شناسهٔ خبر: 55935490 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دبیر: ۵۰۰ شهر برای روز کشتی مسابقه گذاشتند

رونمایی از دیوارنگاره جهان پهلوان

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

در هیاهوی برگزاری دو انتخابات مهم ورزش کشور، یعنی انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک و انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، پنجم شهریور‌ماه روز کشتی گذشت. روزی که به مناسبت تولد جهان پهلوان تختی در تقویم کشور روز کشتی نام نهاده شده تا با پاسداشت مرام و منش این پهلوان تکرار نشدنی ورزش ایران شرایطی فراهم شود تا در حاشیه‌های روزافزون ورزش حداقل نگاهی به مرام تختی و مردمداری او شود. هرچند همین یک روز هم در حاشیه و سروصدا‌های کاذب ورزش گم می‌شود!
دیروز و پس از گذشت چهار روز از روز کشتی و با فروکش کردن سروصدا‌های دو انتخابات ورزش فرصتی دست داد تا مراسم رو نمایی از دیوارنگاره جهان پهلوان غلامرضا تختی در محله شوش تهران برگزار شود. مراسمی با حضور رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، امیر یزدی شهردار منطقه ۱۲، علیرضا دبیر رئیس فدارسیون کشتی و جمعی از مسئولان و مردم. مراسمی که حتی اطلاع‌رسانی درستی هم در خصوص آن صورت نگرفت تا باز همه چیز خیلی ساده و بی‌سروصدا برگزار شود و خیلی‌ها اصلاً از آن باخبر نشوند.
غلامرضا تختی، زاده جنوب شهر تهران بود. کار خوبی که سازمان زیبا‌سازی شهر تهران انجام داد رونمایی از دیوارنگاره او در یکی از محروم‌ترین نقاط پایتخت بود. هرچند رئیس فدراسیون کشتی مدعی است که باید تصویر تختی در یک جای خوب شهر طراحی شود! اما هم علیرضا دبیر و هم بقیه مسئولان ورزش کشور که مدعی هستند از مرام و منش تختی الگوبرداری می‌کنند باید بدانند که حضور در بین مردم، تختی را «تختی» کرد و اصولاً این مردم رنج‌کشیده جنوب شهر هستند که تختی را هم بیشتر می‌شناسند و هم اینکه از خودشان می‌دانند؛ بنابراین چه جایی بهتر از جنوب شهر برای رونمایی از دیوارنگاره تختی.
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در این مراسم با اشاره به خصوصیات اخلاقی و منش پهلوانی تختی گفت: «پدرم می‌گفت نانی که سر سفره ماست به برکت آقاتختی است، چراکه او پدر من را سر کار برد و پدرم همیشه دنباله‌رو تختی بود.»
رئیس فدراسیون کشتی با تشکر از سازمان زیباسازی تصریح کرد: «امیدوارم در این مسیر باشید و دعا کنید ما هم در این مسیر باشیم. البته نباید به دنبال تبلیغات برای خود باشیم و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند مدام می‌گویند این کار را می‌کنم یا فلان کار را انجام می‌دهم، نیازی به این کار‌ها نیست. یکی از قهرمانان نقد کرده بود که چرا فدراسیون کشتی برای روز آقا تختی کاری نمی‌کند. اولاً من و آن آقا کسی نیستیم که برای تختی کاری کنیم. سال‌های گذشته با برگزاری یک مراسم و دعوت از چند سلبریتی کار تبلیغاتی می‌کردند تا خودشان را با نام تختی گنده کنند. امسال بالای ۵۰۰ شهر برای روز کشتی و تولد آقاتختی مسابقه گذاشتند. ما باید این کار‌ها را انجام دهیم تا کشتی و جامعه آن بزرگ و گسترده شود.»
رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به روحیات مذهبی و اعتقادات قوی جهان پهلوان تختی با رد شایعه خودکشی او ادامه داد: «آقا تختی هر وقت حالش بد بود به کربلا می‌رفت. این‌ها را باید بولد و بزرگ کنیم. اسم نمی‌آورم، اما باید آن دنیا جواب بدهند. آن قهرمانی که با تفکر خراب، بحث خودکشی تختی را مطرح کرد باید جواب بدهد. صددرصد می‌گویم او این کار را نکرد. کسانی که این حرف را می‌زنند یک درصد احتمال بدهند تختی این کار را نکرده، آن دنیا جواب او را چگونه می‌دهند.»
علیرضا دبیر با اشاره به این موضوع که خیلی‌ها می‌خواهند با سوءاستفاده از نزدیک شدن به کشتی برای خودشان وجهه درست کنند، خاطرنشان کرد: «هیچ‌وقت نتوانستم به این جواب برسم که کشتی بزرگ‌تر است یا تختی. خیلی‌ها به کشتی و ورزش می‌چسبند تا خودشان را گنده کنند، اما من هنوز به این جواب نرسیدم که تختی بزرگ‌تر است یا کشتی. از مراسم رونمایی و این کار‌ها خوشم نمی‌آید، اما برای این مراسم خیلی دوست داشتم حضور داشته باشم. همه از کشتی خاطره دارند یا کشتی گرفته‌اند. ۸۲ درصد مدال‌های مملکت ما را کشتی آورده و بقیه رشته‌ها ۱۸ درصد مدال گرفته‌اند که البته این خوب نیست.»
رئیس فدراسیون از مدیرعامل سازمان زیباسازی خواست، تصویر خوبی از آقا تختی در یک جای خوب شهر طراحی شود.
رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «امیدواریم با انتشار تصویر قهرمانان، مرام این بزرگان را در سطح شهر تکثیر کنیم و از اینکه توانستیم با رونمایی از دیوارنگاره جهان پهلوان تختی در این جهت گام برداریم، بسیار خوشحالیم.»

نظر شما