شناسهٔ خبر: 55801746 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

زنگ خطر شیوع مجدد کرونا در پاییز و زمستان

پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند تاثیر بسیار در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ و میر داشته باشد، اما اکنون با کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مواجه هستیم و واکسیناسیون هم روند نامناسبی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، متاسفانه رعایت های بهداشتی به شدت کاهش یافته و استقبال از واکسیناسیون هم با وجود افزایش تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی بسیار کم است. تنها 25 درصد مردم ماسک می‌زنند این آمار در برخی استان‌ها به زیر 20 درصد هم رسیده است. ماسک و واکسن به عنوان اصلی‌ترین پروتکل‌های کنترل بیماری و جلوگیری از چرخش ویروس در جامعه مطرح می‌شود.

اما در روزهای صعودی آمار ابتلا نامناسب و نقشه کرونایی کشور هم هر هفته با افزایش شهرهای قرمز و نارنجی مواجه شده است. امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی مرگ و میر بالایی ندارد اما ابتلای آن 5 تا 6 برابر افزایش پیدا کرده است با این افزایش می‌تواند فشار بسیاری را به مراکز درمانی وارد کند. پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند تاثیر بسیار در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ و میر داشته باشد. اما اکنون با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه هستیم از سویی دیگر بررسی آمارهای اعلام شده از وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند واکسیناسیون هم مناسب نیست وضعیتی که می‌تواند زنگ خطری برای شیوع بیماری در پاییز و زمستان پیش رو باشد به ویژه آنکه فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها هم به صورت حضوری خواهد بود.

مدیر واحد مبارزه با بیمارهای واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به شناسایی ویروس منحوس کرونا از اسفند ماه سال 98، اظهار داشت: موارد ابتلا و شناسایی از طریق آزمایش ترشحات بینی و گلو انجام شد و تا  فروردین ماه موج اول را رقم زد و تیر 99 موج دوم، پاییز 99 موج و به همین ترتیب چند ماه یک بار موج کرونا اتفاق افتاد تا اینکه موج ششم در بهمن 1400 شکل گرفت و سپس در اوایل تیر 1401 با افزایش موارد ابتلا مواجه شدیم.

رضا فدایی افزود: در حال حاضر در موج هفتم کرونا قرار داریم، ویروس کرونا با تغییرات تدریجی که می‌کند به نظر می‌رسد برای ماندن در دراز مدت در جامعه خود را سازگار می‌کند از میزان مرگ و میر و کشندگی کم و به سرایت‌پذیری افزوده می‌شود.

مدیر واحد مبارزه با بیمارهای واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه به مرور ویروس کرونا حالتی مثل سرماخوردگی پیدا می‌کند، گفت: البته این موضوع نشان از کم اهمیت شدن موضوع نیست چرا که هر چه مسری‌تر شود، تعداد بیشتری مبتلا می‌شوند و با افزایش مبتلایان با افزایش بستری و مرگ و میر مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: افت و خیزها در بیماری کرونا وجود دارد و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد ابتلا و مرگ و میر را به صفر برسانیم،  به نظر می‌رسد کشورهایی که سعی در به صفر رساندن موارد ابتلا دارند، روش جالبی نیست و با نهایت سخت‌گیری‌ها موفق نخواهند شد اما به صفر نزدیک کردن مرگ و میرها می‌تواند راه بهتری باشد.

فدایی تصریح کرد: کرونا وابسته به فصل نیست و سرایت‌پذیری آن به گونه‌ای است که در تمام طول سال حضور دارد و به تدریج رو به سرایت‌پذیری بیشتر حرکت می‌کند و از قدرت کشندگی به ازای هر 100 نفر ابتلا در حال کم شدن است.

مدیر واحد مبارزه با بیمارهای واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه می‌بایست با کرونا ویروس زندگی کنیم، اظهار داشت: کرونا بیماری مسری تنفسی است که در افراد با علائمی چون تب، سرفه، بدن‌درد، گلودرد، سردرد و غیره ظاهر می‌شود و بیمار با علائم سنگین بعد از چند روز رو به بهبودی می‌رود.

وی افزود: کرونا در افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای می‌تواند خطرساز باشد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تکمیل پروسه واکسیناسیون می‌توان از بیماری پیشگیری کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما