شناسهٔ خبر: 55717573 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

هشدار سازمان جهانی بهداشت: حیوانات هم به آبله میمونی مبتلا می‌شوند

پزشکان بیمارستانی در پاریس به تازگی خبر از انتقال ویروس آبله میمون توسط انسان به یک سگ خانگی دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در ۲۳ جولای سازمان بهداشت جهانی شیوع بیماری آبله میمون را یک ویروس نگران کننده جهانی اعلام کرد. در همین راستا تا اگوست ۲۰۲۲ طبق آمار رسمی بیش از ۴۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۱۲ نفر نیز در اثر ابتلا به آبله میمون جان خود را از دست دادند.

آبله میمون یک عفونت ویروسی از خانواده آبله بوده و علائم آن تب، درد‌های عضلانی، خستگی، سر درد، کمر درد، بثورات پوستی (تاول و جوش) و تورم غدد لنفاوی است.

برخی از حیوانات همچون گونه‌های میمون و سنجاب ناقل این ویروس هستند. انسان با گزیده شدن یا لمس حیوان آلوده می‌تواند به آبله میمون مبتلا شود. همچنین انسانی که گوشت نیم پز یا محصول جانبی حیوان آلوده را می‌خورد نیز می‌تواند به این ویروس مبتلا شود.

سیلورا توضیح داد: بنابراین تصور می‌کنم اگر ضایعه‌ پوستی روی دستتان دارید و سگتان را نوازش کنید، از نظر تئوری می‌توانید سگ را از این طریق آلوده کنید. همچنین اگر فردی در بدن خود  ضایعات پوستی داشته باشد و محل خوابش با حیوان خانگی خود یکسان باشد، می‎تواند این بیماری را به آن منتقل کند.

دکتر تلر گفت که علائم اولیه آبله میمون در حیوانات شبیه به سایر بیماری‌های عفونی  بوده و  شامل تب، سرفه، قرمزی چشم، آبریزش بینی، بی حالی و کم اشتهایی است.  دکتر تلر ادامه داد: اگر حیوان خانگی شما حداقل دو مورد از این علائم یا   تاول پدر عرض ۲۱ روز پس از تماس احتمالی با فرد مبتلا به آبله میمون ایجاد کرد، بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما