شناسهٔ خبر: 56074238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست فرمانداری قصرشیرین:

۱۳ هزار نفر زائر صبح امروز تاکنون از مرز خسروی عازم عراق شده‌اند

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: تعداد ۱۳ هزار نفر از زائران اربعین حسینی از صبح امروز پنجشنبه ۱۷ شهریورماه تاکنون (ساعت ۵ تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح) از مرز رسمی خسروی به سمت عراق خروج پیدا کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

«محمد حیدری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تردد زائران از مرز رسمی خسروی هم اکنون به صورت روان و بسیار مناسب است و عراقی ها نیز همکاری خوبی برای پذیرش زوار ایرانی دارند.

وی اظهار داشت: هیچ مشکلی برای خروج زائران از مرز خسروی نداریم و هم اکنون کار خدمات رسانی به زوار در تمامی بخش ها به خوبی در حال انجام است و همه نیروها با تمام توان و ظرفیت و امکانات پای کار و در خدمت رسانی به زوار در تلاش هستند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: روز گذشته نیز شاهد خروج حدود ۳۰ هزار نفر از زائران از مرز خسروی بودیم و تمام جمعیتی که در محل پایانه بین المللی مرز خسروی حضور داشتند با همکاری بسیار خوب عراقی ها از مرز خروج پیدا کردند.

حیدری ادامه داد: موکب ها نیز در حال خدمات رسانی و پذیرایی از زوار اربعین حسینی هستند و اتوبوس ها و تاکسی ها نیز برای بحث ترابری و انتقال و جابجایی زوار به نقطه صفر مرز خسروی به تعداد کافی وجود دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مرز خسروی پذیرای جمعیت بسیار زیادی از زائران است که با وجود حجم انبوه زائران تردد آن ها به صورت عالی در حال انجام است و هماهنگی های لازم بین دستگاه های مختلف برای خروج زائران از مرز نیز وجود دارد و همه خدمتگزار زوار هستیم.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده ایران به سوی بغداد پایتخت عراق است که این جاده در ادامه به سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما