شناسهٔ خبر: 55925102 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون قوه قضائیه:

یکی از ابعاد جهاد تبیین، بیان جنایات آمریکاست

سیده زهرا حسینی فلاح

معاون بین‌الملل قوه قضائیه گفت: یکی از ابعاد جهاد تبیین بیان ابعاد جنایات آمریکاست بنابراین باید پرچم جنایات آمریکا را برافراشته و پیگیر این جنایات در عرصه بین‌الملل باشیم.

صاحب‌خبر -

کاظم غریب آبادی در همایش بررسی ابعاد حقوقی جنایات آمریکا علیه ایران که امروز چهارشنبه ۹ شهریور در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: هرچقدر از جنایت آمریکا علیه جمهوری اسلامی و دیگر کشورها صحبت کنیم کم گفته‌ایم؛  یکی از ابعاد جهاد تبیین بیان ابعاد جنایات آمریکاست بنابراین باید پرچم جنایات آمریکا را برافراشته و پیگیر این جنایات در عرصه بین‌الملل باشیم.

وی ادامه داد: در ابتدا لازم است ماهیت آمریکا را بشناسیم و سپس ببینیم چه جنایاتی علیه ملت مظلوم ایران انجام داده است. آمریکا و غرب پس از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند که باید ابزاری را به نام حقوق بشر ایجاد کنند لذا رژیم آمریکا خودش را یکی از مدعیان و پرچم‌داران حقوق بشر قلمداد می‌کند.

معاون بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به اینکه امروزه مدعیان حقوق بشر ناقضان هستند، تصریح کرد: ما موافق حقوق بشر و حمایت ملت‌ها هستیم چراکه حقوق بشر ریشه در ادیان اسلامی دارد و دین مبین اسلام از ۱۴ سال قبل آموزه‌های حقوق بشر را به دنیا معرفی کرده است. امروز آمریکا از حقوق بشر استفاده ابزاری دارد؛ مردم بی‌گناه از حقوق بشری که باید از آن‌ها دفاع کند رنج می‌برند. آمریکا خصم جامعه بین‌المللی است و هیچ جایی رو سراغ نداریم که آمریکا خوی استکباری خود را آنجا دنبال نکرده باشد.

وی با اشاره به اینکه جان انسان‌ها و کودکان هیچ ارزشی برای آمریکا ندارد، تصریح کرد: آمریکا بزرگ‌ترین متجاوز و اشغالگر در عرصه جهانی است، در ویتنام چهار و نیم میلیون انسان غیرنظامی به دست آمریکایی‌ها کشته شدند، در عراق دو میلیون نفر به دلیل تجاوز آمریکا کشته شدند که نیمی از آن را کودکان تشکیل می‌دهند. ۳۰۰ هزار نفر در ژاپن بر اثر استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای جان خود را از دست دادند آمریکا اولین رژیمی بود که به سلاح هسته‌ای متوسل شد و حتی اکنون کشورهای مستقل را هم تهدید می‌کند.

غریب‌آبادی اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در کشورهای پیرامونی آمریکا در اثر تجاوزات این کشور جان خود را از دست دادند؛ ۷۰ هزار نفر در افغانستان توسط آمریکایی‌ها کشته شدند همچنین در اثر حمله پهپادهای آمریکایی نیز بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم دنیا جان خود را ازدست‌داده‌اند.
بیش از ۲ میلیون سیاه‌پوست آمریکایی جان خود را از دست دادند و آمریکا بسیاری از این افراد را به آب دریا ریخته است.

وی مطرح کرد: حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی بی‌سابقه است، بیش از ۷۰۰ قطعنامه توسط آمریکا وتو شده است و اجازه نمی‌دهد هیچ قطعنامه‌ای در اسرائیل تصویب شود و تمام‌قد پشت جنایات رژیم صهیونیستی ایستاده است.

آمریکا صلاحیت پرچم‌داری حقوق بشر را ندارد

معاون بین‌الملل قوه قضائیه در خصوص وضعیت حقوق بشر در آمریکا بیان کرد: آمریکا پرچم‌دار دفاع از حقوق زنان است اما اخیراً گزارش منتشرشده است که در ارتش امریکا ۱۵۰۰ زن مورد تعرض قرار گرفتند و شکایات زنان در این زمینه به ۵۰۰ هزار شکایت می‌رسد. در سال ۱۸۰۰ زن امریکایی به قتل می‌رسند و طبق برآورد مؤسسات آمریکایی، بیش از ۸۰ درصد زنان آمریکا تجربه آزار جنسی و فیزیکی را دارند. در اثر خشونت با اسلحه بیش از ۳۵ هزار نفر در امریکا جان خود را از دست دادند. علاوه بر آن نیز سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر جان خود را در زندان‌های امریکا از دست می‌دهند؛ درمجموع باید بگوییم که آمریکا صلاحیت پرچم‌داری حقوق بشر را ندارد.

وی بیان کرد: فهرست جنایات آمریکا علیه ایران طولانی است، مهم‌ترین جنایت آمریکا در پیش از انقلاب به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بازمی‌گردد که مردم ایران خسارات زیادی را متحمل شدند البته در این کودتا انگلیسی‌ها هم نقش داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا تمام ظرفیت خود را برای مقابله و تغییر نظام جمهوری اسلامی به کار گرفت که مصادره و بلوکه کردن دارایی‌های ایران بخشی از این اقدامات بوده است که این اقدام خلاف حقوق بین‌الملل و حقوق ایران است.

غریب‌آبادی افزود: کودتای نوژه و جنگ تحمیلی صدام علیه ایران از دیگر اقدامات آمریکا برای مقابله با ایران بوده است. بر اساس اسناد موجود رژیم بعث براثر تحریک ویژه آمریکا جنگ را علیه ایران آغاز و تمام‌قد از عراق حمایت کرد. بیش از ۱۳ هزار شهید شیمیایی و ۱۰۰ هزار جانباز شیمیایی در کشور تقدیم انقلاب شده است که همه این‌ها سندی بر جنایات آمریکا در ایران است. حمله آمریکا به کشتی و سکوهای نفتی از دیگر جنایات این رژیم بود که پرونده آن در لاهه مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: سقوط هواپیمای مسافربری از دیگر جنایات آمریکا در ایران بود؛ آمریکا با این اقدام روی جنایتکاران دنیا را سفید کرد. خسارات ناشی از اقدامات متعدد جاسوسی و اقدامات اسرائیل علیه ایران و خسارات ناشی از تحریم‌ها از دیگر اقدامات آمریکا بوده است. در خصوص تحریم‌ها باید بگوییم که آمریکا علیه بیش از ۳۰ کشور دنیا تحریم‌های یک‌جانبه وضع کرده که ایران در صدر این کشورها قرار دارد این تحریم‌ها مغایر منشور سازمان ملل و حقوق بشر است پس آمریکا چگونه از حقوق بشر سخن می‌گوید درحالی‌که با تحریم‌های یک‌جانبه باجان میلیون‌ها ایرانی بازی می‌کند.

آمریکا از تحریم به‌عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌کند

معاون بین‌الملل قوه قضائیه یادآور شد: در ابتدای شیوع کرونا هزاران ایرانی به علت عدم دسترسی به تجهیزات و واکسن جان خود را از دست دادند و آمریکا به‌دروغ ادعا کرد که دارو، تجهیزات پزشکی و غذا تحت تحریم نیست اما با شروع کرونا برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو اجازه نقل‌وانتقال پول در کانال‌های مالی را نداد. تحریم‌ها تمامی ابعاد زندگی مردم ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است و آمریکا از آن به‌عنوان یک سلاح جنگی علیه ایران استفاده می‌کند. آمریکا جنایات بسیاری را علیه بشریت انجام می‌دهد پس چگونه ادعا دارد که مدافع حقوق مردم ایران است ولی به‌طور گسترده حقوق این مردم را نقض می‌کند؟!

وی ادامه داد: بیماران خاص نظیر پروانه‌ای در اثر دسترسی به دارو جان خود را از دست دادند و امروزه نیز حدود ۳۰ نفر از ایرانیان بی‌گناه در کشورهای غربی به بهانه دور زدن تحریم‌ها دستگیر و تحویل آمریکا شده‌اند حتی یکی از این افراد در حبس خانگی است و آمریکا اجاره محل حبس را نیز از او می‌گیرد و برای او امکان درمان فراهم نمی‌کند لذا ما درخواست آزادی این زندانیان بی‌گناه را داریم. از مسئولین مربوطه در دولت تقاضا داریم که در صورت احتمال تبادل زندانیان، ایرانیان بی‌گناهی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند را آزاد کنند.

غریب‌آبادی اعلام کرد: ۱۷ هزار قربانی ترور در کشور وجود دارد که عمده آن عموم مردم بودند که به‌واسطه منافقین به شهادت رسیدند، منافقین در کشورهای غربی و آمریکا تحت حمایت قرار دارند پس آمریکا چگونه ادعای مقابله با تروریست را دارد اما از این گروهک‌ها حمایت‌های مادی و معنوی می‌کند؟ منافقین ادعا دارند که به گروهک سیاسی تبدیل شدند که این دروغ محض است. گروهک‌های منافقین همچنان به اقدامات تروریستی خود ادامه می‌دهند. ‌از همین‌جا اعلام‌ می‌کنیم که این گروهک‌ها را در هرکجای دنیا که باشند مورد تعقیب قرار خواهیم داد کما اینکه تا به امروز سرکرده گروهک را شناسایی و دستگیر کردیم.

وی تشریح کرد: ترور شهید حاج قاسم سلیمانی لکه ننگی در پرونده سیاه آمریکاست و پرونده آن در دستگاه قضایی تشکیل و کیفرخواست آن تا چند روز آینده آماده خواهد شد لذا ما درخواست داریم تمامی کسانی که در این ترور دخیل بودند محاکمه شوند. دستور ترور شهید سلیمانی توسط شخص رئیس‌جمهور امریکا صادرشده است لذا ترامپ هیچ مصونیتی ندارد. از دستگاه قضایی عراق نیز می‌خواهیم رسیدگی به این پرونده را جمع‌بندی کند چراکه سردار سلیمانی مهمان عراق بود و نظام قضایی عراق باید کار خود را به سرانجام برساند.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه بیان کرد: متأسفانه در حوزه‌های حقوقی و قضایی علیه آمریکا کم‌کار کرده‌ایم؛ باید در این مقوله نیز جهاد تبیین داشته باشیم و این وظیفه رسانه‌ها، پژوهشگران و دیگر مجامع کشور است. برگزاری چنین سمینارهایی نیز مفید خواهد بود و حتی پیشنهاد می‌شود نظیر این هم‌اندیشی‌ها در سایر کشورها برگزار و یا حقوقدانان دیگر کشورها به این هم‌اندیشی‌ها دعوت شوند تا در خصوص جنایات آمریکا بیشتر سخن گفته شود.

وی اضافه کرد: پرونده‌های حقوقی گشوده شده برای آمریکا کم است لذا از قربانیان تحریم و ترور می‌خواهیم در محاکم بین‌المللی پرونده تشکیل دهند و دولت نیز برای حمایت از این قربانیان و تشکیل پرونده در محاکم بین‌المللی بودجه اختصاص دهد.

غریب‌آبادی مطرح کرد: از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹ بیش از ۹ قانون برای رسیدگی به جنایات آمریکا در کشور به تصویب رسیده است؛ باید از این قوانین برای رسیدگی به جنایات آمریکا استفاده کنیم برای این منظور رسیدگی قضایی را باید از درون محاکم قضایی ایران شروع کنیم.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه در پایان اعلام کرد: در معاونت بین‌الملل قوه قضاییه پیشنهادی مبنی بر ایجاد مجتمع قضایی امور بین‌الملل ارائه شده است تا نیروهای تخصصی در آنجا مستقر شوند و نظام قضایی پرونده‌های بیشتری برای آشکار شدن جنایات آمریکا بگشاید.

انتهای پیام

نظر شما