شناسهٔ خبر: 56376048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در روز شهادت امام رضا(ع)؛

مشهد در روز شهادت امام رضا(ع) ماتم سرای عالم شده است

در سالروز شهادت امام رضا(ع)، حرم مطهر رضوی بزرگترین ماتم سرای عالم شده و میلیونها زائر و مجاور سوگواره بزرگ رضوی را برپا کرده‌اند، عزاداری چنان است که انگار همین امروز به سوگ نشسته‌ ایم و این همه دل و دیده، غمدیده و اشکبار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، مشهد امروز پس از گذشت 2 سال از همه گیری کرونا و محدودیت‌هایی که برای زائران و مجاروان امام رضا(ع) وجود داشت حال و هوای غیر قابل وصفی دارد؛ زائران و مجاوران پیاده و سواره از شهرها و روستاهای کشور خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند؛ نه تنها از شهرها و روستاها بلکه فراتر از مرزهای کشورمان نیز زائرانی با ملیت‌های مختلف خود را به شهر بهشت رسانده‌اند تا عرض ارادات خود را به ساحت ول نعمتمان امام رضا(ع) ابزار کنند.

 

تمام خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی مملو از زائران و مجاورانی است که در حال عزاداری و سینه زنی هستند؛ هیئت‌های عزاداری نیز در سطح  شهر مشهد مشغول مرثیه خوانی و عزاداری برای امام رضا(ع) هستند.

 

هر چه به حرم مطهر رضوی نزدیک تر می‌شویم جمعیت هم بیشتر می‌شود؛ زائران پیاده نیز هه خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند و دیگر زائری در جاده ها به چشم نمی‌خورد همه آمده‌اند تا امروز و امشب شهادت امام رضا(ع) را عزاداری کنند و در سوگ این امام همام باشند.

 

در سطح شهر مشهد نیز موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی زیادی برای عزاداران امام رضا(ع) تدارک دیده شده است و چند روزی است که به صورت شبانه روز در حال خدمت رسانی به زائران و مجاوران هستند.

 

میلیون‌ها زائر و مجاور دلسوخته حضرت رضا (ع) امروز همزمان با سالروز شهادت ایشان، خود را به هر طریقی به آستان مقدسش رسانیده‌اند تا با حضور در صحن و سرای خورشید مهربانی‌ها، به پیشگاهش ادای احترام کرده و دل‌هایشان را با نور معنویتش جلا دهند.

 

و اما در سالروز شهادت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، حرم مطهر رضوی بزرگترین ماتم سرای عالم شده و میلیون‌ها زائر و مجاور سوگواره بزرگ رضوی را برپا کرده‌اند، با اینکه بیش از ۱۲۰۰ سال از روز شهادت امام هشتم(ع) می‌گذرد اما حضور عاشقان امام در آستان ملکوتی ایشان، چنان است که انگار همین امروز به سوگ نشسته‌ایم و این همه دل و دیده، غمدیده و اشکبار شده است.

 

گوشه گوشه حرم حس و حالی عجیب را تجربه می‌کند، اطراف مضج شریف رضوی مملو است از عزادارانی که آمده‌اند تا هر طور که شده در روز شهادت امامشان، دست‌هایشان را به ضریح گره بزنند، تا گره‌های زندگی‌شان باز شود.

 

گروهی دیگر که در صحن‌ها نشسته‌اند، چشم از گنبد حرم بر نمی‌دارند و آرام و بی‌صدا اشک‌های روی گونه‌هایشان را پاک می‌کنند، زائرانی هم هستند که کنج خلوتی برای خود دست و پا کرده‌اند و فرصت زیارت آقا در سالروز شهادتشان را مغتنم شمرده‌اند برای راز و نیازهایی عاشقانه و عارفانه. خادمان آقا هم که از هفته‌ها قبل خود را برای امروز مهیا کرده بودند، در این میزبانی سنگ تمام گذاشته‌اند.

 

آخر آنها میزبانان اصلی این سوگواری عظیم هستند و باید دست بر سینه، به میهمانان این عزاداری خوشامد بگویند. گروهی خاک پای زائران را در ابتدای ورود به حرم توتیای چشم می‌کنند و گروهی با اسپند به استقبالشان می‌روند، در گوشه و کنار صحن‌ها و رواق‌ها، خادمان مشکی‌پوش در حال خدمت‌اند و البته هزاران خادم و خادمیار هم در پشت صحنه این حضور باشکوه، در تلاشند تا همه چیز مهیای امروز باشد.

 

حرم مطهر رضوی امروز برای برخی مخاطبان خاص هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد، از مراسم عزاداری ویژه نوجوانان، تا برنامه‌های مناسب زائران خردسال در رواق کودک، رواق حضرت رضا(ع) هم امروز جمعیت بیشتری از بانوان را میزبانی می‌کند، برای برپایی محافل عزاداری ویژه آنها.

 

صحن غدیر حرم مطهر نیز میزبان عزاداران غیرایرانی است که در این ایام زائر امام رضا(ع) شده‌اند. حسینیه حرم در صحن قدس هم یک ایران کوچک است و هیئت‌هایی که از نقاط مختلف کشور به مشهد آمده‌اند، محافل عزاداری خاص و بومی خود را برپا می‌کنند.

 

امروز ظرفیت خدمت‌رسانی در چایخانه‌ها و مهمانسرای حضرت نیز به حداکثر رسیده و خادمان و خادمیاران رضوی بی‌قفه در حال خدمت به زائران هستند. توزیع چای، شربت، غذا و بسته‌های متبرک، خدمتی است که این خادمان ارائه می‌کنند، به امید عنایت آقا و رضایت زائران.

 

اینها فقط بخشی از شکوه و عظمت عزاداری‌های امروز است، چرا که حریم حرم با ده‌ها موکب و سطح شهر مشهد با صدها موکب مردمی نیز با پشتیبانی خادمان امام رضا(ع) برپا شده تا سالروز شهادت امام رضا(ع)، برای میلیون‌ها زائر و مجاور روزی باشد ماندگار، و فرصتی برای تجدید پیمان و تمدید عاشقی.

پایان پیام/483

نظر شما