شناسهٔ خبر: 56267609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه :

گفتگو را روش حل اختلاف می‌دانیم ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است

صاحب‌خبر -
سخنگوی وزارت امور خارجه بابیان اینکه هیچ گفتگوی دوجانبه ای میان مقام های ایران و آمریکا در سفر رئیس جمهوری به نیویورک صورت نخواهدگرفت گفت: احتمال اینکه در حاشیه نشست، گفتگوهایی درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد را رد نمی‌کنیم چراکه ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند.
ناصر کنعانی درنشست خبری با رسانه ها در مورد سفر رئیس جمهوری به نیویورک و همراهی علی باقری عضو ارشدتیم مذاکره کننده کشورمان افزود: سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است و در مورد ارتباط با حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد درمذاکرات رفع تحریم‌ها برای همراهی با هیات عالی‌رتبه است. از طرفی برنامه تعریف شده ای برای گفتگو در باره مذاکرات رفع تحریم‌ها در این سفر و اجلاس وجود ندارد ؛اما به طور طبیعی همواره نشست‌های
بین المللی فرصت بسیار خوبی برای بیان دیدگاه‌های سیاسی ، مذاکرات حاشیه‌ای میان مقامهای کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در باره موضوعات مورد علاقه دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی است .
وی درباره گمانه‌زنی‌هایی درباره گشایش‌ کانال موازی مذاکرات رسمی گفت: روند مذاکرات چارچوب مشخص و روشنی دارد و اگر منظور از روند موازی نقش‌آفرینی‌های توأم با حسن نیت طرف‌های ثالث است این موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم کشورهای مختلف علاقه‌مندی و نگاه توأم با حسن نیت تلاش کرده‌اند .
کنعانی تاکید کرد: ایران هیچ موقع میز مذاکرات را ترک نکرده است و مذاکرات سازنده را به عنوان یک روش مناسب و منطقی و معقول برای
حل و فصل اختلافات می داند واحتمال اینکه در حاشیه این نشست گفتگوهای دوجانبه‌ای با طرف‌های مذاکره کننده درباره مذاکرات تحریم‌ها صورت بگیرد رارد نمی کنم .
کنعانی ادامه داد: هیچ‌زمانی تریبون‌های عمومی مجامع بین‌المللی را ترک نکرده‌ایم و رئیس جمهوری هم بر حضور در این اجلاس تاکید داشت برای اینکه مواضع رسمی و صریح ایران را در ارتباط با موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای با صراحت و شفافیت از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به اطلاع همه شنوندگان در حوزه جهانی برسانند .
رویکرد سیاسی برای پایان مساله قفقاز
سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اتفاقات در حوزه قفقاز جنوبی هم گفت: موضع صریح و واضح ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و در این ارتباط ابهامی وجود ندارد، اما متاسفانه از روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی میان دو کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده ایم که به کشته و زخمی شدن طرفین هم منجر شده است. ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران های منطقه ای درسریعترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد.
وی ادامه داد: در همین ارتباط گفتگوی نخست وزیر جمهوری ارمنستان با رئیس جمهوری انجام وتبادل نظرشد. رئیس‌جمهوری هم دیدگاه‌ها و مواضع ایران را در این ارتباط بیان و توصیه‌های سیاسی خود را به طرف ارمنستانی منتقل کرد و بعد از آن گفتگوهای تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتای آذر ی اش صورت گرفت که در این ارتباط ایران مانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ گونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود ،در این مرحله هم با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک سعی کرد که آتش بس مجدداً برقرار شود و آرامش به میان دو کشور برگردد.
کنعانی اضافه کرد:درباره ژئوپلیتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین المللی هم سیاست ایران کاملاً واضح و روشن است و بر ضرورت این موضوع همچنان تاکید می‌کند و معتقدیم که آنچه که می‌تواند به حل و فصل این گونه اختلافات کمک کند، وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفتگوها و استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توأم با همسایگان است وایران همچنان آماده است برای پایان دادن به تنش ها و اختلافات کمک بکند.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد از سرگیری روابط بین حماس و سوریه گفت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بوده است، در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن جمهوری عربی سوریه در بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط میان جنبش حماس و دولت عربی سوریه دچار خلل و نقصان شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که اساساً تهدید اصلی برای صلح ثبات و امنیت همه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند،رژیم صهیونیستی است.تلاش‌های انجام شده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین شکل گرفته است، نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه است و ما شاهد گرم شدن مناسبات جمهوری عربی سوریه با حماس هستیم.
وی در مورد درگیری‌های اخیر میان تاجیکستان و قرقیزستان گفت: متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی میان دو کشور هستیم. ایران بر مبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای و بر اساس مناسبات خوبی که با این دو کشور دارد اعلام آمادگی کرد کمک کند و در صورت اعلام نیاز طرف متقابل به کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفتگوهای دو جانبه برای حل اختلافات آمادگی کامل دارد. ایران از هیچ تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات بر مبنای راهکارهای دوجانبه و سیاسی دریغ نخواهد کرد.
کنعانی درباره تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان، افزود: آن چیزی که می تواند برای منافع ملت افغانستان باشد رویکرد سیاسی و پرهیز از درگیری‌های افغانی- افغانی و شکل گیری یک اثر سیاسی فراگیر در افغانستان و تشکیل دولت متحد و فراگیر است.مناسبات جمهوری اسلامی ایران هم با سرپرستی موقت افغانستان و هم با طرف‌های افغانی در همین چارچوب ومسیر از ابتدا شکل گرفت و ادامه دارد، اما به طور طبیعی از هیچگونه رخداد نظامی و درگیری‌های افغانی- افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کنیم و کشته شدن در داخل افغانستان را خسارت برای ملت و رویکرد نظامی را مخل شکل گیری روند سیاسی برای شکل‌گیری یک دولت فراگیر و متحد درآن کشور می‌دانیم، بنابراین ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است.برای ما مصلحت عمومی افغانستان یک اصل است و مواضع سیاسی ما در این چارچوب تعریف می‌شود و در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خودمان را ادامه می‌دهیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر خانم نانسی پلوسی به ارمنستان گفت: معتقد یم تشدید تنش‌ها و بی‌ثباتی در منطقه قفقاز جنوبی منافع هیچکدام از کشورهای منطقه و کشورهای درگیر و کشورهای همسایه را تامین نمی‌کند. دامن زدن به تنش را در چارچوب منافع آذربایجان در منطقه و کشورهای منطقه نمی‌دانیم چراکه صلح و ثبات در منطقه لازمه توسعه اقتصادی و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و این سیاست ایران است که هرگونه رویکردی خارج از این را تحریک کننده می‌دانیم و دامن زدن به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را نمی‌پذیریم.
ارسال سوخت رایگان به لبنان موضوعیت ندارد
وی در مورد سفر هیاتی از حزب الله به ایران برای انعقاد قرارداد سوختی،گفت: ایران همواره تلاش کرده است برای کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از سیاسی وبه ویژه در دو سال اخیر برای رفع مشکلات اقتصادی در حوزه انرژی نقش سازنده خود را ایفا کند. در چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و برای توسعه همکاری‌های دو جانبه خود با این کشور در سطوح مختلف ارتباط داریم وگفتگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوط به حوزه انرژی لبنان انجام داده است.
کنعانی تاکید کرد: در جریان دیدار سفیر ایران با مقامات و وزیر مربوطه لبنان، گفتگوهایی صورت گرفته و ایران اعلام آمادگی کرده است که بتواند در چارچوب گفتگوهای فنی و اقتصادی دو کشور، راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند.ایران متناسب با ظرفیت خود و متناسب با وضع لبنان و ظرفیت‌های تکنیکی در این کشور آمادگی دارد که به رفع مشکلات لبنان در چارچوب منافع و مصلحت دوجانبه کمک کند.البته بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست. گفتگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی از جمله تامین انرژی درحوزه نفت و سوخت وبرق، در قالب بسته در حال مذاکره است .
سخنگوی وزارت امورخارجه درموردسفر هیات اقتصادی و تجاری روسیه گفت: درچندروز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود که شامل نمایندگان بیش از ۶۰شرکت خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود و این هیأت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهد داشت.ترکیب هیات روسی بسیار متنوع است و زمینه‌های مختلف شامل غذایی، کشاورزی، شیلات، آبزیان، کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، حمل و نقل و ترانزیت و قطعات خودرو و حتی در زمینه تجهیزات پزشکی و سیستم‌های مخابراتی و ارتباطات، را دربرمی گیرد.
آمریکا مداخله نکند
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مقامهای آمریکایی پیرامون درگذشت مهسا امینی گفت: هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی ایران قاطعانه رد می کنیم و مردود می‌دانیم. دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است محاصره ظالمانه و یکجانبه غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد و از سیاست‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بکشد.
کنعانی افزود: اساسا این گونه اظهارات مقامات آمریکا، اظهارات مداخله‌جویانه است وایران این گونه اظهارات را غیرمفید می‌داند و به مقامات دولت آمریکا توصیه می‌کند که به مسائل داخلی خود و به حقوق ملت آمریکا بپرداز د و در ارتباط با این‌گونه موضوعات که مرتبط با مسائل داخلی دیگر کشورهای مستقل است، مداخله نکند.
میزبانی خلاف مسئولیت‌های قانونی
کنعانی درباره آخرین اقدامات دیپماتیک وزارت امور خارجه برای استرداد اعضای گروه‌های تروریستی از کشورهای اروپایی گفت: ایران اقدام برخی از کشورها در پذیرش و میزبانی از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی از جمله سازمان منافقین، اقدامی مغایر با مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی این کشورها و اقدامی مغایر با حسن نیت در مناسبات دوجانبه می‌داند.کشور ما برای استفاده از چارچوب‌های قانونی و زمینه‌های شناخته شده بین‌المللی برای رفع تهدید از ناحیه تروریست‌ها هیچ زمانی دریغ نمی‌کند و در این زمینه از ظرفیت‌ها و حقوق قانونی خود چشمپوشی نمی‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تقاضای رئیس جمهوری فرانسه و پادشاه اردن برای برگزار نشست منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان گفت: فضای سیاسی منطقه به ویژه در طول ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مستعد راه‌ندازی ابتکارات دوستانه منطقه‌ای برای تبادل نظر درباره موضوعات دو و چندجانبه منطقه‌ای است و نیازی به بازیگر خارجی ندارد.
بر اساس عرف دیپلماتیک عمل کردیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران درباره فوت ملکه بریتانیا گفت: طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع براساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است. مناسبات میان کشورها در خلأ شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه، عمل و واکنش متقابل است ما در این زمینه مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوار هستیم در دوران
پیش رو شاهد بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه میان دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را به سمت جلو برداریم.

نظر شما