شناسهٔ خبر: 55992387 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خدمت رسانی مواکب اربعین به زوار حسینی/ توزیع ۳۰ هزار بسته مهر تحصیلی میان دانش آموزان نیازمند

حجت الاسلام عادل با اشاره به راه اندازی ۳۵۰ موکب اربعین در داخل کشور و همچنین در کشور عراق گفت: این مواکب در بحث اسکان، پذیرایی و فعالیت های فرهنگی به زوار اربعین خدمات ارایه خواهند داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری برنامه های اربعین حسینی و طرح مهر تحصیلی امروز 13 شهریور در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این نشست، حجت الاسلام غلامرضا عادل با اشاره به اینکه امسال با برطرف شدن محدودیت هایی که در دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونا برای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین مواجه بودیم به دلیل مطلوب شدن شرایط بهداشتی این مراسم برگزار خواهد شد، گفت: با تلاش های مسئولان و هماهنگی با مسئولان عراقی امسال امیدواریم شاهد برگزاری پرشور مراسم پیاده روی اربعین باشیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: به همین منظور جلساتی در ستاد اربعین برگزار و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز برای هماهنگی مراسم پیاده روی اربعین از ابتدای سال تاکنون در این سازمان جلسات متعددی برگزار و محورهای حضور زائران در عتبات مقدس در کشور در نظر گرفته است.

 

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه در موضوع سیدالشهدا (ع) ما وقف های بسیاری داریم، افزود: برگزاری جلسات روضه خوانی، تکریم و اطعام زوار و برای حرم مقدس امام حسین (ع) و اعتاب مقدس موقوفات بسیاری صورت گرفته است و در حال حاضر نیز خیرین بسیاری برای وقف در این زمینه به این سازمان مراجعه می کنند.

 

وی از برگزاری برنامه بصیرت عاشورایی از ابتدای محرم خبر داد و گفت: این برنامه تا پایان ماه صفر ادامه دارد؛ ضمن اینکه ویژه برنامه شمیم حسینی نیز به منظور تهیه ملزومات هیئات مذهبی در دهه اول محرم برگزار شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نقش آفرینی امامزادگان در ایام اربعین حسینی گفت: در این راستا امامزادگان از عواید موقوفات استفاده می کنند و متولیان، خیرین، مبلغین، گروه های جهادی و خادمان نیز خدمات گسترده ای در امامزادگان انجام می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه در اربعین سال 1398، 107 موکب در داخل کشور و همچنین در کشور عراق به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی نمودند، اضافه کرد: ما در آن سال بر این موضوع اهتمام داشتیم که از ظرفیت ها به صورت هماهنگ بهره بگیریم و طبق برنامه ریزی ای که در آن سال داشتیم، مقرر شد در سال های بعد تعداد مواکب اربعین حسینی افزایش یابد؛ به همین جهت امسال طبق برنامه ریزی بیش از 350 موکب در مرزها، داخل کشور و کشور عراق به خدمت رسانی خواهند پرداخت.

 

حجت الاسلام عادل ادامه داد: امسال قرار است 53 موکب در کشور عراق و در شهرهای سامرا، نجف، کاظمین، کربلا و در مسیر نجف به کربلا مستقر شوند. همچنین در مرزهای خروجی کشورمان نیز 16 موکب به خدمت رسانی زوار اربعین بپردازند و در استان های مسیر تردد نیز 131 موکب مستقر باشند. علاوه بر آن 150 موکب نیز برنامه بدرقه زوار و برنامه جاماندگان اربعین را خواهند داشت.

 

حجت الاسلام عادل تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته خدمات مواکب اربعین دسته بندی شده و در بخش های رفاهی، پذیرایی، اسکان و فرهنگی به خدمت رسانی مشغول خواهند بود؛ ضمن اینکه ظرفیت مواکب اسکان ما دو تا سه هزار نفر خواهد بود.

 

وی به فعالیت های فرهنگی مواکب اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: 600 مبلغ همراه با کاروان ها در مواکب حضور خواهند داشت و به فعالیت های تبلیغی، برگزاری نماز جماعت، پاسخ به سوالات شرعی و شبهات مردم و نیز اجرای برنامه های فرهنگی و مسابقات مختلف و توزیع محصولات فرهنگی به کودکان را مورد توجه قرار خواهند داد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جایگاه ویژه و متفاوت شهر سامرا گفت: عمده فعالیت های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر سامرا خواهد بود و در همین راستا هفت استان در سامرا موکب برپا خواهند کرد.

 

وی با اشاره به استقرار استان مرکزی در شهر کاظمین خاطرنشان کرد: در جوار مسجد براثا که جایگاه ویژه ای دارد، خدمات ویژه ای از سوی موکب ما صورت خواهد گرفت و پیش بینی می کنیم 4 تا 5 هزار ظرفیت اسکان در موکب کاظمین فراهم شود؛ ضمن اینکه در شهر نجف نیز از سوی استان های البرز، قزوین و امامزاده صالح فرحزاد تهران و بقعه شیخ طرشتی مواکبی برپا خواهد شد و پذیرایی و اسکان زائران در این مواکب مورد توجه قرار می گیرد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری بزرگترین موکب شست و شوی لباس توسط امامزاده زینبیه اصفهان خبر داد و گفت: در عمود 18 زائران می توانند از خدمات این امامزاده استفاده کنند؛ ضمن اینکه در عمودهای 202، 285، 299، 380، 430، 480، 809، 888، 1080، 1172 و 1218 نیز به همت این امامزاده خدماتی در بحث شست و شوی لباس و ایجاد کارخانه یخ به منظور دسترسی زائران به آب یخ فراهم شده است.

 

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه طبق پیش بینی های صورت گرفته و ثبت نام مردم در سامانه سماح بیشترین انتخاب مردم از مرز مهران برای کشور عراق بوده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا هفت استان ما در مرز مهران با راه اندازی مواکب در این مرز به زائران خدمت رسانی خواهند نمود.

 

وی با اشاره به تدارک برنامه های فرهنگی از سوی سازمان اوقاف به مناسبت اربعین حسینی گفت: با همکاری سایت راسخون تلاش کرده ایم که بسته های معرفتی و آشنایی با مواکب و همچنین آگاهی مردم از مکان های زیارتی کشور عراق در پایگاه هایی که به این منظور طراحی شده است، خدماتی به مردم ارایه دهیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری همایش قدم های آسمانی ویژه مبلغین اربعین و همچنین برای مسئولان مواکب به عنوان یکی از برنامه هایی نام برد که در مرداد ماه برگزار شد و خاطرنشان کرد: همزمان با اربعین حسینی در 150 موکب داخل کشور نیز برنامه های فرهنگی و نیز ویژه برنامه جاماندگان اربعین برگزار خواهد شد و بنا است امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص مواکب پذیرایی، بهداشتی و درمانی راه اندازی نمایند. 

 

وی با اشاره به موقوفات در نظر گرفته شده برای زوار حسینی گفت: یکی از مواکب اربعین در شهر میرجاوه برای زواری که از کشور پاکستان وارد کشور ما می شوند، خدماتی همچون تهیه کفش برای زائران در نظر گرفته است و یکی از مواکب استان قزوین هم خدمات دندانپزشکی به زائران ارایه می دهد.

حجت الاسلام عادل خاطرنشان کرد: مواکب اربعین از 10 صفر تا پنج روز بعد از اربعین حسینی به زوار حسینی خدمت رسانی خواهند نمود.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام عادل در ادامه این نشست به ویژه برنامه های مهر تحصیلی در ایام بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخشی از موقوفات خیرین در زمینه وقف علمی است به همین منظور در آستانه شروع سال تحصیلی بنا داریم که این طرح را به منظور حمایت و تهیه بسته های آموزشی برای دانش آموزان نیازمند اجرا کنیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به وجود شش هزار رقبه آموزشی افزود: این موقوفات با آموزش و پرورش همکاری دارند و ما نیز تلاش داریم که با راه اندازی موسسه ای از مدارس وقفی شناسایی شده حمایت و آنها را ساماندهی نماییم و ضمن اینکه بنا داریم در آینده نزدیک مدارس معارف را در سطح مدارس وقفی راه اندازی نماییم.

 

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از هفته آینده 30 هزار بسته مهر تحصیلی میان دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان توزیع خواهد شد، اضافه کرد: این بسته شامل کیف و لوازم التحریر ویژه دانش آموزان است و در این طرح 550 امامزاده و بقعه متبرکه مشارکت دارند؛ ضمن اینکه در زمینه مهر تحصیلی یک هزار و 570 نیت ثبت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بنا داریم بسته های آموزشی که میان دانش آموزان محروم توزیع می شود از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. این محصولات تولید داخل کشور هستند و با قیمت مناسبی تهیه شده اند.

 

پایان پیام/40

نظر شما