شناسهٔ خبر: 55627565 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ناسا به دنبال ناشناخته‌تر از کهشکان‌های دور دست | اعماق اقیانوس‌ها چه خبر است؟

ناسا بیش از یک دهه است که ماموریت‌های مهم اکتشاف اقیانوسی را اجرا کرده است، در این گزارش به مرور دو ماموریت ناسا در این زمینه پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، شاید هیچ‌ وقت تصور نمی‌کردید که اداره کل ملی هوانوردی و فضا آمریکا موسوم به ناسا ماموریت‌هایی را هم برای کنکاش در اعماق اقیانوس‌ها طراحی کرده باشد. بد نیست بدانید که حتی اعماق اقیانوس‌ها در همین سیاره محل زندگی‌مان به اندازه سیارات و ستاره‌ها دور افتاده با فواصل میلیون‌ها سال نوری، به لطف ترکیبی از آب‌های عمیق غیرقابل دسترس، فشار بسیار زیاد و کمبود نور خورشید ناشناخته مانده‌اند. در اصل بیش از ۸۰ درصد از کل اقیانوس های روی زمین یک راز سر به مهر است.

اما چرا ناسا که در سیارات و کهکشان‌های دور دست سیر می‌کرد به دنبال اعماق اقیانوس‌ها روی زمین افتاده است؟ در اصل باید اشاره کرد که بیش از یک دهه ناسا برنامه‌های اکتشافی اقیانوس‌های متعددی را اجرا کرده که در چارچوب شناخت بهتر جهان اقیانوسی موجود در مریخ و دیگر اقمار است.

گفتنی است که دو ماموریت موسوم به (ESSP) ناسا برای کشف اسرار اقیانوسی طراحی و اجرا شده‌اند، یکی از آنها بازیابی جاذبه و آزمایش آب و هوا (GRACE) در سال ۲۰۰۲ و دیگری  ماموریت (Aquarius) در سال ۲۰۱۱ است.

ماموریت (GRACE) بررسی تغییرات تا به حال غیرقابل تشخیص در میدان جرمی اقیانوس بود که برای مطالعات آب و هوا و گردش اقیانوسی مهم است.

ماموریت (Aquarius) در قالب زیردریایی (NEEMO) است که در آن گروه‌هایی از فضانوردان، مهندسان و دانشمندان برای زندگی به اعماق اقیانوس فرستاده می‌شوند. آنها با زندگی در اعماق اقیانوس ضمن بررسی کشف شوری اقیانوس، انجام ماموریت‌های ناسا در ماه را هم تمرین می‌کنند.

اکتشافات اقیانوسی توسط ناسا منجر به دانش و فناوری بی‌سابقه‌ای در تحقیقات و کاربردهای مختلفی شده است. نمونه‌هایی از این ابتکارات عبارتند از: توپوگرافی سطح اقیانوس که توسط ارتفاع‌سنج‌های دقیق اندازه‌گیری شده‌اند، بردار بادهای اقیانوسی که توسط پراکنده‌سنج‌ها اندازه‌گیری شده‌اند و رنگ اقیانوس که توسط پرتوسنج‌ها تشخیص محاسباتی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آیا ماموریت‌های ناسا برای کشف بیشتر اعماق اقیانوس‌ها متوقف شده است؟

واقعیت این است که در سال ۲۰۱۵، ماموریت (Aquarius) به دلیل نقص فنی به پایان رسید و در سال ۲۰۱۵ هم آزمایش بازیابی جاذبه و آب و هوایی (GRACE) هم به دلیل بازنشستگی ماهواره قدیمی (GRACE-2)، متوقف شد. اما خبر خوب این است که ناسا از سال ۲۰۲۱ با کاوشگران اعماق اقیانوس به منظور توسعه فناوری ماموریت‌های اروپا کلیپر (Europa Clipper) همکاری می‌کند. بنابراین ظاهرا پیداست که ناسا همچنان به اکتشاف‌های اقیانوسی مشتاق است.

لازم به ذکر است که اروپا کلیپر به عنوان یک مأموریت میان‌سیاره‌ای شامل یک مدارگرد است. این مدارگرد برای ارسال در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده ‌است. اروپا کلیپر به منظور مطالعه قمر گالیله‌ای اروپا که در مدار اطراف سیاره مشتری قرار دارد، پروازهای در سطح پایین در اطراف این قمر انجام خواهد داد.

نظر شما