شناسهٔ خبر: 56480992 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چهار ریسک پیش‌ روی سرمایه‌گذاران بورس/ افزایش بی‌‌سر‌ و صدای نرخ سود سپرده‌های کلان در برخی بانک‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در حال حاضر بسیار ارزنده است اما با این حال شاهد خروج پول از بازار هستیم چون بانک‌ها به صورت غیر‌رسمی و در سکوت کامل، به پول‌های بزرگ نرخ بهره بالاتر از 23 درصد می‌دهند.

صاحب‌خبر -

صالح محمدی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: درست است که شرایط بازار سرمایه بسیار خوب است، اما ریسک‌هایی وجود دارد که موجب شده است تا شاخص کل بر مدار صعود قرار نگیرد.

وی افزود: یکی از عواملی که موجب شده است تا شاهد خروج پول از بازار سرمایه باشیم، روند افزایشی نرخ بهره بانکی است، زیرا که شنیده شده است که بانک‌ها به صورت غیر رسمی و در سکوت کامل، به پول‌های بزرگ نرخ بهره بالاتر از 23 درصد می‌دهند و این نرخ همچنان به صورت آرام آرام در حال افزایش است.

این کارشناس بازارهای مالی بیان داشت: افزایش نرخ بهره به بالاتر از 23 درصد و بدون ریسک موجب شده است تا نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار پول کوچ کند، زیرا که سرمایه‌گذاری در بازار سهام ریسک بالایی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در کنار این موضوع‌ نرخ بهره بین بانکی نیز در حال افزایش است و نزدیک به 21 درصد رسیده است. این در حالی است که دولت تصویب کرده بود که نرخ بهره بین بانکی به بالاتر از 20 درصد نرسد، اما شاهد هستیم، این نرخ هر هفته در حال افزایش است. افزایش نرخ بهره بین بانکی موجب خواهد شد تا سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت نکند.

صالح محمدی گفت: سومین ریسک بازار سرمایه افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا و اروپا است و افزایش این نرخ به معنی کاهش قیمت کالاهای جهانی است. با توجه به این که اکثریت بازار سرمایه کامودیتی محور هستند، کاهش قیمت کالاهای جهانی درآمد شرکت‌های بورسی را با افت مواجه خواهد کرد.

وی مدعی شد: چهارمین ریسک بازار سرمایه نا اطمینانی در برجام است و موجب شده است تا نا اطمینانی در بازار سرمایه به اوج خود برسد. برجام همچون « مه» در بازار سرمایه است که مانع شده است تا جهت سرمایه‌گذاری‌ها مشخص شود.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: هر چه قدر که ریسک‌های بازار سهام بیشتر باشد، اما به دلیل این که سهام‌ها به کف قیمتی رسیده‌اند و نسبت قیمت به بازدهی سهام P.E آن ها نیز در حداقل ممکن است، برای سرمایه‌گذاری بلند مدت، بازار سرمایه بهترین بازار است و در بلند مدت به سرمایه گذاران خود بیشترین سود را اعطاء خواهد کرد. 

این کارشناس بازارهای مالی ابراز داشت: اگر سهام ها را از نظر تکنیکالی بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از سهام ها مستعد رشد هستند.

‌محمدی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بازار سرمایه برای رشد خود به یک محرک نیاز دارد، مانند افزایش شدید نرخ ارز و یا تقویت قیمت صنایع فلزی و کالایی‌ها و یا دریافت مجوز افزایش نرخ کالا ها و یا پایان دادن به قیمت‌گذاری دستوری در تمام صنایع که باید اجرا شود.

وی ‌افزود: ‌اگر این محرک ها به وجود بیاید، اول پول‌های حرفه‌ای به بازار سهام ورود خواهد کرد و بعد از این که شاخص رشد حدود 30 درصدی را ثبت کرد، آن موقع پول‌های حقیقی نیز وارد بازار سهام خواهد شد و بازار سهام را مجددا به رکورد‌شکنی خواهد رساند.

انتهای پیام/

نظر شما