شناسهٔ خبر: 5628737 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل بانک مسکن؛

بخش ساختمان و مسکن 11.8 درصد تسهیلات بانکی را جذب کرد

تهران - ایرنا - مدیرعامل بانک مسکن گفت: مجموع تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان در شبکه بانکی کشور در سال 93 به 404 هزار میلیارد ریال رسید که این میزان 11.8 درصد کل تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد هاشم بت شکن روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: بانک مسکن تا پایان سال گذشته 198 هزار میلیارد ریال از این میزان تسهیلات را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص داد.

وی با بیان اینکه سهم تسهیلات پرداختی بانک مسکن برای خرید و یا احداث ساختمان 47 درصد از این تسهیلات بود، گفت: سال گذشته این بانک برای مشارکت مدنی ساخت مسکن به صاحبان 95 هزار دستگاه واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: سال گذشته این بانک برای خرید 125 هزار دستگاه واحد مسکونی تسهیلات خرید پرداخت کرد و برای تعمیر مسکن نیز 120 هزار فقره تسهیلات جعاله اختصاص داد.

وی اظهار داشت: بانک مسکن بدون احتساب مسکن مهر در سال گذشته برای 578 هزار دستگاه واحد مسکونی فروش اقساطی کرد و آمارها نشان می دهد میزان پرداخت تسهیلات این بانک طی سال گذشته در مقایسه با سال 92 رشد حدود 15 درصدی داشته است.

بت شکن با بیان اینکه سال گذشته شبکه بانکی کشور 3 هزار و 414 میلیارد ریال به بخش های مختلف تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: از این میزان 404 هزار میلیارد ریال در حوزه ساختمان و مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اشاره به میزان تسهلات پرداختی به مسکن مهر، افزود: تا پایان سال گذشته بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به این طرح 482 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده که 440 هزار میلیارد ریال آن را پرداخت کرده است.

به گفته وی تا پایان سال گذشته اقساط یک میلیون و 400 هزار واحد از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر تقسیط شد و برای نخستین بار در کشور بانک مسکن با تشکیل شرکت تامین سرمایه در بازار بورس با 2 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، استفاده از ابزارهای جدید مالی در بخش مسکن و ساختمان را بدون اتکا به منابع بانکی تامین کرد.

بت شکن در ادامه با اشاره به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، یادآور شد: با ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف تسهیلات به یک هزار و 251 شعبه، شعب بانک مسکن از فردا نسبت به افتتاح حساب صندوق پس انداز یکم برای خانه اولی ها در سطح کشور را آغاز می کنند.

وی اظهار داشت: سقف این وام در تهران 80 میلیون تومان، در شهرهای بالای 200 هزار نفر 60 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری (بالای 20 هزار نفر جمعیت) 40 میلیون تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: حداقل متوسط موجودی برای وام 80 میلیونی 13 میلیون و 500 هزار تومان در هر دوره 6 ماهه، برای وام 60 میلیونی 10 میلیون تومان در هر دوره 6 ماهه و برای وام 40 میلیونی 6 میلیون و 700 هزار تومان در هر دوره 6 ماهه تعیین شده است.

وی افزود: در این دستورالعمل نرخ سود این تسهیلات (از محل صندوق پس انداز مسکن یکم) 14 درصد و زمان بازپرداخت آن 12 سال خواهد بود و در صورتی که کسی با افتتاح این حساب از خرید خانه منصرف شود، سپرده خود را با سود 10 درصدی دریافت خواهد کرد.

به گفته بت شکن، این تسهیلات در قالب عقود مشارکت مدنی و صرفا به متقاضیان متأهل و یا سرپرست خانوار تعلق می گیرد و عمر واحدهای مسکونی که از محل این تسهیلات خریداری می شود نباید از صدور پروانه ساختمانی آن بیش از 7 سال و یا از زمان صدور مجوز پایان کار آن 3 سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه امکان تقسیط پلکانی این تسهیلات فراهم شده است، گفت: در صورتی که اقساط این تسهیلات به صورت پلکانی پرداخت شود در آن صورت اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی ماهانه 9 میلیون و 370 هزار یال خواهد بود، اقساط تسهیلات 60 میلیون تومان 7 میلیون و 30 هزار ریال و اقساط 40 میلیون تومانی معادل 4 میلیون و 680 هزار ریال خواهد بود.

اقتصام**1108**ل.الف.ی ** 1559

نظر شما