شناسهٔ خبر: 56255779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کنعانی: برنامه‌ای برای گفت‎وگو در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها در حاشیه نشست سازمان ملل وجود ندارد/موضع صریح ایران درباره تحولات قفقاز جنوبی

نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با خبرنگاران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن اشاره به سالروز آغاز جنگ‌تحمیلی و هفته دفاع مقدس، گفت: ما یاد همه شهیدان، ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس را گرامی می‌داریم.

موضع ایران در ارتباط با تحولات قفقاز صریح و واضح است

«کنعانی» در ارتباط با تحولات قفقاز ضمن بیان این مطلب که «موضع صریح و واضح ایران درباره تحولات قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف بیان شده و در این ارتباط هیچ ابهامی وجود ندارد، گفت: از هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست اصولی خود در سریع‌ترین وقت ممکن وارد عمل شد و در این زمینه گفت,گوی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور انجام شد؛ همچنین وزیر امور خارجه به صورت تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت‎وگو کرد.

«کنعانی» با بیان این مطلب که ایران با اقدامات دیپلماتیک تلاش کرد آرامش به مرزهای دو کشور بازگردد، یادآور شد: ما معتقد به استفاده از راهکار سیاسی و ورود به گفت‎وگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات هستیم.

وی افزود: سیاست ما درباره تغییر مرزها کاملا روشن است و آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این اختلافات کمک کند اراده سیاسی میان دو کشور و حسن نیت کشورهای همسایه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری گفت: ایران بر اساس روابط دوستانه که با طرفین درگیری دارد همچنان آماده است به حل اختلافات کمک کند.

درباره سفر مذاکره کننده ارشد ایران به نیویورک برنامه تعریف شده‌ای برای گفتگو درباره رفع تحریم‌ها وجود ندارد

«کنعانی» در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سفر رئیس جمهور و هیات همراه برای مشارکت در هفتادوهفتمین اجلاس سازمان ملل انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: درباره سفر مذاکره کننده ارشد ایران به نیویورک برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‎وگو درباره رفع تحریم‌ها وجود ندارد اما نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی است تا مذاکرات حاشیه‌ای و تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه انجام شود.

کنعانی گفت: اینکه در حاشیه این نشست درباره مذاکرات رفع تحریم‎ها صورت بگیرد این احتمال رد نمی‌شود و ایران از هر فرصتی برای بیان مواضع خود استفاده می‌کند؛ ایران هیچ وقت میز مذاکرات را رد نکرده است و آن را فرصتی برای حل اختلاف می‌داند.

وی در ادامه افزود: برای ما روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های بین المللی برای پرونده‌ها استفاده می‌شود و مجمع عمومی یکی از این فرصت‌ها به شمار می‌رود.

برای حل اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان از همه امکانات استفاده کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: راجع به اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان از همه امکانات برای حل آن استفاده کردیم؛ ایران در این ارتباط گفت‎وگوهای خوبی با طرف‌های منطقه‌ای مانند روسیه و ترکیه انجام داده است؛ رایزنی‌ها و تبادل نظرهای دیپلماتیک وجود دارد، تبادل نظرهایی برای برگزاری نشست ۳+۳ انجام شده و برگزاری این نشست‌ها می‌تواند برای تقویت همکاری‌های چندجانبه انجام شود.

اساسا تهدید اصلی برای ثبات در منطقه رژیم صهیونیستی است

«کنعانی» در ادامه با بیان این که دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروها و جریان‌های فلسطینی بوده است، گفت: تحولات سال‌های اخیر نشان داد که اساسا تهدید اصلی برای ثبات از جمله در سوریه و اساسا برای همه طرف‌ها در منطقه رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما شاهد تغییر رویکرد بسیاری از کشورها و جریان‌ها با سوریه بودیم در نتیجه این تحولات و تلاش‌های طرف‌های منطقه ای از جمله ایران و حزب‌الله، ما شاهد گرم شدن مناسبات سوریه و حماس هستیم؛ این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و ملت فلسطین است.

وی بر این موضوع تاکید کرد که ایران این روند را تشویق و از آن حمایت کرده و همگرایی میان جریان‌های مقاومت را در جهت ثبات منطقه می‌داند.

ایران آمادگی خود را برای کمک به کاهش تنش ها میان تاجیکستان و قرقیزستان اعلام کرده است

«کنعانی» با اشاره به درگیری‌های اخیر میان تاجیکستان و قرقیزستان، بیان کرد: تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم آسیای مرکزی هستند و این منطقه در سیاست ایران اهمیت خاصی دارد؛ این منطقه ظرفیت‌های خوبی برای ایران و جمهوری‌های منطقه دارد.

وی با بیان این که مناسبات ایران با هر دو کشور مناسبات خوبی است و شاهد جهش در مناسبات ایران و دو کشور بودیم، گفت: ایران آمادگی خود را برای کمک به کاهش تنش‌ها و ترغیب روند دوجانبه اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: قربانی شدن شهروندان و نیروهای دو طرف نگران کننده است و معتقدیم چارچوب‌های سیاسی بهترین روش برای حل این اختلاف و بحران است.

سیاست ایران در ارتباط با افغانستان سیاست روشنی است

«کنعانی» با اشاره به روابط ایران و افغانستان، گفت: سیاست ایران در ارتباط با افغانستان سیاست روشنی است، ایران از مهمترین کشورهای منطقه‌ای بود که خواستار صلح و ثبات بوده و در همین راستا با گروه‎های مختلف ارتباط برقرار و بر پرهیز از درگیری‌های افغانستانی-افعانستانی تاکید کرد.

وی مصلحت عمومی افغانستان را یک اصل برای ایران توصیف کرده و گفت: ارتباط ما با گروه‌های افغانستانی برقرار و موضع ما مبتنی بر ثبات و آرامش است.

تنش ها در قفقاز منافع هیچ یک از کشورهای همسایه را تامین نمی کند

وی ضمن بیان این مطلب که ما معتقدیم تشدید تنش‌ها در قفقاز منافع هیچ یک از کشورهای همسایه را تامین نمی‌کند، بیان کرد: نگاه ما این است که گفت‎وگوها بین دو کشور و شکل‌گیری چارجوب‌های سیاسی راه حل بحران است.

«کنعانی»، افزود که ایران تغییر ژئوپلیتیک را رد کرده و دامن زدن به تنش‌ها را در چارچوب‌های منافع دو کشور و منطقه نمی‌داند.

روابط ایران و لبنان روابطی دوستانه است

«کنعانی»، در بخش دیگری روابط ایران و لبنان را روابط دوستانه توصیف کرده و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده که به حل مشکلات سیاسی و اقتصادی به‌خصوص انرژی نقش مثبت خود را ایفا کند؛ ایران در راستای همکاری‌های دوجانبه خود گفت‎وگوهایی با وزارت‌خانه‌های مربوط با انرژی لبنان انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کمک به کشورهای دوست را بخشی از سیاست اصولی ایران عنوان کرد و گفت: گفتگوهایی میان دو کشور انجام شده است و ایران بر مبنای خواست دولت لبنان اعلام آمادگی کرد راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند؛ در این چارچوب گفت‎وگوها ادامه دارد و ایران بر اساس ظرفیت خود حتما آمادگی دارد بر اساس منافع دو‌جانبه کمک کند.

وی تاکید کرد که موضوع ارائه رایگان سوخت به لبنان موضوعیت ندارد.

میزبان هیئت اقتصادی و تجاری بزرگی از روسیه خواهیم بود

«کنعانی»، در بخش دیگری با اشاره به مناسبات ایران و روسیه، گفت: ما طی امروز و چند روز آینده میزبان هیئت اقتصادی و تجاری بزرگی از روسیه خواهیم بود که شامل ۶۰ شرکت خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود و ده ها جلسه با شرکت‌های ایرانی خواهد داشت؛ ترکیب این هیئت بسیار متنوع است و سطوح کشاورزی، حمل و نقل، ترانزیت قطعات خودرو و تجهیزات پزشکی و حوزه ارتباطات را شامل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه برگزاری چنین نشست‌هایی را نتیجه تلاش‌های مشترک دو کشور دانست و گفت: ما معتقد هستیم گسترش مناسبات، تامین کننده مصالح دو کشور است و ایران از هر تحول مثبت با همسایگان استقبال می‌کند. در مجموع شاهد فضای خوبی در روند گسترش مناسبات با روسیه هستیم.

هیچ گفتگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که هیچ گفت‎وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا نخواهیم داشت، عنوان کرد که رییس جمهور کشورمان با صراحت دیدگاه ایران را در این زمینه بیان کرده است.

وی در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که ارتباطات و تماس‌ها درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها با طرف اروپایی ادامه دارد و هرگونه تحولی در این چارچوب اتفاق خواهد افتاد.

در سفر رییس جمهور به ازبکستان سند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای امضا شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری با اشاره به این موضوع که سفر رییس جمهور کشورمان به ازبکستان، پاسخ به دعوت رسمی رییس جمهور این کشور بود، گفت: ملاقات‌هایی صورت گرفت و مذاکرات سازنده‌ای را شاهد بودیم که ۱۷ سند همکاری امضا شد و از بعد دوجانبه سفر حائز اهمیتی برای دو کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بخش دیگری از این سفر را مربوط به سازمان همکاری شانگهای توصیف کرده و گفت: در این سفر سند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای امضا شد.

هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه را در امور داخلی ایران رد می‌کنیم

«کنعانی» در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره موضوع فوت مرحومه «مهسا امینی»، گفت: هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه را در امور داخلی ایران رد می‌کنیم، دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است محاصره غیرقانونی چند دهه‌ای خود را لغو کند و از سیاست‌های ظالمانه دست بردارد.

وی تاکید کرد: اینگونه اظهارات مقام‌های آمریکایی مداخله‌جویانه است و خواستار این هستیم که مقامات آمریکایی در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت نکنند.

روند عضویت در شانگهای روندی رسمی داشت

«کنعانی»، با اشاره به این که روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای روندی رسمی داشت که در اجلاس‌های گذشته محقق شد، گفت: این روند در چارچوب اداری نیز با دقت و سرعت در حال انجام است.

پذیرش گروه‌های تروریستی برخلاف مسئولیت‌های قانونی کشورهاست

سخنگوی وزارت امور خارجه پذیرش گروه های تروریستی به ویژه گروه های تروریستی شناسنانه دار را بر خلاف مسئولیت های قانونی کشورها و مغایر با مناسبات دو جانبه توصیف کرد و گفت: ایران اقدام برخی کشورها در پذیرش گروه های تروریستی به ویژه منافقین را مغایر با مسئولیت و حسن نیت در مناسبات دو جانبه می‎داند.

استفاده از چارچوب‌های منطقه محور به ثبات و آرامش کمک می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران معتقد است آن چیزی که می تواند به ثبات و آرامش در منطقه کمک کند و کمک به بحران های پیچیده منطقه‌ای استفاده از چارجوب‌های منطقه محور است و کشورها زمینه را برای حل و فصل اختلافات فراهم کنند.

مناسبات کشورها مبتنی بر چارچوب های روابط دوجانبه است

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با مرگ «الیزابت دوم»، با بیان این که طرف ایرانی از نظر پروتکل متناسب با روابط دوجانبه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است، گفت: مناسبات کشورها مبتنی بر چارچوب‌های روابط دوجانبه است و در این زمینه بر اساس اعراف دیپلماتیک عمل کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما