شناسهٔ خبر: 55690953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان البرز:

هدف از ایجاد شورای حل اختلاف ویژه رسانه، تکریم فعالان این حوزه است

رئیس کل دادگستری استان البرز تکریم فعالان حوزه رسانه و جهاد تبیین را یکی از اهداف مهم ایجاد شورای حل اختلاف ویژه رسانه دانست و بگفتیان کرد: در این راستا سعی شده که محل این شورا در خارج از مجموعه قضائی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز امروز در آئین افتتاح شعبه 40 صلحی ویژه رسانه شهرستان کرج که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد، ضمن قدردانی از فعالان عرصه اطلاع رسانی، خبر و رسانه گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: ن وَالْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه می نویسند. این آیه اهمیت کار اهل قلم که اصحاب رسانه نیز یکی از مصادیق آن هستند، را نشان می دهد.

هدف از ایجاد شورای حل اختلاف ویژه رسانه، تکریم فعالان این حوزه است

وی عنوان کرد: رئیس قوه قضائیه در دیدار اخیر خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، در خصوص تعامل و هم اندیشی آن ها با مراکز رسانه و توسعه حل اختلاف قوه قضائیه به این موضوع اشاره کرد که با توجه به تنوع و تخصصی بودن فعالیت های رسانه ای، امکان تشکیل شوراهای حل اختلاف ویژه رسانه وجود دارد. استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش یکی از راهبردهای 15 گانه ریاست قوه بود که ابتدای سال جاری جهت اجرا به همه استان ها ابلاغ شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه این شعبه، چهارمین شورای حل اختلاف تخصصی است که از ابتدای سال جاری افتتاح می شود، مطرح کرد: پیش از این، شورای حل اختلاف مدیریت شهری، شورای حل اختلاف مربوط به اتاق اصناف و شورای حل اختلاف تخصصی شرکت های دانش بنیان افتتاح شده بود. هدف از ایجاد این شوراهای حل اختلاف، استفاده از ظرفیت های موجود برای ایجاد صلح و سازش است و در عرصه رسانه نیز، با توجه به ویژگی های آن، تلاش ما ختم کردن پرونده ها به سازش است.

فاضلی هریکندی، تکریم فعالان حوزه رسانه و جهاد تبیین را یکی از اهداف مهم ایجاد شورای حل اختلاف ویژه رسانه دانست و بیان کرد: در این راستا سعی شده که محل این شورا در خارج از مجموعه قضائی باشد که موفق شدیم آن را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ایجاد کنیم. شورای حل اختلاف علاوه بر وظیفه صلح و سازش که بر عهده دارد، از یک سری صلاحیت های حکمی نیز برای رسیدگی به موضوعات حقوقی برخوردار است.

وی، تنویر افکار عمومی را تعریفی ساده از رسانه عنوان کرد و با اشاره به اهمیت و نقش آن در جامعه مطرح کرد: جهت گیری که رسانه می تواند در خصوص موضوعات مختلف در جامعه ایجاد کند موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هر یک از ما مسئولین که عهده دار خدمت به مردم هستیم، در حوزه تخصصی خود با مردم ارتباط مستقیم داریم اما اصحاب رسانه با حضور در بطن جامعه، با طیف های مختلف مردم با هر سلیقه و گرایش ارتباط دارند.

رئیس کل دادگستری استان البرز رسانه را چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه دانست و با اشاره به نقش آن ها در پیشگیری از وقوع جرم و تخلف و دعاوی اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که پیشگیری وظیفه ای همگانی است که اصحاب رسانه نیز در این زمینه نقشی مؤثر و بی بدیل دارند. آن ها با اگاهی بخشی به مردم و ارتقای سطح دانش و اطلاعات قضایی و حقوقی آن ها، در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و تخلف ایفای نقش می کنند؛ ضریب نفوذ و نقش رسانه در جامعه بی نظیر است.

فاضلی هریکندی تأکید کرد: با توجه به اهمیت، ویژگی ها، جایگاه و وظایف رسانه، مراجع رسمی، قضائی و اجرایی باید آستانه تحمل خود را در شنیدن انتقادات اصحاب رسانه که از سر دلسوزی است، بالا ببرند زیرا آن ها در بین مردم حضور دارند و همه مسائل را مشاهده می کنند و حقایق را انتشار می دهند. از خبرنگاران نیز انتظار می رود واقعیت ها و مسائل عینی و محسوس را انعکاس دهند و اقدام به تحلیل هایی که گاها مستند به ادله لازم و قانونی نیست، نکنند.

رئیس کل دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضائیه در دیدار با خبرنگاران به مسئله سلامت نیز اشاره کرد و خطاب به آن ها گفت: ما در قوه قضائیه و شما اصحاب رسانه نیز ضمن اینکه باید به فسادگیران و دستگاه های دیگر توجه داشته باشیم، نباید از خود غافل شویم و ضروری است که روزنه های فساد را در مجموعه های خود مسدود کنیم.

انتهای پیام/ص

نظر شما