شناسهٔ خبر: 55605062 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ممنوعیت صدور روادید شنگن برای روس ها،اختلاف بین اروپایی ها را تشدید کرد

تهران- ایرنا- تارنمای «شنگن ویزا اینفو» گزارش داد: ممنوعیت احتمالی اتحادیه اروپا در زمینه صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه، موضوع مذاکرات چند هفته گذشته در سطح دولت ها و مقام های اتحادیه اروپا بوده است اما کشورهای عضو به ظاهر نتوانسته اند به تصمیم مشترکی در این زمینه دست یابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این رسانه افزود: درحالی که استونی اولین کشور اتحادیه اروپا است که ورود شهروندان روسی دارای روادید شنگن صادر شده توسط مقام های استونی را ممنوع می کند، چندین کشور دیگر از جمله جمهوری چک، لتونی و فنلاند به طور کامل از ممنوعیت در سراسر اتحادیه اروپا حمایت کرده اند هر چند که تاکنون چنین اقداماتی به صورت جداگانه توسط این کشورها انجام نشده است.

«کاجا کالاس» نخست وزیر استونی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: صدور روادید گردشگری  برای روس ها را متوقف کنید. بازدید از اروپا یک امتیاز است نه یک حق انسانی. سفرهای هوایی از روسیه تعطیل شده است. این بدان معناست، درحالی که کشورهای شنگن روادید صادر می کنند، همسایگان روسیه (لیتوانی، استونی و فنلاند) بار آن را بر دوش می کشند. اکنون زمان پایان دادن به گردشگری از روسیه است.

بعد از این توئیت، استونی صدور روادید برای روس ها را متوقف و روادیدهای صادرشده تاکنون را باطل کرد.

فنلاند نیز از حامیان طرح اعمال محدودیت صدور روادید شنگن برای روس ها است هر چند که این کشور هنوز گامی در این زمینه بر نداشته است.

«پکا هاویستو»  وزیر خارجه فنلاند به یورو نیوز گفت: دولت فنلاند محدود کردن برخی از روادیدها برای شهروندان روس را آغاز خواهد کرد اما تاکنون دولت بیانیه ای رسمی در این زمینه صادر نکرده است.

وزارت خارجه فنلاند گردشگران روس را به استفاده از خاک این کشور برای عبور به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا متهم کرده است و این در حالیست که «جوسی تانر» مدیرکل خدمات کنسولی در وزارت امور خارجه، تاکید کرده است که اگر روس‌ها با روادید شنگن فنلاند به جاهای دیگر سفر کنند، این وزارتخانه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

جمهوری چک نیز از ایده ممنوعیت گسترده و سراسری در اتحادیه اروپا برای گردشگران روسیه حمایت کرده است. دولت لتونی نیز از حامیان این طرح است.

«یان لیپاوسکی» وزیر خارجه جمهوری چک درخصوص دولت هایی که از چنین اقدامی حمایت نمی کنند، گفت: «ما در تلاش هستیم به شرکای خود توضیح دهیم که این رویکرد موجه و مؤثر است».

با این حال شمار کشورهای مخالف ممنوعیت صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه نیز اندک نیست.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان از حمایت از این اقدام خودداری کرده و مدعی است تصور آن بسیار دشوار است.

وی در این زمینه گفت: شهروندان بی گناه روسیه نباید از اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور رنج ببرند.

شولتس  تاکید کرد راه های دیگری برای فشار بر پوتین جهت خارج کردن نیروهایش از اوکراین وجود دارد. ما تحریم های شدید و ملموسی را علیه بسیاری از مقام ها، الیگارش‌ها و گروه‌های قدرتمند روسیه در این کشور اتخاذ کرده‌ایم و بی تردید به برداشتن گام‌های بیشتر ادامه خواهیم داد.

«یانا توم» عضو استونیایی پارلمان اتحادیه اروپا نیز این ایده را «بیهوده» خواند و گفت که استونی نباید چنین چیزی را پیشنهاد می کرد زیرا «نمی‌تواند برای کل منطقه شنگن تصمیم بگیرد».

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه گفته است درصورتی که کشورهای اروپایی بخواهند شهروندان روسی را از روادید شنگن کنار بگذارند، مسکو به شدت واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی کرملین به ویژه درباره فنلاند تاکید کرد در صورتی که این کشور از صدور روادید برای شهروندان روسی ممانعت کند، مسکو به شدت به این رفتار واکنش نشان خواهد داد.

نظر شما