شناسهٔ خبر: 56510054 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از کهکشان مارپیچی ، شما را شیفته خود می‌کند

Cnet

صاحب‌خبر -

تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته از یک کهکشان مارپیچی تصویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کند. در این تصویر می‌توانید اعماق کهکشان را مشاهده کنید.

کمتر از یک ماه به هالووین مانده است و ظاهرا آژانس فضایی اروپا نیز می‌خواهد با نشان دادن چهره ترسناکی از جهان به استقبال این جشن برود. به همین خاطر شاهد انتشار تصویر جدید تلسکوپ James Webb از کهکشان مارپیچی IC 5332 هستیم. در این تصویر کهکشان به گردابی اسکلتی شباهت دارد.

تصویر تلسکوپ جیمز وب از کهکشان مارپیچی IC 5332

تلسکوپ جیمز وب کهکشان مارپیچی تلسکوپ جیمز وب کهکشان مارپیچی

آی‌سی 5332 کمی از کهکشان راه شیری کوچکتر است و در فاصله ۲۹ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. موقعیت این کهکشان به گونه‌ای است که کاملا مقابل ما قرار گرفته و به همین خاطر می‌توانیم تصویری زیبا از آن داشته باشیم. تصویر جدید این کهکشان خاص توسط دوربین مادون قرمز میانه (MIRI) تلسکوپ جیمز وب ثبت شده است.

این دوربین قادر به دیدن طول موج‌های مشخصی است که باعث مي‌شود بتواند از لایه‌‌های مختلف گرد و غبار گذر کرده و اعماق کهکشان‌ها را ببیند. کاری که دیگر تلسکوپ‌ها قادر به انجام آن نیستند. آژانس فضایی اروپا همچنین تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب از کهکشان IC 5332 را با تصویر تلسکوپ هابل از همان کهکشان مقایسه کرده است.

تلسکوپ هابل کهکشان مارپیچی تلسکوپ هابل کهکشان مارپیچی

در تصویر هابل نقاط تاریک قسمت‌های مملو از غبار هستند؛ اما این تقاط تاریک در تصویر جیمز وب وجود ندارند. تیم جیمز وب ناسا نیز از بخش‌های تاریک با نام استخوان‌های کهکشان یاد کرده است.

البته توجه داشته باشید که تصاویر تلسکوپ های جیمز وب و هابل از کهکشان مارپیچی IC 5332 مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار اخترشناسان قرار دهند. در واقع شاهد دو نمای متفاوت از این کهکشان هستیم و نمی‌توان گفت که لزوما یک تلسکوپ بر دیگری برتری دارد.

نظر شما