حدود ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهکاره با متوسط عمر ۹ر۱۶ سال در سطح کشور روی زمین مانده است که اگر به همین ترتیب جلو برویم، چندین سال طول میکشد تا این پروژهها به سرانجام برسد.؛ به همین دلیل پروژه جدیدی فعلا تعریف نمیشود.
به گزارش تسنیم ، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی ویژه خبری ضمن اعلام این مطلب با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در زمان تحویل به دولت سیزدهم، گفت: از مرداد ۱۴۰۰ که کار را شروع کردیم، مشکل اصلی ما پرداخت حقوق همان ماه بود. چون در خزانه منابعی نبود. اعضای کابینه دولت قبل در جلسات اول به ما میگفتند شما با کدام پول میخواهید حقوق مرداد را پرداخت کنید؟وی افزود: در پایان کار دولت قبل حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که به دلیل خالی بودن خزانه، این تخصیصها معطل مانده بود. از تنخواه هم نمیشد استفاده کنیم زیرا بر اساس قانون، ۵۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ میتوانستیم استفاده کنیم که دولت قبل آن را تمام و کمال استفاده کرده بود. علاوه بر این، متوجه شدیم که با سررسید اوراق هم روبرو هستیم و ۵۳۴ هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراقی است که سررسید آنها در طول دولت سیزدهم خواهد بود؛ این درحالی است که سال گذشته ماهی ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مصرف شده در دولت قبل را تسویه کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال گذشته با مدیریتی که در هزینهها و افزایش درآمد صورت گرفت، در پایان سال برای اولین بار بیشترین میزان پرداخت تملک دارایی سرمایهای را داشتیم و حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. همچنین هر چه جلوتر میرفتیم با بدهیهای جدیدی روبرو میشدیم مثل برداشت از صندوق توسعه ملی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که توسط دولت قبل ایجاد شده بود؛ اینها تعهداتی است که دولت سیزدهم باید آنها را پرداخت کند.وی به عدم استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بودجه کشور در بین ۱۲۰۰ دستگاه توزیع میشود و زمانی ممکن است یک دستگاه نیاز بیشتری به پول داشته باشد که ماده ۱۲۵ این امکان را میدهد دولت در زمان نیاز از منابع شرکتها برداشت کند و به محض تامین نیاز آنها، این پول بازگردد. درواقع هیچ شرکتی در زمان نیاز بیپول نمیماند. حسن این روش این است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده نمیکند. بانک مرکزی در برخی از ایام خلق پول میکند. در مواقعی که دولت پول نیاز دارد، بانک مرکزی اعتبار میدهد که به آن پول پرقدرت گفته میشود. اما اگر این پول از خود حسابهای دولتی برداشته شود طبق گزارش وزارت اقتصاد، تورم کمتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی ایجاد میکند.
میرکاظمی به کاهش تولید گندم در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مورد بعدی خشکسالی بود که با آن روبرو شدیم که تولید ما را پایین آورد و نیاز به واردات بیشتر شده بود. از طرفی قیمتهای جهانی نیمه اول پارسال افزایش یافته بود. در بودجه ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی گذاشته شده بود که ۵ر۶ میلیارد دلار آن را دولت قبل مصرف کرده بود و میزان ذخایر استراتژیک بین ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر خط قرمز بود. همچنین بدهی به بانکها و تأمین اجتماعی از چالشهای دیگر این دولت بوده که جزو تعهدات ما قرار گرفته است.همچنین در حوزه تخصیص ارز دولتی مصرف کاذب زیادی داشتیم و کالاهای یارانهای ما در کشورهای همسایه به وفور دیده میشد. وی درباره برنامه دولت برای طرحهای نیمهتمام گفت: تعداد زیادی پروژه تعریف شده که هیچ ضرورتی نداشتهاند؛از این رو باید به طور مؤثر عمل کنیم و هیچ ضرورتی ندارد منابع را صرف طرحهایی کنیم که غیراقتصادی هستند.
∎
به گزارش تسنیم ، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی ویژه خبری ضمن اعلام این مطلب با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در زمان تحویل به دولت سیزدهم، گفت: از مرداد ۱۴۰۰ که کار را شروع کردیم، مشکل اصلی ما پرداخت حقوق همان ماه بود. چون در خزانه منابعی نبود. اعضای کابینه دولت قبل در جلسات اول به ما میگفتند شما با کدام پول میخواهید حقوق مرداد را پرداخت کنید؟وی افزود: در پایان کار دولت قبل حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که به دلیل خالی بودن خزانه، این تخصیصها معطل مانده بود. از تنخواه هم نمیشد استفاده کنیم زیرا بر اساس قانون، ۵۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ میتوانستیم استفاده کنیم که دولت قبل آن را تمام و کمال استفاده کرده بود. علاوه بر این، متوجه شدیم که با سررسید اوراق هم روبرو هستیم و ۵۳۴ هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراقی است که سررسید آنها در طول دولت سیزدهم خواهد بود؛ این درحالی است که سال گذشته ماهی ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مصرف شده در دولت قبل را تسویه کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال گذشته با مدیریتی که در هزینهها و افزایش درآمد صورت گرفت، در پایان سال برای اولین بار بیشترین میزان پرداخت تملک دارایی سرمایهای را داشتیم و حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. همچنین هر چه جلوتر میرفتیم با بدهیهای جدیدی روبرو میشدیم مثل برداشت از صندوق توسعه ملی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که توسط دولت قبل ایجاد شده بود؛ اینها تعهداتی است که دولت سیزدهم باید آنها را پرداخت کند.وی به عدم استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بودجه کشور در بین ۱۲۰۰ دستگاه توزیع میشود و زمانی ممکن است یک دستگاه نیاز بیشتری به پول داشته باشد که ماده ۱۲۵ این امکان را میدهد دولت در زمان نیاز از منابع شرکتها برداشت کند و به محض تامین نیاز آنها، این پول بازگردد. درواقع هیچ شرکتی در زمان نیاز بیپول نمیماند. حسن این روش این است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده نمیکند. بانک مرکزی در برخی از ایام خلق پول میکند. در مواقعی که دولت پول نیاز دارد، بانک مرکزی اعتبار میدهد که به آن پول پرقدرت گفته میشود. اما اگر این پول از خود حسابهای دولتی برداشته شود طبق گزارش وزارت اقتصاد، تورم کمتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی ایجاد میکند.
میرکاظمی به کاهش تولید گندم در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مورد بعدی خشکسالی بود که با آن روبرو شدیم که تولید ما را پایین آورد و نیاز به واردات بیشتر شده بود. از طرفی قیمتهای جهانی نیمه اول پارسال افزایش یافته بود. در بودجه ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی گذاشته شده بود که ۵ر۶ میلیارد دلار آن را دولت قبل مصرف کرده بود و میزان ذخایر استراتژیک بین ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر خط قرمز بود. همچنین بدهی به بانکها و تأمین اجتماعی از چالشهای دیگر این دولت بوده که جزو تعهدات ما قرار گرفته است.همچنین در حوزه تخصیص ارز دولتی مصرف کاذب زیادی داشتیم و کالاهای یارانهای ما در کشورهای همسایه به وفور دیده میشد. وی درباره برنامه دولت برای طرحهای نیمهتمام گفت: تعداد زیادی پروژه تعریف شده که هیچ ضرورتی نداشتهاند؛از این رو باید به طور مؤثر عمل کنیم و هیچ ضرورتی ندارد منابع را صرف طرحهایی کنیم که غیراقتصادی هستند.
نظر شما