شناسهٔ خبر: 5568867 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لیگ جهانی والیبال 2015؛

ایران با دیوار دفاعی + 2 متر مقابل قهرمان جهان

تیم ملی والیبال کشورمان سومین بازی خود در لیگ جهانی 2015 را امشب از ساعت 22:55 مقابل تیم ملی لهستان برگزار خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
ایران با دیوار دفاعی + 2 متر مقابل قهرمان جهان
به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران ؛ دومین حریف ایران در لیگ جهانی 2015 لهستانی‌ است که کمتر از یک سال پیش در خانه خود جام قهرمانی جهان را بالای سرش برد و به همه نشان داد که قطب جدید دنیا در این رشته است.

لهستانی‌ها که برای رسیدن به این جایگاه راه طولانی را سپری کرده‌اند و برنامه‌ریزی دقیق این فدراسیون در رده پایه حاکی از ادامه‌دار بودن قدرت آن ‌ّاست به طوری که چندی پیش در مسابقات قهرمانی اروپا تیم ملی نوجوانان این کشور مدال طلا را به خود اختصاص داد.

والیبال لهستان امسال برای هجدهمین بار حضور در لیگ جهانی را تجربه می‌کند و در 2 بازی نخست خود قدرتش را به خوبی مقابل قهرمان المپیک 2012 لندن در معرض نمایش گذاشت و توانست از این 2 بازی 5 امتیاز طلایی را در کارنامه‌اش ثبت کند و تا پیش از بازی دوم ایران آمریکا صدرنشین بود که 6 امتیاز آمریکایی‌ها یک پله جایگاهشان را در گروه B پایین آورد.

آنتیگا سرمربی فرانسوی٬ لهستانی‌ها با آن ظاهر سرد و خشنش به خوبی توانسته شاگردان خود را درطول مدت حضورش در این تیم هدایت کند و هماهنگی لازم را در میان آن‌ها به وجود آورد.

مدال طلای سال ۲۰۱۲ در شهر سوفیای بلغارستان، نشان برنز سال ۲۰۱۱ در شهر گدانسک لهستان دو مدال این کشور در لیگ جهانی والیبال محسوب می‌شود. با وجود این‌که در ۱۴ دوره دیگر لهستانی‌ها بر روی سکو نرفتند ولی ۲ عنوان چهارمی و ۲ عنوان پنجمی از جمله افتخارات‌شان در لیگ جهانی است.

بارتوش کورک والیبالیست مشهور لهستان در سال ۲۰۱۲ همراه با تیم لهستان که قهرمان شد، عنوان باارزش‌ترین بازیکن این رقابت‌ها را به دست آورد.

نواکووسکی، لکوس، رونا و مد زونک (سرعتی)، کنارسکی و بوزی یک (پشت خط زن)، کورک، کوبیاک و میکا (دریافت کننده)، دریزگا (پاسور) و زاتورسکی (لیبرو) از جمله بازیکنان مطرح والیبال لهستان هستند که در ترکیب ۲۵ نفره این تیم در لیگ جهانی نیز قرار دارند.

تیم ملی والیبال ایران در 2 بازی نخست خود مقابل آمریکا نتیجه خوبی را کسب نکرد و هم اکنون تنها تیم بدون امتیاز این گروه است.

کواچ بعد از رویارویی با قهرمان لیگ جهانی 2014 اقدام به تغییر در ترکیب زد و محمد حسن صنوبری که در تهران و با تیم ملی ب تمرین می‌کرد دعوت کرد تا به ترکیب اضافه شود. کواچ می‌خواهد دیوار دفاعی تیم را در برابر قهرمان جهان بلندتر کند تا از این طریق مانع از امتیازآوری اسپک‌های محکم کونارسکی٬ نواکووسکی و دیگر بازیکنان شود.

آخرین باری که ایران و لهستان به مصاف هم رفتند مسابقات قهرمانی مردان جهان بود که شاگردان آنتیگای فرانسوی در خانه خود 3-2 شاگردان بوبان صرب را شکست دادند.

اکثر کارشناسان کمترین شانس را برای برد تیم ملی کشورمان مقابل قهرمان جهان پیش‌بینی می‌کنند اما اگر بازیکنان خوب ریکاوری شوند و با شرایط خوب ذهنی به مصاف حریف بروند احتمال شکست این تیم در خانه زیاد است چرا که تجربه نشان داده تیم ایران در بازی‌هایی که مقابل تیم‌ّای اروپایی دارد به مراتب بهتر از آمریکا و یا روسیه بازی نتیجه گرفته است و به نوعی راه غلبه بر آن‌ها را می‌دانند.

نوع رفتار کاپیتان معروف در 2 بازی نخست لیگ جهانی نشان داد که وی به پختگی کامل در والیبال رسیده و دیگر با واگذاری چند پوئن از نظر روحی به هم نمی‌ریزد و به خوبی دیگر هم‌تیمی‌هایش از جمله بازیکنان جوان مثل معنوی‌نژاد و یا سامان فائزی را به آرامش دعوت می‌کند. این برای والیبال ما یعنی برگ برنده که می‌تواند در بازی‌های بعدی کمک بزرگی به تیم ملی کند.

امید آن می‌رود شهرام محمودی که پیش از بازی دوم مقابل آمریکا به دلیل بیماری زیر سرم رفته بود بهبود کامل خود را پیدا کند و بتواند با اسپک‌های تیز وسرعتی خود دیوار دفاعی حریف را متزلزل کرده و برای ایران همانند شهرام بازی‌های قبل امتیاز‌آوری کند.

بازی در لهستان در شرایط کنونی که ملی‌پوشان با وضعیت آب و هوایی و زمانی آمریکا عادت کرده بودند کار سختی خواهد بود ولی بازیکنان ایران سال‌هاست که این نوع حضور در مسابقات لیگ جهانی را تجربه کرده‌اند و می‌دانند چگونه رفتار کنند که از این نظر به مشکل برخورد نکنند.

کادر فنی تیم ملی در این مدت زمان کوتاه تنها باید از نظر ذهنی بازیکنان را به گونه‌ای ریکاوری کنند که آن‌ّها 2 باخت مقابل آمریکا را فراموش کنند و فقط در فکر ارائه بازی خوب مقابل لهستان باشند. توقعی که عوام از ملی‌پوشان دارند ارائه بازی خوب و حرفه‌ای است پس والیبالیست‌ها باید نهایت توان خود را برای به نمایش گذاشتن توانایی‌هایشان به کار گیرند.

طبق اعلام فدراسیون جهانی در نخستین رویارویی تیم‌های ایران و لهستان از سری مسابقات هفته چهارم لیگ جهانی 2015 گوران گرادینسکی از صربستان به عنوان داور اول و یورای مکری از اسلواکی به عنوان داور دوم٬ قضاوت این دیدار را برعهده دارند.

گفتنی است این بازی به صورت زنده ساعت 22:55 از شبکه 3 سیما پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما