شناسهٔ خبر: 56240035 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

به مناسبت ۲۷ شهریور روز بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب پارسی؛

در خانه‌ شهریار به روی همه باز بود | استاد محمد حسین بهجت تخلصش را چرا و چگونه انتخاب کرد؟

امروز ۲۷ شهریور مصادف با سالروز درگذشت سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است و روز ملی شعر و ادب پارسی است، عنوانی که ۲۱ سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی آن را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، استاد شهریار شاعری نام‌ آشنا برای فارسی زبانان و ترک زبانان است که به واسطه اشعار کلاسیک فارسی به ویژه غزل و منظومه ترکی حیدربابایه سلام  مورد قبول بسیاری از ادب دوستان و شعرخوانان است.

سید محمدحسین بهجت تبریزی در ۱۱ دی ۱۲۸۵ به دنیا آمد. در همین سال شاعره بزرگ ایرانی یعنی پروین اعتصامی هم چشم به جهان گشوده بود همانی که بین شاعران معاصر نامی پرآوازه دارد.

شهریار در سرودن  قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی مبادرت می‌ورزید اما بیشتر در غزل شهره  عام و خاص بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار در کنار شعر شیفته موسیقی و نواختن سه تار بود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی و اجتماعی او ساده زیستی، مردم دوستی  و تعامل با شاعران و هنرمندانی بود که دارای نگرش‌های و بینش‌های متفاوت بودند. در خانه‌اش در تبریز به روی همه باز بود و هر اهل دلی هر وقت که دوست داشت می‌توانست به دیدار او بود. برایش پیر و جوان هم توفیری نداشت. خاطرات و نوشته‌ها و مصاحبه‌های بزرگان شعر معاصر خود گواهی بر این ادعاست. به عنوان نمونه زنده یاد هوشنگ ابتهاج در کتاب «پیرپرنیان اندیش» بارها از ویژگی‌های اخلاقی و دوستی خود با شهریار سخن به میان آورده. همچنین نیما یوشیج در نامه‌های خود به دوستی با شهریار نقل‌هایی ذکر کرده و حتی در جایی نوشته که برای نخستین بار شهریار سراغ او رفته و باب دوستی را گشوده است.

در خانه‌ شهریار در تبریز به روی همه باز بود  |  استاد محمد حسین بهجت تخلصش را چرا و چگونه انتخاب کرد؟ ۲۷ شهریور مصادف با سالروز درگذشت استاد شهریار

عشق به شعر و موسیقی ایرانی باعث شد تا شهریار رابطه خوبی  با اغلب محفل‌های موسیقی و ادبی رسمی و سرشناس داشته باشد که خاطرات پراکنده دیگران در این رابطه خود می‌تواند کتابی درخور باشد که متاسفانه تاکنون گردآوری نشده.

عاشقانه‌ها و عارفانه‌ها

دیوان شهریار سرشار از شعرها و غزل‌های سلیس، روان و پرسوز و گداز است که همین ویژگی باعث شده تا بیشتر آنها در حافظه مردم ثبت و ضبط شود. اشعاری که به پیروی از پیر و مرادش در شعر یعنی خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی عاشقانه و عارفانه باشد. ارادت شهریار به حافظ آنقدر زیاد بود که خود درباره انتخاب نام تخلصش در جایی گفته بود برای این کار به دیوان حافظ رجوع کردم، تفال زدم و نام شهریار آمد و آن را برگزیدم.

دیوان او بارها چاپ و منتشر شده و بسیاری از غزل‌هایش توسط آهنگسازان و خوانندگان به صورت آواز و تصنیف اجرا شده که معرف‌ترین آنها «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» با صدای خواننده بی‌بدیل استاد غلامحسین بنان است.

استاد شهریار در ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ درگذشت و بنا به ووصیتش در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

شهریار نماد وحدت آحاد مردم است

گفتنی است امروز روز یکشنبه - ۲۷ شهریورماه - ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و نکوداشت مقام استاد شهریار با گرامیداشت یاد و خاطره استاد سخن شهریار در مرکز همایش برج میلاد برگزار شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مسلمانی در این مراسم  ایرانی بودن و آذربایجانی غیرتمند را سه ویژگی استاد شهریار برشمرد و گفت: استاد شهریار در واقع نماد وحدت آحاد مردم ایران بود.

غلامعلی حداد عادل، گفت: خوشبختانه با توجه با ارزش و جایگاه اشعار استاد شهریار، امروز اشعار استاد در جامعه جنبه کاربردی به خود گرفته از این باید او را از شعرای موفق بدانیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: استاد شهریار در دورانی شعر می‌گفت که جنگ وجدالی به نام شعر نو وشعر کهن مطرح بود، در آن دوران بسیاری از جوانان گرایش به شعر نو داشته و در مقابل شعر کهن را تحقیر می‌کردند ازاین رو استاد شهریار با وجودش اثبات کرد که شعر کهن فارسی همچنان زنده است و همواره زنده خواهد ماند.

به گفته وی، استاد شهریار درعین حال ثابت کرد که اگر شاعر و شعر باشد بدون تردید شعر همواره زنده می‌ماند.

حداد عادل در ادامه با اشاره به وحدت آفرینی نقش بی‌بدیل استاد شهریار، تصریح کرد: وی نشان داد که مردم ایران فراتر از اختلاف زبان و فرهنگ ما، ملت یگانه هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مسلمانی، ایرانی بودن و آذربایجانی غیرتمند را سه بعد وجودی استاد شهریاری برشمرد و گفت: این سه بعد یک کمال و جامعیت به او بخشیده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه اشعار فارسی استاد شهریار عامل پیوند و وحدت ایرانیان است، اظهار داشت: اشعار آذری و به ویژه حیدربابای او یک حماسه جاویدان است.

وی در ادامه به جایگاه اشعار استاد شهریار در کشورهای ترک زبان، تاکید کرد: شهریار یک سفیر فرهنگی برای ما در کشورهای ترک زبان است.

در ادامه این مراسم موسوی گرمارودی و افشین اعلا در وصف استاد شهریار و مقام مادر شعر سرودند.

ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و نکوداشت مقام استاد شهریار با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و قلم، شعرا و ادیبان داخلی و خارجی در مرکز همایش برج میلاد برگزارشد.

نظر شما