شناسهٔ خبر: 55867866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در جریان بررسی ترکیب و وظایف شورای فقهی بانک مرکزی؛

ایزدخواه: چه زمانی قرار است به متخصصان اسلامی فضا دهیم؟/نظری خانقاه: قرار نیست در هر بانک یک ناظر فقهی مستقر شود

نمایندگان در جریان بررسی طرح بانکداری و تشکیل شورای فقهی به اظهاراتی که اخیرا علیه مجلس در فضای مجازی عنوان شده اشاره کردند و گفتند که قرار نیست به موجب این طرح در هر بانک یک ناظر فقهی مستقر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، روح الله ایزدخواه در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 6 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی پیشنهادات ماده 18 طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل شورای فقهی، گفت: عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان تنظیم گری، نظارت و حقوقی رئیس کل در این شورا اشکالاتی دارد. رئیس کل بانک مرکزی نباید حق رأی در این شورا را داشته باشد همانطور که رئیس مجلس عضو شورای نگهبان نیست.

وی افزود: حضور رئیس کل باید بدون حق رأی باشد چرا که فقها باید در این شورا اظهار نظر کنند. همان طور که در زمان انتخابات می گوییم که 96 درصد مردم سرمایه بانک ها را تامین می کنند اما 4 درصد منتفع می شوند، در جریان بررسی چنین طرحی باید به این مسئله توجه داشته باشیم. ده ها متخصص اسلامی امروز در قم هستند که در سطح دکتری در پژوهشکده ها فعال هستند و ما چه زمانی قرار است به آن ها فضا دهیم؟

ایزدخواه همچنین گفت: مرحوم هاشمی نیز همین طور کشور را اداره می کرد، به علما می گفت شما درس اخلاق دهید ما به جای همه شما اقتصاد را اداره می کنیم لذا این وضعیت امروز کشور شده است! بانک ها تمام اقتصاد، تولید، کشاورزی و تجارت ما را استثمار کردند و در زمان رکود و رشد منفی هم به دنبال ایجاد شعبات جدید خود هستند لذا ما نباید در خستگی به این موضوع رأی موافق دهیم همان طور که در خستگی با حذف ارز ترجیحی موافقت کردیم و پشیمان شدیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با تدابیری که برای این شورا در طرح مذکور اندیشیده شده نه تنها رئیس بانک مرکزی پاسخگو نخواهد بود بلکه ما اختیارات آن را هم افزایش می دهیم. ما باید توجه داشته باشیم که مجلس حق سوال یا استیضاح رئیس بانک مرکزی را ندارد لذا عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش از شورای فقهی باید حذف شود.

سیدغنی نظری خانقاه در مخالفت با پیشنهاد ایزدخواه ضمن انتقاد از اظهارات وی در مورد خستگی نمایندگان مجلس و زیرسوال بردن شأن و حیثیت مجلس، گفت: حضور افراد در شورای فقهی مهم نیست چرا که در این شورا تنها فقها حق رأی دارند، قوانین ما باید مستند به قوانین بالادستی باشند.

وی افزود: ماده 18 طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران براساس ماده 16 قانون برنامه ششم توسعه نوشته شده است. بیان چنین اظهاراتی سبب می شود که اظهاراتی به اشتباه در فضای مجازی علیه مجلس عنوان شود همان طور که اخیرا علیه مجلس گفته شده که ما قرار است در هر بانک یک ناظر فقهی بگذاریم یا اینگونه تلقی شده که به جای حضور 3 یا 4 فقیه در شورای فقهی قرار است در هر بانک یک فقیه مستقر شود که هیچ کدام از این مطالب درست نیست و حضور رئیس بانک مرکزی هم در شورای فقهی تنها برای بیان اطلاعات پیرامون موضوعات است.

نظری خانقاه ادامه داد: از سوی دیگر ما نباید خدمات گذشتگان را زیر سوال ببریم، این تریبون برای ما به امانت گذاشته شده و ما نباید از کسانی صحبت کنیم که دستشان از دنیا کوتاه شده و نمی توانند از خود دفاع کنند.

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس اما در موافقت با پیشنهاد ایزدخواه، گفت: به جای 5 مجتهد متجزی باید فقیه مطلق در این شورا به عضویت در بیاید همان طور که در بالا قید شد این شورا یک شورای تخصصی است و افراد غیرمطلع از فقه نباید در کنار فقها قرار گیرند یا حق رأی داشته باشند.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص مطالب مذکور، گفت: ما شورای فقهی را به عنوان یک رکن در نظر گرفته ایم و موضوعاتی که رئیس کل بانک مرکزی به این شورا ارجاع می دهد یا مسائلی که فقها درخواست می کنند قرار است در این شورا بررسی شود. رئیس کل بانک مرکزی موظف به پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شوراست و باید موضوع را برای فقهی تبیین کند لذا عضویت وی در این شورا ضروری است.

وی افزود: با توجه به اینکه در مسائل فقهی هم ممکن است بین فقها اختلاف نظر وجود داشته باشد در این ماده آوردیم که لازم نیست همه فقها موافق باشند و با موافقت 3 فقیه حکم صادر می شود بنابراین دغدغه همکاران در این ماده پیش بینی شده است.

علی نیکزاد ثمرین در پاسخ به اظهارات نمایندگان، گفت: ماده 18 طرح مذکور براساس ماده 16 قانون برنامه ششم توسعه نوشته شده لذا عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی در شورای فقهی بدون اشکال است، از سوی دیگر مصوبات فقهی این شورا با رأی موافق 3 فقیه در جلسه معتبر شناخته شده است بنابراین کار شورای فقهی با موازین اسلامی تطبیق دارد.

نایب رئیس مجلس که اداره این جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به اظهارات روح الله ایزدخواه، یادآور شد: مجلس خسته نیست، نمایندگان در خستگی تصمیم گیری نمی کنند و دشمن خسته است.

گفتنی است علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز، در جریان بررسی این ماده به استناد اصل چهارم قانون اساسی اخطار داد و گفت: در ماده 18 طرح مذکور ابهاماتی وجود دارد به خصوص در مورد مصوبات غیر فقهی ابهام دارد، این در حالی است که این شورا تنها درباره مسائل فقهی باید حکم صادر کند و ما نباید دایره وظایف این شورا را گسترده کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نهایت با پیشنهاد روح الله ایزخواه مخالفت کردند.

 

نظری خانقاه: تلاش مجلس برای برگرداندن بانک‌ها به ریل قانونی

در ادامه نشست؛ سیدغنی نظری خانقاه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 6 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: نمایندگان مجلس هیچگاه برای فعالیت‌هایشان خسته نیستند چرا که وقتشان را وقف ملت و تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌اند بنابراین برخی نمایندگان که گفتند ما در خواب آلودگی به حذف ارز ترجیحی رأی دادیم، به رفتار خودشان استناد کردند و نباید رفتار سایر نمایندگان را زیر سوال ببرند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکت مجلس برای تحقیق و تفحص از فولاد، اقدامی در جهت مبارزه با فساد بود و این آغاز راه بوده که قابل تقدیر است.

وی  تصریح کرد: بنده مخالف وضع موجود بانک‌ها هستم که عامل اصلی گرانی، تورم و افزایش پایه پولی هستند، ضمن اینکه در مورد عدم پاسخگویی بانک‌ها، کمیسیون اقتصادی به ویژه رئیس آن بعد از برگزاری 100 ساعت جلسه به این نتیجه رسیدیم که قانون در این زمینه باید اصلاح شود تا بانک‌ها خود را آزاد از قوانین ندانند.

نظری خانقاه یادآور شد: بانک‌ها باید بدهکاران کلان را به مردم معرفی کنند و محرومان را نیز در بهره‌مندی از مزایا در نظر بگیرند و تنها به عده‌ای خاص وام ندهند و تسهیلات را به عموم مردم اختصاص دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نکته مهم در این قانون استقلال بانک مرکزی است و اینکه دولت نباید هر زمان خواست دست در جیب بانک‌ها کرده و باعث تورم شود بنابراین در این راستا با دقت کامل و بر اساس مسئولیت شرعی که داریم به بررسی این قانون خواهیم پرداخت و قطعاً نتیجه تصویب قانونی مترقی برای رفع مسائل و مشکلات کشور خواهد بود که بانک‌ها را به خط و مدار قانون برگرداند و از رفتارهایی که به ضرر مردم باشد جلوگیری کند.

علی نیکزاد ثمرین در پاسخ به وی افزود: نمایندگان در دو شیفت صبح و عصر برای خدمت به مردم فعالیت می‌کنند و لازم باشد در قالب سه شیفت هم به اصلاح این قانون خواهند پرداخت و هیچ نماینده‌ای خسته نیست بنابراین دوستان باید در بیان مطالبشان رعایت انصاف را داشته باشند./

پایان پیام

نظر شما