شناسهٔ خبر: 55758466 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با حذف ارز ترجیحی حمایت از مردم بیشتر شده است

رئیس سازمان برنامه وبودجه گفت: دولت با حذف ارز ترجیحی صرفه جویی در هزینه ها نکرده است بلکه حمایت دولت از مردم بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

آقای مسعود میر کاظمی گفت:  زمانی که دولت  سیزدهم ،دولت را تحویل گرفت شرایط اقتصادی مطلوبی وجود نداشت از  ۸ میلیارد دلار ارز  کشور ،۶.۵میلیارد دلار خرید شده بود و کشور تنها یک ونیم میلیارد دلار  برای خرید کالای اساسی داشت.

به گفته  رئیس سازمان برنامه و بودجه علاوه بر کاهش درآمدهای دولت هزینه‌های جاری طی ۸ سال بیش از ۱۰ برابر شده بود، زمان تحویل دولت تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون اعتبار در خزانه مانده بود؛ علاوه بر اینکه باید ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق تسویه می‌شد.

او می گوید:دولت از آغاز کار با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بود، اما درنهایت بدون استقراض و چاپ پول مشکلات یکی پس از دیگری حل شد؛ نه‌تنها مطالبات معوق اقشار پرداخت شد بلکه تخصیص اعتبارات عمرانی و اشتغال در پایان سال  گذشته‌  به بیش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

میرکاظمی گفت:دولت با حذف ارز ترجیحی  صرفه جویی  در هزینه  ها نمی کند به طوری که در بودجه پارسال  ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی گذاشته شده بود  اما هم اکنون‌  به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است با این اقدام  دولت از کف بازار خارج می شود با توجه به جنگ اوکراین افزایش قیمت های جهانی وجود داشته که دولت باید در این بخش حمایت کند.

او گفت: میزان یارانه پرداخت شده بیش از جدول های ارائه شده است بنابراین باید  اصلاحیه یارانه بودجه  به مجلس دهیم .

میرکاظمی گفت: کالا برگ به معنای ارائه کوپن نیست بلکه در قالب کارتی است که برای چند قلم کالا هزینه های در نظر گرفته می شود نظر مجلس برای فعال شدن کالا است اما بیش از ۸۰ درصد مردم به پرداخت یارانه رای داده اند و قانون مجلس به تخصیص کالا برگ است اما هنوز سامانه ارائه کالا برگ فعال نشده است .

او گفت: یارانه‌ای که هم اکنون به مردم پرداخت می‌شود زمینه ساز تورم نمی‌شود چرا که از خود جامعه جمع‌آوری شده و مربوط به تبصره ۱۴ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ماهیانه ۲۷ هزار میلیارد یارانه و سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز یارانه نان و دارو می‌دهیم. در مجموع ۲۳ میلیارد دلار همچنان یارانه می‌دهیم که ۵ میلیارد دلار هم بیشتر از گذشته است.

میر کاظمی گفت: تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه از مجلس پس گرفته شد که تعدادی از نمایندگان به توزیع بودجه استانی از سال ۹۲ اعتراض داشتند که در حال توزیع است و هم اکنون توزیع بودجه استانی براساس شاخص هایی تعیین شده است.

میر کاظمی می گوید: براساس قانون امسال باید ۴۰ درصد از درآمدهای دولت وارد صندوق ملی توسعه شود که این عدد در گذشته ۲۰ درصد بود بنابراین ۲۰ درصد از هزینه ها کاهش یافته است.

او می گوید: برای کسری بودجه نگرانی داریم چراکه در گمرک بالای ۱۰۰ همت درآمد دیده شده بود که با حذف ارز ترجیحی و اجازه ندادن افزایش پایه پولی کالا ها مشکلی ایجاد شده که البته بخشی از آن با واردات خودرو حل می شود همچنين در آمدهای دولت از فروش نفت در نیمه دوم سال افزایش می یابد اما با این وجود به هیچ عنوان وارد استقراض نخواهیم شد.

میر کاظمی گفت: براساس بودجه باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۷۰ دلار به فروش برسد که هم اکنون کمتر از این رقم است. با تلاش دولت این رقم به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید اما با جنگ اوکراین و قیمت شکنی‌هایی که رخ داد کمی بازار کشور تحت تاثیر قرار گرفت. ما باید ۴۸۰ همت را از محل فروش نفت دریافت کنیم. امیدوار هستیم این رقم تحقق پیدا کند و در نیمه دوم باید تلاش بیشتری کنیم تا کسری‌ها محقق شود.

میر کاظمی گفت: ۱۱میلیون تومان در راستای اجرای رتبه‌بندی معلمان پرداخت شد به طوری که ماهانه ۱ میلیون تومان پرداخت شده و به محض تکمیل احکام مابقی نیز پرداخت خواهد شد.

نظر شما