شناسهٔ خبر: 68002573 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده مردم در مجلس مطرح کرد

پایان سال‌ها نگرانی از قطعی آب شرب و سیلاب‌های خسارت‌زا در کلات

نماینده مردم شهرستان مشهد و کلات گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و اعتباراتی که از وزیر نیرو اخذ شد به زودی اتفاقات خوبی را در زمینه کنترل سیلاب و جابجایی خطوط انتقال آب از بستر رودخانه‌ها در شهرستان کلات شاهد خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

احسان عظیمی‌راد در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برون رفت کلات از مشکلات بسیار که سال‌هاست دامنگیر مردم و مسئولان این شهرستان شده است، افزود: کلات علاوه بر اینکه ظرفیت و پتانسیل فراوانی در زمینه نیروی انسانی دارد از منابع طبیعی و گردشگری غنی نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه شهرستان مرزی کلات با پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند ظرفیت‌های گوناگونی را برای شهر مشهد به عنوان پایتخت استان و کشور نیز ایجاد کند، اظهار کرد: شهرستان کلات همچنین از کشاورزی و دامداری غنی برخوردار است.

عظیمی‌راد از کلات به عنوان شاهراه مهم برای تأمین امنیت غذایی شهر مشهد به عنوان کلان‌شهر ایران اسلامی نام برد و بیان کرد: کلات یکی از مهم‌ترین شهرستان‌ها برای تأمین اصلی غذایی خراسان رضوی و به خصوص مشهد است.

وی اظهار کرد: گرچه کلات باید به رشد در حد تناسب خودش و شایستگی‌هایی که دارد برسد، اما متأسفانه تاکنون این اتفاق برای شهرستان نیفتاده است.

پایان سال‌ها نگرانی از قطعی آب شرب و سیلاب‌های خسارت‌زا در کلات

نماینده مردم شهرستان مشهد و کلات با انتقاد از اینکه تاکنون آن رشدی که باید شهرستان کلات نداشته است، خاطرنشان کرد: قصورهای مدیریتی، سوء مدیریت‌ها و بعضاً ترک فعل‌ها عاملی شده که پیشرفت و رشد سریع را در برخی زمینه‌ها نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات به تعامل دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان مرتبط است، تصریح کرد: قطعاً تعامل دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان کمک بسیاری می‌تواند به رشد و تعالی شهرستان بکند.

عظیمی راد با بیان اینکه تاکنون توجه هر ۵ نماینده برای هر دو حوزه انتخابیه به کلات جدی نبوده است، گفت: اگر شهرستان کلات یک نماینده مستقل داشته باشد به مراتب وضعیت بهتری خواهد داشت، با توجه به پتانسیل‌هایی که این شهرستان دارد نیازمند توجه ویژه است.

کوچ کلاتی‌ها به دلیل مشکلات

وی با بیان اینکه مشکلات موجب شده تا درصد جمعیت ساکن در کلات بسیار کم باشد، تصریح کرد: کلاتی‌های مقیم شهر مشهد و حاشیه آن بسیار بیشتر از جمعیت ساکن در خود شهر کلات هستند.

نماینده مردم شهرستان مشهد و کلات بیان کرد: این وضعیت علاوه برمعضلاتی که برای مشهد ایجاد نموده موجب گسترش حاشیه‌نشینی نیز شده و علاوه بر آن خودشان نیز بالاجبار از سرزمین پرنعمت کوچ کرده و به حاشیه شهر مشهد رفته‌اند.

 وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در این دوره بسیاری از مشکلات شهرستان کلات را رفع کنیم، گفت: دغدغه‌های مردم شهرستان کلات به چند حوزه از جمله راه‌های مواصلاتی، آب شرب و سیلاب مرتبط می‌شود.

عظیمی‌راد از کلات به دلیل توپوگرافی که دارد به عنوان شهرستانی سیل‌خیز نام برد و گفت: علیرغم اینکه همه ساله با حجم بسیاری از سیلاب در شهرستان مواجه‌ایم اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای شهرستان به خوبی استفاده کنیم.

خروج سیلاب از کشور

وی با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر مدیریت، کنترل و ذخیره سیلاب را در خود شهرستان ضروری دانست و افزود: متأسفانه حجم قابل توجهی از سیلاب منطقه از مرز خارج می‌شود.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه نباید سیلاب عامل تخریب و آسیب رساندن به زیرساخت‌های کشاورزی، خطوط لوله انتقال آب، سکونتگاه‌ها و... شود، اذعان کرد: جاری شدن ۶ سیلاب از اردیبهشت‌ماه تا تیرماه در کلات موجب آسیب‌ها و خسارت‌های بسیاری به بخش‌های مختلف شهرستان شد.

پایان سال‌ها نگرانی از قطعی آب شرب و سیلاب‌های خسارت‌زا در کلات

وی با بیان اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از سیلاب‌ها برای خود مردم شهرستان کلات استفاده کنیم، افزود: عدم کنترل سیلاب‌ها به مهم‌ترین و اولین چالش برای مردم کلات تبدیل شده است.

عظیمی‌راد اظهار کرد: اگر سیلاب کنترل شود دیگر در زمینه کشاورزی و آب شرب با کمبود و مشکلی مواجه نخواهیم شد، البته در همین راستا پیگیری‌های خوبی نیز صورت گرفته است.

تلاش برای رفع مشکلات منابع آبی کلات

وی افزود: طی جلساتی که با وزیر نیرو داشته‌ایم تصمیمات خوبی برای مدیریت و کنترل سیلاب و جلوگیری از خروج آب از کشور و استفاده برای کشاورزی، شرب و...گرفته شد.

نماینده مردم شهرستان مشهد و کلات بیان کرد: گرچه از سال ۱۴۰۲ مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم اما متأسفانه عملیاتی نشده است که بخشی به دلیل کمبود اعتبار و عدم پیگیری‌های جدی بوده است.

وی یکی از مشکلات جدی مدیریتی را عدم پیگیری دانست و گفت: قرار نیست فقط با نوشتن یک نامه تمام مشکلات برطرف شود بلکه برای به ثمر رسیدن نیاز به پیگیری‌های دیگری نیز دارد.

عظیمی‌راد با بیان اینکه تلاش می‌شود مشکل منابع آبی کلات را هر چه سریع‌تر رفع کنیم، افزود: در حال حاضر حجم قابل توجهی از سیلاب نیز از نقطه صفر مرزی در روستای سنگ دیوار خارج می‌شود.

پایان سال‌ها نگرانی از قطعی آب شرب و سیلاب‌های خسارت‌زا در کلات

وی با اظهار تأسف از اینکه آب به هیچ عنوان کنترل نمی‌شود، اظهار کرد: تلاش می‌شود با دستور وزیر نیرو و پای کار آوردن سیستم اجرایی از سطح وزارتخانه تا آب منطقه‌ای مشکل منابع آبی کلات را رفع کنیم.

آب شرب از دیگر مشکلات جدی

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه با این اقدامات نه تنها دیگر سیلاب‌ها آسیب زننده نخواهند بود بلکه فرصتی برای رشد و تعالی بهتر مردم کلات است، گفت: گرچه در سال گذشته از سوی آب منطقه‌ای استان برای انجام مطالعات سدها و لایروبی و اجرای دیوار ساحلی درخواست اعتبار شد اما اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان اینکه در همین راستا تلاش می‌شود هر چه زوتر تأمین اعتبار مورد نیاز صورت گیرد، ادامه داد: وضعیت آب شرب شهر کلات از دیگر مشکلات جدی است.

عظیمی‌راد با اظهار تأسف از اینکه آب شرب کلات و روستاهای اطراف و حتی بخش‌ها و شهرهای تازه تأسیس این شهرستان نیز دچار چالش اساسی است، تصریح کرد: برخی مواقع شاهد قطعی‌های مکرر آب و حتی با کیفیت‌های متفاوت در نقاط مختلف هستیم.

وی با اشاره به اینکه آب مورد نیاز برخی روستاها با تانکر تأمین می‌شود، گفت: هنوز در شهری مانند کلات که با مرکز استان ۲ ساعت بیشتر فاصله ندارد شاهد معضلات جدی هستیم.

اخذ دستور اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات آب شرب

نماینده مردم شهرستان مشهد و کلات با بیان اینکه این نشان می‌دهد کارهای اساسی تاکنون صورت نگرفته است، اظهار کرد: در همین راستا و برای رفع مشکلات آب شرب شهرستان کلات توانستیم از وزیر نیرو دستور اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی را اخذ کنیم.

پایان سال‌ها نگرانی از قطعی آب شرب و سیلاب‌های خسارت‌زا در کلات

وی با اعلام اینکه معضلات اصلی شهرستان کلات شناسایی شده و تمام توان خود را برای رفع آنها به کار گرفته‌ایم، گفت: هر دولتی بیاید موظف به رفع مشکلات مردم است.

عظیمی‌راد با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ میلیارد تومان این اعتبار از دو محل تخصیص یافته است، افزود: با تخصیص این مبلغ علاوه بر حل مشکل آب روستای گرو و خشت، انتقال خطوط از بستر رودخانه به داخل پل نیز عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سریع‌تر باقی اعتبار هم جذب شود، اذعان کرد: هدف از اخذ ۵۰ میلیارد تومان این بود که شبکه خطوط انتقال آب شهرستان کلات به روز شود و دیگر قطعی مکرر نداشته باشیم.

این نماینده مجلس گفت: با این اعتبار نه تنها قطعی آب شرب شهرها و روستاها رفع و شبکه خطوط انتقال آب نوسازی می‌شود، بلکه خطوط انتقال آب از بستر رودخانه نیز به طور کامل جمع و جابجا خواهد شد.

وی افزود: به دلیل قرار داشتن خطوط انتقال آب در بستر رودخانه در هر سیلاب خطوط و آب بسیاری از مناطق قطع می‌شد که برای ترمیم نیاز به هزینه‌های بسیاری داشت اما با جابجایی دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم بود.

انتهای پیام

نظر شما