شناسهٔ خبر: 56240749 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در روز ملي شعر و ادب پارسی مدیر خانه موزه ادبی شهریار خبر داد:

از برپایی نمایشگاه کالیگرافی با موضوع اشعار شهریار تا نمایش دستخط قرآنی استاد شهریار

الناز زمانی گفت: همزمان با ۲۷ شهریور روز ملي شعر و ادب پارسی خانه موزه استاد شهریار برنامه های متنوعی را تدارک دیده که می توان برپایی نمایشگاه کالیگرافی با موضوع اشعار شهریار و نمایشگاه دستخط قرآنی استاد شهریار اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ،  روز بيست و هفتم شهريور ماه، سالروز درگذشت شهريار، شاعر ايراني، با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز ملي شعر و ادب پارسی ناميده شده است.از طرفی « شهریار» به تمامی هنرها، به ویژه شعر، موسیقی و خوشنویسی علاقه داشت. او نسخ، نستعلیق و خط تحریری را خوب می نوشت و قرآن را با خط خوش کتابت می کرد. در جوانی، سه تار را به نیکویی تمام می نواخت، ولی پس از مدتی در پی تحولاتی درونی، برای همیشه آن را کنار گذاشت.

 

«الناز زمانی»، مدیر خانه موزه ادبی استاد شهریار درباره برنامه های این خانه موزه در  روز شعر و ادب فارسی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت:در این روز خانه موزه ادبی استاد شهریار از ساعت ۷.۳۰ صبح لغایت ۷.۳۰ عصر به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان است؛ یکی از مهمترین  برنامه های اجرایی خانه موزه در این روز، می‌توان به برگزاری نمایشگاه کالیگرافی با موضوع اشعار استاد اشاره کرد.

وی اظهار کرد: همچنین در این روز از مجله گردشگری که توسط اداره گردشگری شهرداری تبریز تدوین و تهیه شده است در سالروز بزرگداشت استاد شهریار با حضور شاعران و دوستداران علم و ادب رونمایی  می شود.

الناز زمانی خاطر نشان کرد:  استاد شهریار یک سوم قرآن کریم رو به خط نسخ به رشته تحریر درآوردند؛ در همین راستا با همکاری شهرداری منطقه 7 تبریز و خانه موزه شهریار نمایشگاه با دستخط قرآنی استاد شهریار برپا شده است.

 

 

سید محمدحسین بهجت تبریزی زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷ متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.بیان لطیف، ساده، روان و جذابیت کلام، ویژگی های شعر شهریار است. البته گاه در کنار بیان لطیف و ادیبانه، دیده می شود شاعر با شجاعت، پروایی از کاربرد اصطلاحات عامیانه ندارد و تصاویر زیبای کلامی را با جملات محاوره ای در می آمیزد و از اینکه ادیبان، سطح شعرش را نازل بپندارند نمی هراسد. این تلفیق شاعرانه، از ویژگی های شعر شهریار است. شهریار معتقد به تحول و تجدید حیات در شعر ادبی بود و آثار این نوگرایی در بیشتر اشعارش دیده می شود. او از کاربرد مضامین نو، پروایی نداشت و در این زمینه، نوآوری های فراوانی دارد.

 

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

شعر علی ای همای رحمت :

علي اي هماي رحمت تو چه آيتي خدا را

که به ماسوا فکندی همه سایه ی هما را

 

دل اگر خداشناسي همه در رخ علي بين

به علي شناختم به خدا قسم خدا را

 

به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند

چو علي گرفته باشد سر چشمه ي بقا را

 

مگر اي سحاب رحمت تو بباري ارنه دوزخ

به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را

 

برو اي گداي مسکين در خانه ي علي زن

که نگين پادشاهي دهد از کرم گدا را

 

بجز از علي که گويد به پسر که قاتل من

چو اسير تست اکنون به اسير کن مدارا

 

بجز از علي که آرد پسري ابوالعجائب

که علم کند به عالم شهداي کربلا را

 

چو به دوست عهد بندد ز ميان پاکبازان

چو علي که ميتواند که بسر برد وفا را

 

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت

متحيرم چه نامم شه ملک لافتي را

 

بدو چشم خون فشانم هله اي نسيم رحمت

که ز کوي او غباري به من آر توتيا را

 

به اميد آن که شايد برسد به خاک پايت

چه پيامها سپردم همه سوز دل صبا را

 

چو تويي قضاي گردان به دعاي مستمندان

که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را

 

چه زنم چوناي هردم ز نواي شوق او دم

که لسان غيب خوشتر بنوازد اين نوا را:

 

«همه شب در اين اميدم که نسيم صبحگاهي

به پيام آشنائي بنوازد و آشنا را»

 

ز نواي مرغ يا حق بشنو که در دل شب

غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهريارا

پایان پیام/32

نظر شما