شناسهٔ خبر: 56256185 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به شفقنا: نگران استمرار درگیری‌های تاجیکستان و قرقیزستان هستیم/ احتمال گفت‌وگو درباره رفع تحریم‌ها در نیویورک وجود دارد/ تلاش دیپلماتیک ایران منجر به آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش شفقنا مبنی بر اینکه «ایران به منظور  مساعدت برای حل اختلاف و درگیری میان تاجیکستان و قرقیزستان اعلام آمادگی کرد، از سوی دو طرف تمایلی به میانجی گری ایران نشان داده شد؟ تداوم این درگیری ها چه مخاطراتی برای ایران به همراه خواهد داشت؟» گفت: دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری قرقیزستان از کشورهای مهم منطقه آسیای مرکزی هستند، منطقه آسیای مرکزی در سیاست همسایه محور ایران اهمیت خاصی دارد و ما این منطقه را جزو مناطقی می دانیم که ظرفیت های بسیار خوبی برای همکاری میان جمهوری اسلامی ایران با جمهوری های منطقه دارند.

آقای کنعانی بیان کرد: خوشبختانه مناسبات ایران با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان، مناسبات نزدیکی است به ویژه در یکسال گذشته ما شاهد جهش بسیار خوبی در روابط دو جانبه ایران با این دو جمهوری مهم آسیای مرکزی بودیم.

ایران آماده کمک برای حل اختلافات میان تاجیکستان و قرقیزستان است

وی گفت: متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش ها و برخوردهای مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان هستیم، ایران بر مبنای سیاست همسایگی و منطقه ای و براساس مناسبات خوبی که با این دو جمهوری دارد، اعلام آمادگی کرد که در صورت اعلام نیاز طرفین، به کاهش تنش ها و ایجاد آرامش و تنظیم گفت وگوهای دو جانبه برای حل و فصل اختلافات کمک خواهد کرد.

آقای کنعانی ادامه داد: قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو طرفه در درگیری های اخیر محل تاسف است. ما نگران استمرار این درگیری ها هستیم و معتقدیم که چارچوب های سیاسی بهترین روش برای حل و فصل این بحران است و طرف های دیگر هم می توانند برای حل و فصل بحران کمک کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که از سوی طرفین مقابل اعلام آمادگی شود، ایران از هیچ گونه تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات دریغ نخواهد کرد.

تلاش دیپلماتیک ایران منجر به آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان شد

به گزارش خبرنگار شفقنا، آقای ناصر کنعانی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درباره تحولات اخیر در قفقاز جنوبی اظهار کرد: مواضع ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است. متاسفانه از روز سه شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های مرزی میان آذربایجان و ارمنستان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از طرفین منجر شد. ایران مبتنی بر روابط حسن همسایگی و حل و فصل بحران های منطقه ای در سریع ترین زمان ممکن وارد عمل شد. در همین رابطه گفت وگوی نخست وزیر ارمنستان با رییس جمهوری ایران انجام شد. ریس جمهور مواضع ایران در این رابطه را مطرح کرد و توصیه هایی را به طرف مقابل مطرح کرد. همچنین گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای آذربایجانی انجام شد.

وی بیان کرد:  ایران از ابتدای بحران از هیچگونه کمکی برای پایان درگیری ها دریغ نکرد و تلاش های دیپلماتیک داشت که منجر شد آتش بس مجددا برقرار شود و آرامش به مرزها بازگردد.

وی گفت: ما از همه ظرفیت های خود در روابط میان دو کشور استفاده کردیم، رایزنی ها و تبادل نظرهای دیپلماتیک وجود دارد و این تلاش ها را ادامه خواهد داد.

وی همچنین درباره سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به ارمنستان و حمایت از این کشور و این که آذربایجان را اشغالگر خوانده است، گفت: ما در چارچوب نگاه سیاسی و اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قفقاز جنوبی و مشخصا درگیری های آذربایجان و ارمنستان نگاه می کنیم. ما معتقدیم که درگیری، منافع هیچ کدام از کشورهای درگیر را تامین نمی کند. ما معقتد هستیم که تغییر ژئوپلتیک در منطقه بی ثباتی ایجاد می کند. بنابراین هر کشوری هم که بخواهد دخالت و نقش آفرینی کند هم باید در راستای ثبات و صلح منطقه باشد.

احتمال گفت وگو درباره رفع تحریم ها در نیویورک وجود دارد

آقای کنعانی درباره سفر رییس جمهور و هیات همراه به نیویورک گفت: برنامه ای برای گفت وگو مذاکرات رفع تحریم در چارچوب این اجلاس وجود ندارد، اما ممکن است در چارچوب های چند جانبه بین المللی درباره مسایل مربوط به برجام نیز گفت وگوهایی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای نشست‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای بین مقامات کشورها برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات چندجانبه و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه نشست گفتگوهایی درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد، را رد نمی‌کنم و ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند.

آقای کنعانی با بیان اینکه ایران هیچ وقت میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات را به عنوان روش مناسب و منطقی و معقول برای حل و فصل اختلافات می‌داند، تصریح کرد: ما از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خود استفاده خواهیم کرد و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از فرصت‌های پیش روی ایران است.

در نیویورک گفت‌وگویی با آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر رییس جمهور به نیویورک ممکن است که در سطح پایین تر از رئیس‌جمهور دیداری بین مقامات ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد با توجه به اینکه آقای باقری در این سفر آقای رئیس جمهور را همراهی می‌کنند؟ تصریح کرد: هیچ گفت‌وگویی با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت و رئیس‌جمهور محترم در این ارتباط با صراحت دیدگاه‌های ایران را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها به صورت طبیعی ارتباطات و تماس ها در چارچوب معمول از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هرگونه تحولی در این چارچوب خواهد بود.

وی تصریح کرد: همراهی آقای باقری در این سفر در ارتباط با همراهی هیئت عالی‌رتبه ایرانی صورت گرفته است و برنامه تعریف شده برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این نشست و اجلاس وجود ندارد، اما به صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای برگزاری نشست‌های سیاسی، انجام مذاکرات بین کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه کشورها است.
وی ادامه داد: این که در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد این احتمال را رد نمی‌کنیم و ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های خود استفاده می کند.

چرا ایران به فوت ملکه انگلیس واکنش نشان نداد؟ 

کنعانی در پاسخ به این سوال که چرا ایران به فوت ملکه انگلیس واکنش نشان نداد، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: ایران در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک، عمل کرده است.

وی ادامه داد: مناسبات سیاسی کشورها در خلاء شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب سیاسی، مناسبات دوجانبه و عمل و واکنش متقابل است و ما متناسب با عرف‌های شناخته شده دیپلماتیک در این قضیه عمل کردیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در دوران پیش رو شاهد بهبود مناسبات دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را برداریم‌.

واکنش به اظهارنظر مقامات آمریکایی درباره فوت خانم مهسا امینی 

آقای کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با اتفاق پیش آمده برای مهسا امینی نیز گفت: ما هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی در موضوعات داخلی ایران را قاطعانه رد می‌کنیم و آن را مردود می‌دانیم.

وی ادامه داد: دولت آمریکا اگر واقعا نگران ملت ایران است، محاصره ظالمانه، یک‌جانبه و غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد و از انجام و پیشبرد سیاست‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.

آقای کنعانی تأکید کرد که اساساً اینگونه اظهارات مقامات آمریکایی، اظهاراتی مداخله جویانه و دخالت آمریکا در امور داخلی ایران است، ایران اینگونه اظهارات را غیر مفید می‌داند و به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند که به مسائل داخلی خود بپردازند و از دخالت در امور داخلی کشورها پرهیز کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد از سرگیری روابط بین حماس و سوریه گفت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بوده است، در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن جمهوری عربی سوریه در بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط میان جنبش حماس و دولت عربی سوریه دچار خلل و نقصان شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که اساساً تهدید اصلی برای صلح ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و همچنین برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند،رژیم صهیونیستی است. بنابراین ما شاهد تغییر رویکرد تعداد قابل توجهی از کشورها و طرف‌های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابط خودشان با جمهوری عربی سوریه بوده ایم.

وی ادامه داد: هم تلاش‌های انجام شده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین شکل گرفته است، نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه است و ما شاهده گرم شدن مناسبات جمهوری عربی سوریه با حماس هستیم. به طور طبیعی معتقد هستیم این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و در جهت منافع ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی کمک می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز این روند را تشویق کرده و حمایت می‌کند و معتقد است که همگرایی میان جریان‌های مقاومت می تواند کمک کند به تقویت صلح و ثبات در منطقه کند و مضاف بر اینکه اساساً ملت فلسطین نیازمند حمایت موثر همه دولت‌ها و ملت‌ها هستند که به حقوق مشروع ملت فلسطین ایمان دارند و از آن حمایت می‌کنند، بنابراین ما این روند را مثبت می دانیم و همچنان حمایت می‌کنیم.

از رویکردها رخداد نظامی و درگیری‌های افغانی- افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کنیم

آقای کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان، افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات افغانستان، سیاست کاملاً روشنی است. از ابتدای تحولات یک سال گذشته در افغانستان و خروج نیروهای نیروهای اشغالگر دولت آمریکا از این کشور، جمهوری اسلامی ایران از مهمترین کشورهای منطقه‌ای بود که با نگاه کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و همچنین با طرف‌های ذیربط و موثر منطقه‌ای در موضوع افغانستان برقرار کرد. رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران این بود که آن چیزی که می تواند در راستای منافع ملت افغانستان باشد رویکرد سیاسی و پرهیز از درگیری‌های افغانی-افغانی و شکل گیری یک اثر سیاسی فراگیر در افغانستان و تشکیل دولت متحد و فراگیر بود و این رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: مناسبات جمهوری اسلامی ایران هم با سرپرستی موقت افغانستان و هم با طرف‌های افغانی در همین چارچوب و در همین مسیر از ابتدا شکل گرفت و ادامه دارد اما به طور طبیعی از هیچگونه رویکردها رخداد نظامی و درگیری‌های افغانی- افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کنیم و کشته شدن در داخل افغانستان را خسارت برای ملت افغانستان و رویکرد نظامی را مخل شکل گیری روند سیاسی برای شکل‌گیری یک دولت فراگیر و متحد در افغانستان می‌دانیم، بنابراین ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است. مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است .برای ما مصلحت عمومی افغانستان یک اصل است و مواضع سیاسی ما در این چارچوب تعریف می‌شود و در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خودمان را ادامه می‌دهیم.

ارسال سوخت رایگان به لبنان موضوعیت ندارد

وی در مورد سفر هیاتی از حزب الله به ایران برای انعقاد قرارداد سوختی، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت و ملت لبنان روابط دوستانه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی به ویژه در دو سال اخیر نیز در کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان در حوزه انرژی نقش سازنده خود را ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در همه چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه خود با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و گفت‌وگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوط به حوزه انرژی لبنان انجام داده است. ما حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آن‌ها و کمک به رفع مشکلات اقتصادی کشورهای دوست در منطقه بخشی از سیاست رسمی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و در ارتباط با لبنان هم همین موضوع صدق می‌کند و گفتگوهای میان دو کشور در سطوح مختلف انجام شده است.

کنعانی تاکید کرد: در جریان دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات و وزیر مربوطه لبنان، گفت‌وگوهایی صورت گرفته است و ایران اعلام آمادگی کرده است که بتواند در چارچوب گفتگوهای فنی و اقتصادی دو کشور، راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد. در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد و جمهوری اسلامی متناسب با ظرفیت خود و متناسب با وضعیت لبنان و همچنین ظرفیت‌های تکنیکی در این کشور آمادگی دارد که به رفع مشکلات لبنان در چارچوب منافع و مصلحت دوجانبه کمک کند و این سیاست کلی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و با مذاکرات میان دو کشور انشالله زمینه برای کمک در حوزه اقتصادی به لبنان بیش از گذشته فراهم می‌شود.

آقای کنعانی گفت: البته بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی از جمله تامین انرژی درحوزه نفت و سوخت در حوزه برق، در قالب بسته در حال مذاکره است. بنابراین موضوع رایگان موضوعیت ندارد بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و با توجه به مذاکرات جاری و پیشرو میان دو کشور امیدوار هستیم زمینه کمک موثر جمهوری اسلامی برای رفع بخشی از نیازها و مشکلات ملت لبنان را فراهم کند.

ایران میزبان بیش از 60 شرکت از روسیه خواهد بود 

وی در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه امروز و چند روز آینده، ایران میزبان هیئت اقتصادی و تجاری بزرگی از روسیه شامل بیش از ۶۰ شرکت خواهد بود، گفت: ترکیب هیئت‌ها متنوع است و زمینه‌های متنوع همکاری را در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی در بر می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مسیر موازی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها و نقش عمان نیز گفت: گمانه زنی‌های خبری و رسانه‌ای در ارتباط با روند مذاکرات را نمی‌توانم تعیین کنم. روند مذاکرات چارچوب روشنی دارد و در همان چارچوب ادامه می‌یابد.

کنعانی افزود: روند موازی نقش‌آفرینی‌های طرف ثالث، موضوع جدیدی نیست و پیش از این کشورهای مختلف با علاقه‌مندی و نگاه توأم با حسن نیت تلاش کردند در ارتباطات دیپلماتیک نقش سازنده‌ای را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره ایفا کنند.

وی با بیان اینکه ایران از این تلاش‌های توأم با حُسن نیت استقبال کرده است، تاکید کرد: اگر هر کشوری با نگاه به ضرورت کمک به حل و فصل اختلافات گامی بردارد و نقشی ایفا کند ایران کمافی السابق استقبال می‌کند.

آقای کنعانی درباره دستاوردهای حضور رئیس جمهور در نشست سران شانگهای نیز، گفت: سفر رئیس جمهور کشورمان به ازبکستان با دو هدف و منظور صورت گرفت. بخش اول سفر مربوط به پاسخ به دعوت رسمی همتای ازبکستانی بود که سفر بسیار مهم و حائز اهمیتی در مناسبات دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با این کشور مهم آسیای مرکزی بود که این سفر در تاریخ ۲۳ شهریور انجام شد و ملاقات با همتای ازبکستانی صورت گرفت و گفتگوهای وزرای همراه رئیس‌جمهور با همتایان خود نیز صورت گرفت که بر مبنای اراده سیاسی مشترک دو کشور برای گسترش روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف، مذاکرات سازنده‌ای را شاهد و شاهد امضای ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف بودیم.

نظر شما