شناسهٔ خبر: 55840935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تقویم تاریخ

صاحب‌خبر -

قتل عام اصفهان به دست تیمور
635 سال پیش، برابر 27 آگوست 1387 میلادی، شهر اصفهان پس از یك مقاومت طولانی و جانانه به دست تیموریان افتاد. به دستور امیر تیمور گوركان معروف به تیمور لنگ، تا 3 روز قتل‌عام مردم اصفهان برای سربازان آزاد و مجاز اعلام شد. تیمور 3 بار به ایران لشكر كشید و در 69 سالگی به سال 1405 میلادی درگذشت. این شاه گورکانی در طول 35 سال حکومت، مناطقی از مرز غربی چین تا مدیترانه را تصرف كرد. تیمور شهر سمرقند را پایتخت خود قرارداد و به این استناد، ازبك‌ها او را موسس كشور خویش می‌پندارند.
حفر نخستین چاه نفت در آمریکا
163 سال پیش، برابر 27 آگوست 1859 میلادی، نخستین چاه نفت دنیا در ایالات متحده آمریکا به نفت رسید. كار حفر نخستین چاه نفتی جهان در 24 ژانویه 1859 میلادی در ایالت پنسیلوانیای آمریكا آغاز شد و 8 ماه بعد بشر به نفت دست یافت. مسئولیت این حفاری بر عهده ادوین دریک مخترع و مهندس آمریکایی بود و او از روش ابداعی خود برای حفر چاه و رسیدن به نفت بهره برد. تا قبل از حفر نخستین چاه نفت به كمك وسایل جدید حفاری، این ماده فقط ازچشمه‏های سطحی نفت یا چاه‏های كم عمق كه به وسیله دست حفر می‏شد قابل استخراج بود و موارد استفاده از نفت خام نیز بسیار محدود بود.
مترجم و مصحح مثنوی معنوی
77 سال پیش، برابر 27 آگوست 1945 میلادی، رینولد نیکلسون، اسلام‌شناس و مستشرق شهیر انگلیسی در 77 سالگی درگذشت. نیکلسون در دانشگاه به فرا گرفتن زبان‌های یونانی و عربی پرداخت اما بعد از دیدار با ادوارد براون آموختن زبان فارسی را نیز آغاز کرد. او برای پایان‌نامه خود گزیده‌ای از دیوان شمس و مثنوی را ترجمه کرد و نهایتا به عنوان استاد زبان فارسی در دانشگاه لندن مشغول کار شد. ترجمه، تصحیح و انتشار بسیاری از متون فارسی و عربی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های رینولد نیکلسون طی نزدیک به نیم قرن فعالیت تحقیقی و دانشگاهی باید قلمداد شود.
مرگ خالق مفتش شش انگشتی
6 سال پیش، برابر 5 شهریور 1395 خورشیدی، داوود رشیدی، هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در 83 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. رشیدی در طول حیات هنری خود نقش‌های ماندگار بسیاری را به تصویر کشید که از آن جمله می‌توان به  ایفای نقش «آقا حسینی» در فیلم کندو، «مفتش شش‌انگشتی» در سریال هزاردستان و «رضاخان» در فیلم کمال‌الملک اشاره کرد. او همراه جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهره برجسته‌ای بودند که در دهه 40 خورشیدی از تئاتر پا به عرصه سینما گذاشتند و خوش درخشیدند.

نظر شما