شناسهٔ خبر: 55818599 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وجود ۳ هزار هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره در کشور

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۳ هزار هزارمیلیارد تومان یا ۳ هزار همت در جا‌های مختلف کشور طرح‌های نیمه کاره وجود دارد و میزان منابع که هر سال در بودجه گذاشته می‌شود به اندازه این نیست که حتی این‌ها را بتوانیم جلو ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گزارشی از عملکرد سازمان برنامه و بودجه طی یکسال گذشته ارائه کرد.

یک مقایسه ای برای ما داشته باشید از بحث خزانه، درآمدهای دولت اینکه شما در چه شرایطی تحویل گرفتید و الآن چه میزان تغییر کرده؟

آقای میرکاظمی: مرداد ۱۴۰۰ که ما کار را شروع کردیم مشکل اصلی بحث حقوق همان ماه بود یعنی یکی از مسائلی که، چون من زمانی که حکم من را آقای رئیسی ابلاغ کردند کابینه قبلی بودند، چون هنوز هیأت دولت جدید نیامده بود من به عنوان معاون رئیس جمهور در جلسات دولت شرکت می‌کردم خود آن عزیزان مطرح می‌کردند که شما‌ها مرداد را چه جوری می‌خواهید حقوق بدهید، چون در خزانه منابعی نبود حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که دلیل اینکه پول نبوده تخصیص‌ها مانده بود و از تنخواه هم که می‌خواستیم استفاده کنیم قانوناً ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه در هزار و ۴۰۰ می‌شد استفاده کرد که خب دولت قبل کامل استفاده کرده بود یعنی اصلاً، اضافه بر آن متوجه شدیم که ما با یک سررسید اوراقی هم روبرو هستیم که جدولی که من گفتم تهیه کردند در همان تاریخ ۵۳۴ هزار میلیارد تومان اوراقی بود که سررسیدش در طول دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد که اصل و سود اوراقی است که مصرف شده بود و در دست مردم است این‌ها بایستی انجام بشود پارسال ما ماهی ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق را تسویه کردیم امسال ماهی ۱۵ هزار میلیارد تومان داریم اوراق مصرف شده قبل را تسویه می‌کنیم.

حرکت به سمت کاهش هزینه های غیر ضرور

یعنی این واقعیت حرکت جدی را از دولت سیزدهم گرفته این به هر جهتی بود که شروع کردیم کار را خب واقعاً همه نگران بودند که چه باید کرد باید چگونه اداره بکنیم از آن طرف هم حدود ۳ هزار همت یا سه هزار، هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه کاره روی زمین بود یعنی پایان سال که یک گزارشی ما گرفتیم تقریباً همین حدود را پروژه‌های مختلفی بود از راه و بیمارستان و از دانشگاه و مدرسه و پروژه‌های متفاوتی که در سطح کشور این‌ها تعریف شده بود به مرور زمان خورده بود و آخرین گزارشی که ما گرفتیم شانزده و نه دهم سال هم همانطوری که در گزارش هم بود پایان پروژه‌های ما بوده به متوسط عمرشان، اگر به همین منوال جلو برویم خب خیلی سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به سرانجام برسد و قاعدتاً پارسال با مدیریتی که در هزینه‌ها شد و رفتیم به سمت اینکه هزینه‌های غیر ضرور را کاهش بدهیم و همین طور افزایش درآمد را دنبال کردیم درآمد‌هایی که لازم بود در بخش مالیات بود در بخش نفت بود این‌ها افزایش پیدا کرد و به لطف خدا پایان سال ما شاید برای اولین بیشترین میزان پرداخت تملک دارای سرمایه را داشتیم یعنی پروژه عمرانی را شاید ۲۰۲ همت پرداخت شد ۲۰۲ هزار میلیارد تومان البته در رابطه با تورم و تعدیل خب این ارزشش میزان ۲۰۲ هزار تا نیست، ولی عدد بزرگی بود.

این در حالی بود که در شروع دولت می‌گفتند شما چه جوری می‌خواهید اداره بکنید و واقعاً کار بسیار سختی بود کار سنگینی بود به لطف خدا انجام شد یا هرچی جلوتر می‌رفتیم با بدهی‌های جدیدی روبرو می‌شدیم مثلاً برداشت از صندوق توسعه ملی بیش از ۶۰ میلیارد دلار این‌ها جزو تعهداتی است که باید دولت سیزدهم پرداخت بکند یا بخش واکسن، شما خاطرتان است بحث شروع کار دولت، ما روزی کشورمان درگیر ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از هموطنانمان به رحمت خدا می‌رفتند و می‌گفتند خب واکسن وارد نمی‌شود، چون FATF امضاء نشده، چون فلان است، چون بلوکه شده پول‌ها که آن هم تلاش مضاعفی صورت گرفت با کمک خود آقای رئیس جمهور و تماس‌هایی که داشتند هم پول‌ها یک بخشی از آن آزاد شد و هم واکسن وارد شد.

خشکسالی هم تولید ما را پایین آورده بود یعنی نیاز به واردات بیشتر شده بود از آن طرف قیمت‌های جهانی نیمه اول ۱۴۰۰ یک افزایش قیمت خورده بود، در بودجه، ۸ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی گذاشته شده بود که شش و نیم میلیارد دلار آن را دولت قبل مصرف کرده بود و میزان ذخایر استراتژیک ما بین ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر خط قرمز بود یعنی با یک وضعیت اینگونه حالا بدهی به بانک‌ها جای خود که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان حالا چی تو سایت بانک مرکزی بود که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان حالا حسابرسی بشود قطعاً کمتر است، ولی خب ادعای این بود یا بدهی به تأمین اجتماعی عدد قابل توجهی بود که بایستی این‌ها تسویه حساب بشود و این‌ها جزو تعهدات این دولت قرار گرفته خب بحمدالله تلاش شد که کار با جدیت جلو برود، اما هزینه‌های زاید را مدیریت کردیم که پرداختی صورت نگیرد و همین که تلاش شد درآمد دولت بالا برود و درآمد‌های نفتی به خصوص در دور زدن تحریم و کار‌هایی که می‌شد صورت گرفت به سرعت کالا‌های اساسی وارد کشور شدند.

رشد ۳۰۰  درصدی قیمت جهانی برخی از اقلام اساسی طی یک سال

سه نوبت افزایش قیمت جهانی داشتیم تا ۳۰۰ درصد قیمت‌های جهانی در بعضی از اقلام افزایش پیدا کرد مثلاً روغن از جمله آن‌ها بود ما چهار و نیم میلیون تن پارسال برداشت گندم داشتیم در صورتی که ۱۱ و نیم میلیون تومان مصرف کشورمان است این در حالی است که باید ۵ میلیون تن هم همیشه ذخیره داشته باشیم یعنی  اصولا بایستی واردات انجام می‌شد نیمه دوم ۱۴۰۰ مجدداً یک افزایش قیمت دیگر جهانی اتفاق افتاد و خیلی کار را سخت کرد برای ما و در پایان سال هم موضوع جنگ روسیه و اوکراین بود که در واقع افزایش قیمت سوم جهانی هم اتفاق افتاد و کار واقعاً مشکل‌تر و پیچیده‌تر شد.

پارسال هم دولت تکلیف داشت نیمه دوم ارز ترجیحی را حذف کند و نیمایی را جایگزین بکند که خب حالا، چون وضعیت مناسب نبود شرایط اقتصادی، دولت اجازه گرفت از مقام معظم رهبری که ادامه بدهند و برای ۱۴۰۱ این اتفاق بیفتد و جایگزینی بشود و این یارانه‌ای که در آخر زنجیره پرداخت می‌شد که در واقع اول زنجیره پرداخت می‌شد که اثربخش نبود این را تصمیم گرفته شد که در آخر زنجیره به  مردم پرداخت بشود که این اتفاق هم در سال ۱۴۰۱ افتاد. مصرف کاذب در زنجیره مشهود است. 

<div id="video-display-embed-code_8441386"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3553447/8441386?width=400&height=300"></script></div>

روغن تولید شده سه روز بعد در قفسه فروشگاه های کشور همسایه!

بعضی وقت‌ها کالا‌های ما در کشور‌های همسایه به وفور دیده می‌شد کالا‌های یارانه ای، مثلاً تولید سه روزه خام ما در قفسه فروشگاه‌های کشور‌های همسایه بود تولید سه روزه، یعنی به محض اینکه این تولید می‌شده می‌رفته خارج از شبکه و خارج از کشور در مورد آرد هم همین طور بوده، در مورد ذرت هم همین طور بوده، جو هم همین طور بوده، دارو یکی از مسائلی بود که اتفاق زیادی می‌افتاد و حدود آن ۸ میلیارد دلار با ۱۷ میلیارد دلار.

شرایط از لحاظ اقتصادی تغییر کرده؟

آقای میرکاظمی: الآن از لحاظ اقتصادی خب آن تنگنا‌هایی که داشتیم نه اینکه بگوییم رفع شده، چون بخش بدهی‌ها تا پایان برنامه دولت سیزدهم همراهش است یعنی ما امسال بدهی اوراق را ماهی ۱۵ هزار میلیارد تومان ... تصدیق می‌کند متوسط یعنی بایستی حدود ۱۸۰ همت را تسویه کنیم تا پایان سال خب این ادامه داد سال آینده هم وجود دارد سال بعدش هم هست تا ۱۴۰۵ این‌ها ادامه دارد یا بدهی به تأمین اجتماعی خب این بدهی است این باید تصحیح بشود بدهی به صندوق توسعه ملی یا بدهی‌ که به بانک‌ها وجود دارد این‌ها بحث‌هایی است که همراه است داریم تلاش می‌کنیم که هم مدیریت شود و هم اینکه بتوانیم تأخیر نداشته باشیم.

شما ببینید یک روز اوراق دست مردم نمانده، چون دست مردم است و بایستی دولت منظم این را تسویه بکند که خودش هم که می‌خواهد عرضه بکند خریدار برایش باشد و میزانی که ما داریم منتشر می‌کنیم به مراتب کمتر از آن چیزی است که داریم تسویه می‌کنیم یعنی امسال ۱۸۰ همت اوراق تسویه می‌شود ۱۰۳ همت در برنامه است که منتشر می‌شود.


حالا طرح‌های نیمه تمام می‌شود بعضی از آن‌ها را طرح‌های تاریخی نام گذاشت که این‌ها به پایان نرسیده برنامه مشخص دولت برای این طرح‌ها چه هست و آیا زمان بندی مشخصی می‌شود برای شان در نظر گرفته اصلاً شفاف است که چه میزان طرح ِ در چه مرحله‌ای است؟


آقای میرکاظمی: خب همانطور که اشاره کردم حدود ۳ هزار میلیارد تومان یا ۳ هزار همت در جا‌های مختلف کشور طرح‌های نیمه کاره وجود دارد و میزان منابع که هر سال در بودجه گذاشته می‌شود به اندازه این نیست که حتی این‌ها را بتوانیم جلو ببریم یعنی الآن پرداخت می‌شود، ولی میزان تعدیلی که می‌خورد شاید بیشتر از مبلغی است که پرداخت می‌شود و گاهی گفته می‌شود که ممکن است زمان از شانزده و نه دهم سال هم بیشتر بشود که قطعاً این اتفاق می‌افتد اگر به همین منوال برویم یکی از دلایلش این بود که تعداد زیادی پروژه تعریف شده که هیچ ضرورتی واقعاً نداشته برخی از اینها، یعنی فرض کن بعضی از فضا‌هایی که خدمات عمومی به مردم می‌دهند این‌ها دلیلی ندارد دولت بسازد هم می‌شود به شهرداری‌ها واگذار کرد هم می‌شود به مردم واگذار کرد حتی خرید خدمت از این‌ها کرد یعنی به آن‌ها واگذار بشود و خود دولت ضمانت بکند که این‌ها اقتصادی هستند یا بخش‌هایی که فرض بفرمایید جاده‌هایی بود که دو بانده بوده من بعضی از استان‌ها می‌روم خب می‌گویم واگذار کنید به بخش خصوصی، می‌گویند ترافیک ندارد، ترافیک ندارد یعنی اقتصادی نیست خب چه ضرورتی دارد منابع را ما صرف طرح‌هایی بکنیم که غیر اقتصادی است در حالی که همانجا مشکل اشتغال دارند.

<div id="video-display-embed-code_8441538"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3553447/8441538?width=400&height=300"></script></div>

ما منابع را باید مؤثر عمل بکنیم به دلیل فشار‌های سیاسی حالا به دلیل بخش ضرورت‌ها تعداد پروژه‌هایی که تعریف شده خیلی زیاد است کاری که در سفر‌های استانی دارد انجام می‌شود پروژه جدیدی تعریف نمی‌شود به ندرت موضوع جدیدی در یک استان تعریف بشود عمدتاً اولویت بندی است کدام از این طرح‌ها ضروری است کدام طرح هاست که مردم نمی‌توانند انجام بدهند باید خود دولت سرمایه گذاری بکند و برای همین منوال که جلسات کارشناسی که تشکیل می‌شود این اولویت‌ها در هر استانی در هر دستگاهی مشخص می‌شود بعد تخصیص‌هایی که ما در طول ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که می‌دیدیم عمدتاً اولویت با این پروژه‌هایی است که تشخیص داده شده.

سامانه بازار الکترونیک طرح های نیمه تمام بزودی راه اندازی می شود

 آن سامانه بازار الکترونیکی که طرح‌های عمرانی آن در چه مرحله‌ای است؟

آقای میرکاظمی: آن را انجام شده تست هایش انجام شده دارد داده وارد می‌شود که امیدواریم به زودی این را بتوانیم بالا بیاوریم و، ولی نکته مهم این است که خیلی از این طرح، طرح‌های اقتصادی نیست شاید سرمایه گذاران علاقمند به این نباشند، ولی در عین حال ما باید سیستم‌های تشویقی حتی برای برخی از این‌ها بگذاریم ضرورت دارد که ما در بودجه سال ۱۴۰۲ برای این برنامه جامعی ببینیم که این کار انجام بشود پارسال ما با کمال ناباورانه که همه فکر می‌کردند ما در جاری هم می‌مانیم ۲۰۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شد و یک کار جدی در کشور شروع شد امسال هم ما تا امروز ۳۲ هزار میلیارد تومان نقدی و اوراق پرداخت کردیم البته عمده درآمد‌های اصلی ما در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد، چون نیمه اول سال معمولاً تا اظهارنامه‌ها را بدهند اظهارنامه‌های مالیاتی و سایر درآمدهایمان کمتر از نیمه دوم سال است نیمه دوم سال پرداخت‌های عمرانی مان بهتر می‌شود.

هرچند از لحاظ شرایط جغرافیایی ممکن است در بعضی از استان‌ها وضعیت مناسب نباشد ما تلاشمان این بود که پارسال در اسفندماه پرداخت‌ها را به گونه‌ای انجام بدهیم که تا دو سه ماه ۱۴۰۱ این‌ها منابع در اختیار داشته باشند که بتوانند کار‌ها را پشتیبانی کنند که همین اتفاق هم افتاد امیدواریم در نیمه دوم پرداخت‌های بهتری داشته باشیم و همیشه دعوت می‌کنیم که هر فعال اقتصادی ما هر پروژه‌ای را دبیران علاقمند باشد که انجام بدهد ما با کمال میل آماده ایم که واگذار بکنیم و حتی شرایط را برایش اقتصادی بکنیم که بتوانیم پروژه‌ها را، چون چاره‌ای نیست یعنی اگر ما بخواهیم همه این‌ها را خود دولت انجام بدهد قاعدتاً این ۱۷ سال به ۲۰ سال، به ۳۰ سال.


شما گفتید سامانه بر اساس اینکه این پروژه‌ها را معرفی بکند درست است؟

آقای میرکاظمی: معرفی بکند، ولی الآن هم پروژه‌ها را اطلاع دارند یعنی همه شرکت‌هایی که دارند روی این پروژه‌ها کار می‌کنند خود این‌ها شاید علاقمند باشند این پروژه را انجام بدهند آشنا هستند با آن، قبل از اینکه حتی سامانه هم بالا بیاید یا اگر دستگاه‌ها کسی را پیدا کردند که می‌تواند این پروژه‌ای که دارند آن‌ها را انجام می‌دهند انجام بدهند حتماً دولت استقبال می‌کند که این‌ها را واگذار بکند.

 با ترک تشریفات یا در قالب مزایده و مناقصه؟

آقای میرکاظمی: نه قاعدتاً باید آن سیر مراحل انجام بشود، ولی سرعت به آن می‌دهیم که کار انجام بشود حتی تسهیلات اگر لازم باشد کمکش بکنیم حتی در بعضی از پروژه‌ها ما باید ببینیم اگر اقتصادی نیست یارانه‌ای در نظر گرفته بشود نه به عنوان اینکه یارانه داده بشود خرید خدمت بشود فرض بفرمایید امروز هر متر مکعب آب، میزانی که برای هزینه استحصال اینهاست خیلی بالاست میزانی که ما می‌فروشیم قیمتش خیلی پایین است خب اگر یک بخش خصوصی بخواهد بیاید سرمایه گذاری بکند خب این کار قاعدتاً غیر اقتصادی است ما می‌گوییم شما سرمایه گذاری بکن ما متر مکعبی به قیمت اقتصادی از شما می‌خریم، ولی با یارانه به مردم می‌دهیم که این پروژه‌ها اقتصادی باشند.

پس شد سؤال از قرارداد‌ها شد یک سامانه ثبت قرارداد‌ها هم پیگیرش خواهیم بود که چه وضعیتی دارد. راجه به سامانه ثبت قرارداد‌ها می‌خواهیم صحبت بکنیم.آقای دکتر این موضوع، چون در بحث شفافیت خیلی حائز اهمیت هست الآن آماری دارید ارزیابی‌ای دارید که چند درصد قرارداد‌ها اصلاً در این سامانه ثبت می‌شود شرایطش آنجا گفته می‌شود؟

آقای میرکاظمی: ببینید اصل مطلب واگذاری کار است یعنی اگر یک پروژه‌ای یک کاری می‌خواهد واگذار بشود شرایط باید به گونه‌ای باشد که در دسترس همه باشد همین بحث سامانه‌ای که الآن دارد کار می‌شود و ان شاء الله به زودی هم بهره برداری خواهد شد الآن دارد اطلاعات وارد می‌شود آن خیلی مهم است و همین طور اگر یک پروژه‌ای بخواهد واگذار بشود خب قاعدتاً طبق قانون باید تشریفاتش طی بشود یعنی باید مزایده مناقصه‌هایی که برای آن قرارداد لازم است انجام بشود و پیمانکار انتخاب بشود. کار را شروع بکند این مهمتر از این است که بگوییم که حالا این قرارداد وضعش چگونه است این را داریم تمرکز می‌کنیم پافشاری می‌کنیم که این انجام بشود و الآن هم رعایت می‌شود، چون اگر یک دستگاهی رعایت نکند تمام دستگاه‌های نظارتی قطعاً پرونده خواهد شد.

برای افراد و این سال هاست که دارد انجام می‌شود چیزی نیست که بگوییم کار جدیدی است، ولی این خیلی مهم است که وقتی یک موضوعی را دولت می‌خواهد انجام بشود در دسترس عمومی فعالین اقتصادی قرار بدهد، ولی وقتی کار بسته شد دیگر می‌شود قرارداد آن فرد با دولت حالا جزئیات دقیق این بخواهد منتشر بشود شاید خیلی اصولی نباشد همان قدر که اطلاع داشته باشند همچنین قراردادی وجود دارد مبلغش این قدر است پیمانکارش این قدر است و کار را شروع کرده درصد پیشرفت این‌ها را هم می‌توانند متعاقباً اعلام بکنند که ما را سامانه خودمان درصد پیشرفت پروژه‌ها را دقیق از استان‌ها می‌گیریم از دستگاه‌ها می‌گیریم و گزارش‌های نوبه‌ای هم به بخش‌های مختلف این‌ها را ارسال می‌کنیم.


 از نظر خودتان راضی کننده است اتفاقی که در سامانه می‌افتد چه به لحاظ درصد پروژه که در آنجا ثبت می‌شود و چه اطلاعاتی که از پروژه ها...؟

آقای میرکاظمی: باید البته دقیقترش کرد باید این را کامل‌تر کرد، ولی اصل مطلب انتخاب است یعنی انتخاب کسی که می‌خواهد کار را انجام بدهد آن خیلی مهمتر است تا اینکه اسناد آن را بخواهیم منتشر بکنیم بعد از قرارداد، قبل از قرارداد مهم است که در دسترس همه قرار بگیرد یک شرایط مساوی باشد رانتی برای کسی ایجاد نشود و این کار را بتوانند انجام بدهند، ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم عموماً پروژه‌های زیرساخت پروژه‌هایی است که مقبولیت بالایی ندارد در کشوری که مثلاً پتروشیمی داریم و همه علاقمند هستند که پتروشیمی را بزنند علاقمند به این نیستند که یک جاده‌ای که ترافیک ندارد بروند سرمایه گذاری برایش بکنند این‌ها را ما باید اقتصادی بکنیم این کاری است که شروع کردیم و داریم مطالعه می‌کنیم که ان شاء الله ببینیم چه کاری می‌شود انجام داد البته بدانیم که منابعمان محدود است قاعدتاً بایستی اول پروژه‌هایی که اقتصادی است این را انتخاب بکنند بردارند بعد ما ببینیم که ان شاء الله برای آن‌هایی که اقتصاد کمتر هستند و نهایتاً به آن‌هایی که کاملاً غیراقتصادی هستند، ولی نیاز ضروری کشور است حتماً باید برایش منابعی در نظر بگیریم که انجام بشود.

به جای تنخواه سراغ رسوب شرکت های دولتی رفتیم

 امسال دولت به جای استفاده از تنخواه از رسوب شرکت‌های دولتی استفاده کرد درست است این چه تفاوتی می‌کند با استفاده از تنخواه آقای دکتر؟

آقای میرکاظمی: این‌ها بحث مفصلی شد در دولت، ما به دلیل اینکه در زمانی ممکن است پول نیاز داشته باشیم این پول‌ها می‌رود در هزار و ۲۰۰ تا دستگاه توزیع می‌شود در این مقطع ممکن است یک دستگاه بیشتر پول احتیاج داشته باشد یک امکانی هست ماده ۱۲۵ این امکان را می‌دهد که قانونی است که دولت بتواند در زمان‌هایی که پول احتیاج دارد از محل شرکت‌ها برداشت بکند به محض اینکه آن‌ها نیاز داشتند یا تأمین شد این پول برمی گردد یعنی هیچ شرکتی در آن زمان که نیاز دارد بی پول نمی‌ماند، ولی این حسنش چیست؟ حسنش این است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده نمی‌کند که آن باعث افزایش یک پای پول بشود یعنی استقراض از بانک مرکزی نیست از خود دولت برداشته می‌شود به خود دولت داده می‌شود این کمک می‌کند که پایه پولی بالا نرود و به تبع آن ضریب فزاینده و.

خود حساب‌های دولت مگر در نزد بانک مرکزی نیست؟

آقای میرکاظمی: بله

این تفاوتش الآن با آن تنخواهی که فرمودید در افزایش.

آقای میرکاظمی: مال خود دولت است ببینید بانک مرکزی در برخی از ایام که زیاد هم اتفاق افتاده سال‌های گذشته می‌آید خلق پول می‌کند یعنی دولت فرض به فرمایید من ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارم آن که پول ندارد که آن اعتبار می‌دهد خلق پول می‌کند از جامعه جمع نکرده از منابع خودش دارد می‌دهد این را می‌گویند پول پرقدرت، این وقتی وارد جامعه می‌شود با ضریب ۷ با ضریب ۸ می‌شود نقدینگی یعنی می‌شود ۷۰ ـ ۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، اما اگر این پول را از خود شرکت‌های دولتی و از حساب‌های دولتی برداریم موقت و به محض اینکه نیاز شد این‌ها را پر بکند این طبق گزارش وزارت اقتصاد، بانک مرکزی این‌ها پول کم قدرت است، پر قدرت نیست این‌ها

تورمش به مراتب کمتر است البته آن‌ها دوستان بعضی می‌گویند که اصلاً تورم ندارد حالا بعضی‌ها هم می‌گویند نه، تورمش ممکن است کمتر باشد، ولی از اینکه استقراض از بانک مرکزی انجام بشود خیلی بهتر است و میزانی هم که ما تا الآن استفاده کردیم به مراتب کمتر از استقراض‌هایی بوده که در سال‌های قبل اتفاق افتاده، این عدد خیلی کمتر است.

البته من یک نکته‌ای هم اشاره بکنم ما معمولاً به گونه‌ای برنامه ریزی کردیم که وقتی منابعی در خزانه وجود دارد تخصیص صادر می‌کنیم کاری نمی‌کنیم که خزانه مجبور بشود برود استقراض بکند این را ما در سازمان انجام می‌دهیم قبلاً این جور نبود قبلاً تخصیصات صادر می‌شد حالا فشار‌های سیاسی، فشار‌هایی که دستگاه‌ها می‌آوردند مجبور می‌شد خزانه برود استقراض بکند از بانک مرکزی و پرداخت بکند ما این ضربه گیری را امروز در سازمان برنامه داریم انجام می‌دهیم من خود وقتی که وارد سازمان شدم ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص صادر شده بود پولی در خزانه وجود نداشت، ولی امروز دیگر این چرخه را ما اصلاح کردیم و دقیقاً بر اساس اینکه نیاز چقدر است و بر همان اساس تخصیص صادر می‌کنیم که منجر به افزایش نقدینگی و خلق پول نشود.

 بسیار خوب در بحث یارانه‌های برخی معتقدند که دولت بیش از مجوزی که دارد یارانه دارد پرداخت می‌کند و سؤال می‌کنند که بالاخره این دولت دچار کسری نمی‌کند یا مثلاً چطور جبران خواهد شد و از کجا تأمین می‌شود در واقع؟

آقای میرکاظمی:  بعضی‌ها سؤال مقابل این را مطرح می‌کنند می‌گویند دولت دارد در بحث اصلاح یارانه‌ها درآمد دارد کسب می‌کند حالا سؤال شما درست نقطه مقابل این است نه ببینید ما الآن حدود ۳۳۰ همت مجموعه یارانه‌ای است که پرداخت می‌کنیم در طول سال به مردم و حدود ۱۵۰ همت هم دارو و نان که اگر جمع بزنیم می‌شود ۴۰۰ و تقریباً ۸۰، اگر شما مابه التفاوت ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرید بین ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۲۵ تومان حالا ۲۱ تومان در نظر بگیرید حدود ۲۳ میلیارد دلار دارد توزیع می‌شود یعنی پس دولت صرفه جویی نکرده علت این امر چیست؟ علت این است که سه بار افزایش قیمت مواد غذایی را ما داشتیم و اگر می‌خواستیم حمایتی از مردم صورت بگیرد باید یک عدد قابل توجهی به آن‌ها می‌دادیم تا بتواند پوشش بدهد هر چند ممکن است الآن رضایتمندی هم مردم باز انتقاد هم در این داشته باشند، ولی این ۳۰۰ تومان و ۴۰۰ تومان مجموعاً الآن این دارد یک همچنین هزینه‌ای را ایجاد می‌کند منابعی که از این تأمین می‌شود تبصره ۱۴ است یعنی از خود مردم جمع می‌شود یعنی از فروش گاز است، فروش فرآورده است، که این‌ها فروش‌هایی که انجام می‌شود مابه التفاوتش طبق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب سازمان ریخته می‌شود ماهانه این تخصیص‌ها صورت می‌گیرد حالا به کمیته امداد است بهزیستی است به خود پالایش پخش است، ردیف‌های مشخصی دارد از جمله یارانه‌های مردمی و یارانه دارو و نان که از این محل تأمین می‌شود.

من دوست دارم که این زمان را اگر نکته مهمی باقی مانده که در یکی دو جمله می‌شود اشاره کرد بفرمایید.

آقای میرکاظمی: نکته‌ای که قابل توجه این است که واقعاً ما داریم تلاش می‌کنیم که یک انضباط مالی ایجاد بشود هر چند شرایط سختی را گذراندیم شرایط سختی هم در پیش داریم، ولی به لطف خدا کار‌ها به خوبی دارد پیش می‌رود نظمی در بحث تخصیص‌ها ایجاد شده منابع و مصارفمان را مرتب داریم رصد می‌کنیم کمیته‌های تخصیصی داریم دوستانی از نفت حضور دارند از بانک مرکزی حضور دارند از وزارت اقتصاد حضور دارند و مرتب ما منابع و مصارف را با همدیگر کنترل می‌کنیم که ان شاءالله هزینه به مردم تحمیل نشود.

نظر شما