شناسهٔ خبر: 55659413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

شهرکرد تشنه است

اشاره: قطعی یک‌هفته‌ای آب در شهرکرد تبدیل به یک مشکل شده است. مردم آب شرب موردنیاز خود را از مناطقی که آبشان وصل است یا تانکر‌های آب‌رسانی سیار تهیه می‌کنند و به دلیل کمبود آب مردم برای مصارف بهداشتی همچون استحمام و ... در مضیقه هستند. کارشناسان می‌گویند بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ موجب گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ که منبع تأمین آب شرب شهرکرد و شهر‌های اطراف است، شده؛ تأمین آب شرب شهرکرد، شهر‌های اطراف و ۶۵ روستا اکنون با مشکل روبروست.

صاحب‌خبر -

به نوشته تسنیم؛ علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز دوشنبه در بازدید از تأسیسات آبی و تصفیه‌خانه‌های استان، گفته بود: برای تأمین آب شرب شهرکرد و مناطق اطراف ۴ سامانه جایگزین برنامه‌ریزی‌شده که ۲ سامانه وارد مدار و ۲ سامانه دیگر روز‌های آتی وارد مدار می‌شوند. با اتمام این کار کسری آب شرب شهر به‌طور کامل جبران می‌شود، در حال حاضر برخی از نقاط شهر با کمبود جدی آب مواجه هستند. پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده شرایط نسبتاً پایدار شود.

نماینده شهرکرد: زیرساخت‌های انتقال آب ضعیف است
احمد راستینه، نماینده شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز به تسنیم گفت: متأسفانه انتقال‌های سنتی آب باعث شده با وقوع یک سیلاب و کدر شدن چشمه کوهرنگ، این اتفاق قطعی آب بیفتد. مهم‌ترین مسئله در بحث آب شرب شهرکرد به عنوان مرکز استان، ضعیف بودن زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب و عدم وجود یک تصفیه‌خانه پیشرفته است. در تماس تلفنی با وزیر نیرو، مقرر شد با تمرکز بر ارتقای زیرساخت‌های انتقال آب، پروژه آب شرب نیمی از جمعیت استان سرعت گیرد.
مرتضی درخشان، رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: وضعیت آب شرب اصلاً مناسب نیست، برخی مناطق اصلاً آب ندارند و در مناطقی که آب هست باید به فکر صرفه‌جویی بود تا این بحران بدتر نشود. هرساله در استان چهارمحال و بختیاری شاهد تنش‌های آبی هستیم، با توجه به عدم اجرای آب‌رسانی پروژه بن-بروجن با کارشکنی‌ها، وضعیت آب شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و بن به‌شدت ناپایدار است و هرگز نباید روی آب شرب مردم حساب باز کرد چراکه هرلحظه ممکن است اتفاقی بیفتد.
رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه کشاورزان دشت شهرکرد و شهر‌های تابعه همکاری خوبی داشتند، تاکنون ۱۷ چاه کشاورزی وارد مدار تأمین آب شد، شایان‌ذکر است با این اقدام کشاورزان متضرر شدند، اما علیرغم این مسئله به ما کمک کردند. امید است با تشکیل خط اضطراری ۱ و اجرای خط دوم و سوم آب هر چه سریع‌تر آب شرب مردم تأمین و مشکل هر چه سریع‌تر رفع شود. علاوه بر اینکه از چاه کشاورزان استفاده می‌شود، از دو ایستگاه پمپاژ آن‌ها نیز کمک گرفته‌شده است. کشاورزان چاه‌ها را با مدت زمان یک هفته، پنج روز، سه روز و ... در اختیار قراردادند تا وارد مدار تأمین آب شود، درواقع آب این چاه‌ها، قابل شرب هستند و مشکلی ندارند. عدم اجرای پروژه بن-بروجن این بلای خانمان‌سوز را بر سر استان چهارمحال و بختیاری آورده است که باید هر چه زودتر اجرایی شود.

میزان کدورت چشمه کوهرنگ افزایش یافت
معاون توسعه و منابع آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به نوسان کدورت آب چشمه کوهرنگ گفت: درحالی‌که طی روز‌های گذشته میزان کدورت چشمه به ۱۰۰ رسیده بود، اما در روز یکشنبه به ۴۰۰ و در روز دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ به ۲۷۰ رسید.
دلیل وجود کدورت آب در سرچشمه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وقوع بارش‌های سیلابی و بارش باران تابستانی از ۱۶ مردادماه اعلام‌شده است. متداول‌ترین واحد اندازه‌گیری کدری آب، NTU که مخفف Nephelometric Turbidity Unit است که برخی از کارشناسان حداکثر حد مجاز برای میزان کدری آب آشامیدنی ۵ NTU و در شرایط ایدئال کمتر از ۱ NTU می‌دانند.
مراد محمودی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا بابیان اینکه با این وجود همچنان برای تصفیه آب چشمه باید درصد آلودگی بسیار کمتر از وضع موجود شود، به آخرین تلاش‌های انجام‌شده برای جبران کسری آب شرب شهرکرد و سایر شهر‌ها و روستا‌های در مسیر خط انتقال کوهرنگ اشاره کرد و گفت: با تجهیز و بسیج تمام امکاناتی که در اختیار استان و وزارت نیرو قرار دارد در تلاش برای رفع مشکل کمبود آب شرب استان هستیم و در همین راستا عملیات اجرایی ۲ خط پدافندی در استان آغازشده و با تکمیل این عملیات پیش‌بینی می‌شود طی پنج روز آینده مشکل آب شرب شهرکرد برطرف شود. همچنین تاکنون ۱۵ چاه از بخش‌های مختلف تأمین و به مخازن آب شهرکرد اضافه‌شده است،

برچسب‌ها:

نظر شما