شناسهٔ خبر: 55867390 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تنش آبی در ۹۳۲ شهر و روستای خراسان رضوی/ نیمی از شبکه‌های آب و فاضلاب استان بالای ۳۰ سال قدمت دارد

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر جمعیت در استان تحت پوشش شبکه آب شرب بهداشتی هستند، گفت: نیمی از شبکه‌ آب و فاضلاب استان عمر بالای ٣٠ سال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مهدی جهان‌طلب معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی در مدیریت امور آب و فاضلاب کاشمر با اشاره به اینکه پس از بارندگی‌های سال ٩٧ و ٩٨، شاهد کاهش بارندگی در دو سال اخیر بودیم، افزود: امسال علیرغم بارش ١۶۵ میلی‌متری بارندگی اما همچنان نسبت به میانگین دوره آماری ٢٠ درصد عقب هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ٩۶ شهر و ٢ هزار و ٩٣٠ روستا با ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر جمعیت تحت پوشش شبکه آب شرب بهداشتی قرار دارند.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بابیان اینکه ٩٧ درصد آب استان از منابع زیرزمینی و ٣درصد از سدهای کوچک و متوسط تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: باوجود کمبود آب اما در حال حاضر آب شرب مورد نیاز خراسان رضوی از محل هزار و ۴٠٠ حلقه چاه، ٢٠۵ چشمه و ٧١ رشته قنات تأمین می‌شود.

جهان طلب با اشاره به تمهیدات لازم در خصوص تأمین آب مورد نیاز در نقاط مختلف استان، یادآور شد: ٣٢ شهر و ٩٠٠ روستا در خراسان رضوی دارای تنش آبی هستند که امیدواریم با همراهی و کمک مردم با مدیریت مصرف این مشکل حل شود تا با قطعی آب مواجه نشویم.

وی سرانه تولید به ازای هر نفر در استان را ٢۶۴ لیتر و سرانه مصرف را ١٨٠ لیتر اعلام کرد و تصریح کرد: به‌منظور تأمین و ارتقای آب شرب موردنیاز ٩۴ پروژه با ٢٧٠میلیارد تومان اعتبار در نقاط مختلف خراسان رضوی در دست اجرا است.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اختصاص ۵٧۵میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در ١٢٠ روستای استان، تصریح کرد: در هفته دولت امسال ٧٩ پروژه با ١١٠ میلیارد تومان هزینه در حوزه آب و فاضلاب خراسان رضوی افتتاح و یا کلنگ آغاز آن به زمین زده می‌شود.

جهان طلب با اذعان به اینکه با ٨۵٠ لیتر کسری آب روبرو هستیم، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در بحث افت سفره‌های زیرزمینی است و این مهم هرساله باعث کاهش تولید آب و توان چاه‌های آب شرب می‌شود و چاره‌ای جز حفر چاه جدید نداریم.

وی بابیان اینکه طی سال‌های ٩٩و ١۴٠٠ به دلیل عدم رعایت مدیریت مصرف با افزایش ٧درصدی تولید و در سال جاری نیز با افزایش ٣درصدی تولید آب شرب در خراسان رضوی بودیم، ادامه داد: پایین بودن تعرفه آب مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف است و این در حالی است که تعرفه هزینه‌ها واقعی است و این مهم بحث نگهداری و سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

390میلیارد ریال اعتبار صرف پایداری آب در 17 روستای کاشمر می شود

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به ٣٠ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در خراسان رضوی، افزود: ۵٠ درصد این خطوط عمر بالای ٣٠ سال دارد که برای اصلاح و بازسازی هر کیلومتر ۵٠٠ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

جهان طلب بابیان اینکه دو شهر بجستان و جنگل در استان به دلیل پایین بودن کیفیت آب، آب شرب موردنیاز در این مناطق به‌صورت کارتی توزیع می‌شود، اذعان کرد: موضوع انشعابات غیرمجاز یکی از دغدغه‌های اصلی ماست، به‌طوری‌که در سال گذشته هشت هزار و ۵٠٠ انشعاب غیرمجاز شناسایی و تبدیل به مجاز شده است و در سال جاری نیز شناسایی و برخورد با ١٠ هزار انشعاب در دستور کار قرار دارد.

 وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای مجتمع آب‌رسانی زنده جان کاشمر، یادآور شد: از محل ماده ۵۶، مبلغ ٣٩ میلیارد تومان در بحث شبکه و تأمین آب مجتمع آب‌رسانی پایین ولایت کاشمر که ١٧ روستا را شامل می‌شود اختصاص‌یافته است.

کاشمر اولین شهرستان  خراسان رضوی که تمام روستاهای آن دارای آب شرب شدند

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سایه همراهی و همکاری اصحاب رسانه و فعالان مجازی در شهرستان اقدامات خوبی در حوزه مدیریت صرفه‌جویی در مصرف آب انجام‌شده است، گفت: خوشبختانه درنتیجه مدیریت فشار که در ایام پیک مصرف به‌ویژه ایام تابستان انجام‌شده است هیچ‌یک از مناطق شهری و روستایی در تابستان امسال با قطعی آب مواجه نشدند.

سید مهدی عراقی زاده با اشاره به ۴ پروژه در دست احداث با ۶میلیارد تومان اعتبار در این شهرستان، ابراز داشت: متأسفانه به دلیل نزدیکی روستاها به شهر کاشمر شاهد افزایش ساخت باغ ویلا در این شهرستان هستیم.

وی بابیان اینکه تعداد متقاضیان انشعاب برای باغ ویلاهای احداثی در کاشمر رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های قانونی و اینکه نمی‌توانیم به درخواست‌های خارج از محدوده انشعاب بدهیم، شاهد افزایش انشعابات غیرمجاز هستیم.

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر با اشاره به دریافت ۶٠٠ درخواست انشعاب برای باغ ویلاهای ساخته‌شده در نقاط مختلف کاشمر، یادآور شد: اگرچه از ابتدای سال ١٩٠ انشعاب غیرمجاز شناسایی و با متخلفین برخورد شده است، اما ضروری است جهاد کشاورزی و شهرداری در گام نخست اجازه ساخت‌وساز ندهند.

وی با اشاره به آب‌رسانی به روستای گندم بر کاشمر تصریح کرد: با تحت پوشش قرار گرفتن و بهره‌مندی تمام روستاهای کاشمر از شبکه آب شرب بهداشتی، کاشمر اولین شهرستان در خراسان رضوی است که تمام روستاهای آن تحت پوشش قرار گرفتند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

نظر شما