه‌جزیره کریمه روز شنبه اعلام کرده بود: «یک تانکر سوخت در قسمت انتهایی یک قطار آتش گرفت.»
کنتانتینوف گفت این احتمال وجود دارد که «یک حمله از پایین پل برنامه‌ریزی شده باشد.»
این گذرگاه بیش از ۱۶۰ کیلومتر از قلمرو تحت کنترل اوکراین فاصله دارد. یک کارشناس مواد منفجره در همین باره گفت که آتش، احتمالاً ناشی از موشک نبوده است.
همچنین اداره راه روسیه در وب‌سایت خود نوشت که تردد از طریق این پل متوقف شده است.
از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، ارتش روسیه از این پل برای تامین تجهیزات نظامی نیروهای خود در جنوب اوکراین استفاده می‌کند.
با این حال، مسکو کی‌یف را تهدید کرده‌است که در صورت حمله نیروهای اوکراینی به پل یا شبه‌جزیره کریمه، کی‌یف با اقدامات تلافی‌جویانه مواجه خواهد شد.
چندین انفجار در ماه‌های اخیر در شبه‌جزیره کریمه در تاسیسات نظامی روسیه رخ داده؛ از جمله انفجار در پایگاه نظامی جانکوی در ماه اوت که موجب شد انبار مهمات این پایگاه ویران شود.
 

درخواست زلنسکی

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از جهان خواسته‌است تا از هم‌اکنون برای جلوگیری از استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین اقدام کند.
او در مصاحبه‌ای، تهدیدهای مقامات روسیه در روزهای اخیر را «خطری برای کل کره زمین» توصیف کرد.
رئیس جمهوری اوکراین گفت باید به تحریم‌های پیشگیرانه دست زد. او گفت کرملین شروع به آماده کردن جامعه روسیه برای جنگ هسته‌ای در اوکراین کرده است، جایی که نیروهای متعارف آن متحمل شکست های مکرر شده‌اند.
زلنسکی افزود که مسکو پیش از این با تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا گامی در این راستا برداشته است.
ولادیمیر پوتین اخیرا غرب را متهم کرد که می‌خواهد روسیه را نابود کند و افزود که از «همه ابزارهای موجود» برای محافظت از روسیه استفاده خواهد کرد و اضافه کرده که این می‌تواند شامل سلاح‌های هسته‌ای هم باشد.
رئیس‌جمهوری اوکراین در این مصاحبه درخواست حملات نظامی پیشگیرانه به روسیه را رد کرد و مدعی شد که اظهارات قبلی اشتباه ترجمه شده‌است.
از سوی دیگر مقامات اوکراینی می‌گویند دو محل دفن اجساد را در شهر لیمان در شرق که اخیرا از کنترل نیروهای روسیه خارج شده پیدا کرده‌اند.
پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک گفت یک مکان دارای حدود دویست گور است که گمان می رود متعلق به غیرنظامیان باشد. او گفت که گور دسته جمعی دیگر ممکن است شامل غیرنظامیان و سربازان باشد.
کیریلنکو افزود که ماموران بررسی هر دو محل را آغاز کرده‌اند.
پیشتر یک مقام ارشد پلیس گفته بود که یک گور دسته جمعی حاوی حدود صد و هشتاد جسد - از جمله جسد کودکان - در لیمان پیدا شده است که یک هفته پیش از نیروهای روسی پس گرفته شد.

تانک‌های غنیمت گرفته‌شده

همزمان سرویس مخفی بریتانیا مدعی شده‌است که وقتی روس‌ها عجولانه عقب‌نشینی می‌کنند، انبوهی از سلاح و مهمات و حتی تانک‌های خود را جا گذاشته و می‌گریزند. نیروهای اوکراینی از ادوات جنگی غنیمت‌گرفته‌شده استفاده می‌کنند. 
کارشناسان نظامی بریتانیا اعلام کردند که ارتش اوکراین در حال حاضر عمدتا از تانک‌ها و خودروهایی استفاده می‌کند که از ارتش روسیه به غنیمت گرفته شده‌است. طبق تازه‌ترین گزارش وزارت دفاع بریتانیا که روزانه در مورد جنگ اوکراین ارائه می‌شود، بیش از نیمی از تانک‌های نیروهای اوکراینی به زرادخانه روسیه تعلق داشته‌اند. این‌ها غنایمی هستند که سربازان روس در حین عقب‌نشینی عجولانه خود جا گذاشته‌اند. اوکراین از زمان تهاجم روسیه به این کشور دست‌کم ۴۴۰ تانک و حدود ۶۵۰ خودروی زرهی را به تصرف درآورده‌است. خدمه این تانک‌ها نتوانسته‌اند پیش از عقب‌نشینی آنها را منهدم کنند. در گزارش وزارت دفاع بریتانیا به این موضوع هم اشاره شده‌است که سربازان روس به اندازه کافی آموزش ندیده‌اند و روحیه رزمی ضعیفی دارند. 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا از عقب‌نشینی هزاران سرباز روسی پس از فروریختن خط مقدم، ابتدا در شمال شرق و سپس از ابتدای هفته در جنوب اوکراین خبر داد.
زلنسکی عصر پنجشنبه در پیامی ویدیویی گفت که نیروهای اوکراینی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع و ده‌ها شهر را در منطقه «خرسون» بازپس گرفته‌اند.
وزارت دفاع بریتانیا با استناد به اطلاعات نهادهای امنیتی به طور روزانه از روند جنگ اوکراین گزارش می‌دهد تا با اطلاعات نادرست و تبلیغات روسیه در ارتباط با جنگ نیز مقابله کند. 
روسیه بارها بریتانیا را به پخش اطلاعات نادرست در ارتباط با جنگ اوکراین متهم کرده است.

نظر شما