شناسهٔ خبر: 55873237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
ورود ناوهای امریکایی به تنگه تایوان

برای نخستین بار از زمان تشدید تنش‌ها در پی سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، دو کشتی جنگی امریکا از آب‌های بین‌المللی در تنگه تایوان عبور کردند. در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی امریکایی و گاهی کشتی‌های متحدان امریکا از جمله انگلیس و کانادا از این تنگه عبور کرده و خشم پکن را برانگیخته‌اند. منابع امریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، امروز به رویترز گفتند که رزم‌ناوهای «چنسلورزویل» و «آنتی‌تام» در حال عبور از این تنگه هستند. چنین عملیات‌هایی معمولاً ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد. سخنگوی فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین در این باره گفت: «نیروهای مسلح چین پس از عبور رزم‌ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده از تنگه تایوان برای توقف هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در حالت آماده‌باش هستند.»

انتخاب «سفیر سیار» برای قطب شمال

ایالات متحده قصد دارد به منظور بازتاب اهمیت تجاری و استراتژیک قطب شمال، «سفیر سیار» را در این منطقه منصوب کند.علاوه‌بر امریکا، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد و روسیه نیز از کشورهای مجاور قطب شمال محسوب می‌شوند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز جمعه یک روز پس از سفرش به قطب شمال، عنوان کرد: «روسیه صدها مکان‌ نظامی زمان شوروی را در این منطقه بازگشایی کرده است. توانایی روسیه در آنجا یک چالش استراتژیک برای این ائتلاف ۳۰ کشوری ایجاد می‌کند». به گفته استولتنبرگ، چین نیز در حال افزایش نفوذ خود در این منطقه است و خود را یک «کشور نزدیک قطب شمال» توصیف می‌کند و قصد دارد طرح «جاده ابریشم قطبی» را از طریق قطب شمال بسازد تا آن را به اروپا متصل کند.

درگیری‌ خونبار در طرابلس

وزارت بهداشت دولت وحدت ملی لیبی از افزایش شمار تلفات و زخمی‌های جنگ مسلحانه در پایتخت این کشور خبر داد و اعلام کرد که در درگیری‌های طرابلس ۲۳ نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند. وزارت بهداشت دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد: ما از تمام مراکز پزشکی و امدادرسانی می‌خواهیم به خطر درگیری‌های مسلحانه توجه کنند. منابع اعلام کردند که درگیری‌ها میان نیروهای حامی «عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی و شبه نظامیان حامی «فتحی باشاغا» نخست‌وزیر مکلف از سوی پارلمان طبرق ادامه دارد. شبه نظامیان حامی فتحی باشاغا بعد از سیطره بر گذرگاه غرب لیبی به سمت طرابلس درحال حرکت هستند؛ درحالی که شبه نظامیان حامی الدبیبه بسیج عمومی اعلام کرده‌اند.

برق گرفتگی در آلمان و فرانسه

قیمت برق برای قرارداد سال ۲۰۲۳ در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت به ترتیب به ۸۵۰ یورو و بیش از هزار یورو رسید که این قیمت‌ها در هر دو کشور نسبت به سال گذشته میلادی بیش از 10 برابر افزایش داشته است. قیمت برق در سال گذشته در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت حدود ۸۵ یورو بود. رکورد جدید در قیمت برق برای سال آینده میلادی در آلمان و فرانسه در پی جهش قیمت گاز در بازارهای جهانی ثبت شد.

درگیری در نزدیکی خانه خانم معاون

هزاران معترض در آرژانتین در حمایت از «کریستینا فرناندز د کیرشنر» معاون رئیس‌جمهور این کشور که متهم به فساد شده، دست به تظاهرات زدند. آنها در بیرون خانه معاون رئیس جمهور این کشور در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین تجمع کردند و با از میان برداشتن موانعی که پلیس قرار داده بود با نیروهای امنیتی درگیر شدند. رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که حداقل پنج افسر پلیس در این درگیری‌ها مجروح و چهار معترض دستگیر شده‌اند. مقامات دادستانی آرژانتین خواهان محکومیت ۱۲ ساله و محرومیت از مشاغل دولتی برای خانم کیرشنر هستند. این زن ۶۹ ساله متهم به کلاهبرداری و دست داشتن در طرحی برای انتقال بودجه عمومی شده است. به گفته رسانه‌های محلی اعلام این اتهامات باعث خشم در میان حامیان او شده و برخی از آنها برای نشان دادن حمایت‌شان روزها در خارج از محل اقامت او جمع شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود صدور حکم دادگاه اخیر وی چند ماه طول بکشد.











نظر شما